• azurea

Vi som planerar äggdonation 2016

Hope74 skrev 2016-05-19 18:26:24 följande:

Hej alla

Vi planerar att starta en äggdonation i Riga inom kort men vår klinik i Sverige kommer att vara stängd.

Har ni några tips om vart man kan vända sin för hjälp med ultraljuden som ska göras? Vi bor i mellansverige så Mälardalen /Gävle/Karlstad/Västerås/Stockholm -området är väl det jag hoppas på ????

Hej Hope74, du kan be kliniken skicka dig en uppdaterad lista på samarbetskliniker/gyn som kan hjälpa till. Det ska de ha.

Jag gick själv senast till Aleris på Sophiahemmet men tyvärr var de inte speciellt bra på att mäta slemhinnan alls så även om det var enkelt och prisvärt (600kr har jag för mig per mätning) så blev resultatet inte 100%.
  • azurea
    Bling Bling skrev 2016-06-06 23:31:41 följande:

Hej

Har försökt läst igenom så mycket jag kan

Jag satte in 1 embryo den 30 maj är nu ruvare jag med.

väntade tvilling flickor som kom 8 v för tidigt.akut kejsarnitt 14 dec.

Hann sen vara hemma ett par dagar och min minsta flicka fick Prob me andningen på nyårsafton.

helikopter till Uppsala vid lunch på nyårsdagen orkade hon inte.

Lilla Kimberly somnade in 3 veckor gammal..

Har hade en sån tomhet i kroppen sen dess.

Så bar ner nu den 30 maj och satt in det sista någonsin för oss.

Har test dag på fredag.

Lyckad det inte så har jag gjort allt jag kan

Lycka till alla ni som kämpar

Hej Bling Bling, beklagar verkligen sorgen. Vi gick igenom samma sak, och förlorade vår ena tvilling några veckor efter för tidig födsel och komplikationer för drygt ett år sedan. Jag förstår precis hur tom, förtvivlad och sorgsen man blir samtidigt som man har ansvar för ett liv till och inte kan tillåtas att bryta ihop. Jag hoppas verkligen att det går vägen för dig. Vi gjorde samma sak, satte in vårt sista FET för ett helsyskonförsök som tog sig. Nu är det nedräkning för oss och vi har drygt en vecka kvar till BF. Det kommer inte att ersätta förlusten, det går aldrig, men däremot har det hjälpt att komma vidare på sitt sätt.
  • azurea
    Bling Bling skrev 2016-06-07 10:37:01 följande:

Azurera. Grattis förstår villken lycka du känner nu????.

Tack. Jag känner mest tacksamhet för att jag fick chansen att ge mitt barn det syskon som berövats. Klart nojjig över fosterrörelser och annat, så lyckan infinner sig nog när bäbisen väl tittat ut. Växer som den ska nu och jag mår bättre denna gång också.

Jag rekommenderar dig att nyttja Werlabs, där kan du även ta progesteron-nivån om du vill, förutom hcg. Man gör en beställning på nätet och går sedan till närmsta samarbetslabb och tar proverna och får resultatet skickat till sig online sedan. De ger tydliga instruktioner när du beställer. Funkar toppen.
  • azurea
    Bling Bling skrev 2016-06-07 20:53:15 följande:

Längtar 74.

Tack.

Stämmer det att det kostar 450 kr för ett hcg prov och får man svar samma dag?

225kr för hcg och 425kr för hcg+progesteron (exkl ev rabatt).
  • azurea
    dreamz skrev 2016-07-01 22:07:48 följande:

förresten måste fråga.. hur räknar man ut datumet för ankomsten när man gjort FET 17 juni?

Har liksom inte haft någon riktigt mens på typ år.. ;)

Denna gillar jag för med ivf transfer kan du välja hur många dagars embryo du satt in.

www.babymed.com/pregnancy-due-date-calculator
  • azurea
    NinaCamilla skrev 2016-07-01 23:50:40 följande:

Ronon: Vi gjorde DNA fragmentering på serum för mannens simmare och han har super kvalité på allt. Vi ville utesluta allt då men det är bara min kropp som felar tyvärr Dreamz: Grattis på blodprovet! Progesteron värde rund 25 skulle Serum anser hos mig dålig. Jag hade 90 nu sist även om jag fick minus. Kolla gärna med kliniken om du behöver lite mer progesteron - mer tätare vaginatorer. Det är viktig nu i början att du ligger rätt. Låter lovande!

Det finns tabeller på nätet man kan leta efter som talar om vilka intervaller/nivåer man bör ligga inom. Det diffar beroende på när i graviditeten man befinner sig. Dessutom är det två olika mätmått så det beror på vad du fått nivån redovisad i också.

Här finns det en bra tabell:

www.progesteronetherapy.com/hormone-testing.html

Här också:

www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003714.htm
  • azurea
    Wish skrev 2016-07-02 16:42:50 följande:

Grattis igen Bappen och Dreams!

En fråga. Hur fördelar ni era mediciner, tex om ni har Lutinus tre ggr/dag. Tänker ni hela dygnet eller enbart vaken tid?

just progesteronet är viktigt att det fördelas jämt över dygnet för det stannar inte i kroppen så länge. Så fördela det jämt över 24h, dvs för din del om det är 3 ggr/dag, var 8:e timme. Speciellt i början när du inte producerar något själv i större utsträckning.
  • azurea
    Wish skrev 2016-07-02 17:04:52 följande:

Tack så mycket för snabbt svar. Då tänker jag rätt. Jag ju tagit det ett tag men nu tvivlar jag på allt.

Å grymt besviken är jag på kliniken. De lovade att höra av sig idag om våra befruktade ägg. Men inte ett ord har vi hört.

Ibland kan de behöva lite längre tid för att avgöra hur det går för embryona. Jag håller tummarna att de hör av sig idag eller senast tidigt i morgon bitti.
  • azurea
    dreamz skrev 2016-07-03 18:35:45 följande:

Tack för tummarna!

På werlabs hemsida så är juh 5 å uppåt gravid, å även på fertilitetsguidens hemsida. Fattarunte hur det kan vara så olika.. :(

Fast är de nivåerna inte baserade på att testerna man tar hemma inte klarar av att mäta mindre HCG än 25? Medan analys av blodprov i labb är mer noggrant? Försök slappna av och vänta på blodprovet. Ångesten och oron inför svaret kan ju påverka ditt välmående också. Håller alla tummar för dig!
  • azurea
    Micro skrev 2016-07-13 18:18:14 följande:

Går på ivf Riga. Fick idag en räkning fr kliniken för fortsatt frysning av embryon. Fick ingen förklaring bara lite text på lettiska. Mailade kliniken o fick svar att d var för ett år. Å då skickade hon med 2 räkningar till, fattar ingenting. Räkningarna var på 300 euro/st. Någon som vet nåt om detta? Kanske samma på Ava?

Jag har för mig att vi betalade 150EUR för fortsatt frysning av embryon efter ett år hos AVA Riga (första året ingick vid färskförsök om jag minns rätt).
  • azurea
    GrukanGrace skrev 2016-07-19 03:56:22 följande:

Vaknade av jätteont i magen. Och jag som gick och la mig med känslan av att det här kanske faktiskt kommer att fungera....

Hann tänja alla dumma tankar det högg och aj aj såndär skarp magont.

Men nu 20 min senare så känns det bättre. Bara vanliga magen som krånglar.

Tog nytt HCG igår som jag ska få svar på idag. Måtte det se bra ut.

Fortsätter kissa oå sticka och det ser bra ut.

Och sen tänkte jag att vi pratar ju ändå om allt här. Någon mer som har problem med hemorroider? Fick nig när jag väntade sonen 2003 men besväras först nu senare åren. Alla mediciner ställer till det.

Och de krämer man kan använda får man inte ta når man är gravid. Några andra tips?

Kram

Jag håller tummarna för dig att det fortfarande hänger kvar.

Vad gällde hemorojder så rekommenderade min BM Xyloproct från Apoteket när jag var gravid.
  • azurea
    Suncica skrev 2016-08-04 09:25:35 följande:

Hej ni som är gravida här i tråden och har gjort ET i en nedreglerad cykel, dvs inte i naturlig cykel, hur länge tog ni progesteron. Jag slutade med alla mediciner utom Crinone fulla 12 veckor, kliniken vill att jag fortsätter Crinone till v30-32 medan min svenska läkare säger att jag ska sluta med det direkt, är i vecka 15. Hur har ni gjort? Tack snälla för svar

Jag fasade ut det till v15+4 när jag väntade mina tvillingar och gjorde ET nedreglerad. Tog det lika länge nästan vid FET I naturlig cykel vid syskonförsöket senast.
  • azurea
    Suncica skrev 2016-08-04 13:23:42 följande:

Tack! Du märkte ingen skillnad efter att du slutade? Man borde ha sin egen progesteron produktion igång nu.. Men klinikens argument är att det förhindrar sent missfall, tidig födsel mm.. Inte lätt att besluta vad är bäst.. Men är så trött på det :)

Enligt AVA Riga där jag gick, när jag också nojjade lite över att sluta med progesteron, så sade de att egna produktionen var fullt tillräcklig efter v15. Men som svar på din fråga, jag upplevde nog bara att jag blev lite piggare när jag slutade med tabletterna. Och det var skönt att slippa kladdet! (Körde Utrogestan vaginalt)
  • azurea
    aniiara skrev 2016-08-17 10:08:45 följande:

Jag är ordinerad Progynon 2 mg x 3 (enligt apoteksdamen är normaldosen 2 mg x 1) och Lutinus 2 vagitorier x 3 (har tagit 1x3 tidigare). Så betydligt högre doser än hemma i Sverige!

Kör du nedreglerat eller i naturlig cykel? Jag körde 2x3 första svängen vid ET nedreglerad och mycket mindre doser andra svängen vid FET i naturlig cykel.
  • azurea
    trex2013 skrev 2016-09-14 16:16:58 följande:

ÄD via sverige ifrågasätts ej det är om man råkar nämna att det är via utlandet som trasslet börjar! tyvärr :(

Vi bor i Stockholm och kunde inte få fram papperet från kliniken utomlands på ett godkännande (frågan är om min man skrev på något någongång - osäker). Och jag fick bråka en del med familjerätten om detta och till slut, efter att ha tagit upp att vi fått tvillingar och en av dem dött, så backade de och sade att det inte var något som behövdes utan var en "rekommendation". Jag upplever att de kanske det passera för vår del för det tragiska vi gått igenom och att de inte ville driva det hårdare mot oss. Så vid nästa barn så struntade jag bara i att uppge att det varit IVF/ÄD, för att slippa tjafset igen. Inget de kan/kommer att kolla upp iaf. Var t o m samma handläggare denna gång men hon ifrågasatte inte att jag inte angivit det denna gång men förra. Så mitt råd är - strunta i att informera dem. Lättast så
  • azurea
    Lilarosa skrev 2016-09-14 19:20:56 följande:

Jag funderar lite kring om man ska säga att man gjort ÄD om/när man skriver in sig på mödravårdcentralen? Har de någon betydelse i omhändertagande? Ni som fått barn tidigare via ÄD:)

Jag skulle säga att du sätter både din och ditt barns hälsa på spel om du INTE berättar. Det ska, i de flesta landsting, finnas riktlinjer på hur BM ska hantera just ÄD-graviditeter med övervakning. I Stockholm har de ju slutat placera oss på specMVC om det inte finns anledning/påvisad risk, men de gör ändå fler kontroller/monitorerar sig i högre utsträckning än vid en vanlig graviditet. Och får du en BM du känner "dömer" dig så byter du bara. Det har du full rätt att göra. Lycka till!
  • azurea
    dreamz skrev 2016-09-20 09:05:15 följande:

Jag tror att det beror på vilken klinik/land ni ska göra det i, som tex sverige e dom inte så lång fram i tekniken som i grekland.

Annars är väl sucessraten nästan desamma som vid fryst som vid färskt.

Har ni bestämt er för vilken klinik ni kommer att ta ?

Enligt AVA Clinic i Riga där vi gick så hade vi ca 60% chans med ett 3-dagars ET (toppembryo) och 67% chans att ett fastnade om vi satte in två. Vi fick tvillingar. Vid nästa försök som var FET så var chansen drygt 30% (32% tror jag) med odlad blasto, embryo glue och assisted hatching vilket jag gjorde i naturlig cykel. Resulterade i bäbis då också. Men jag har aldrig hört att det ska vara samma chans vid ET som vid FET. Konstigt hur klinikerna i så fall ger så olika uppgifter. Jag har iaf defintivt förbättrat statistiken för AVA med 100% success rate.
  • azurea
    Sthlmsthlm skrev 2016-09-30 16:34:41 följande:

Hej!

Ni som har gjort FET, kan ni hjälpa mig med vilken dag i cykeln man normalt för transfer?

Läst dag 19-21, kan det stämma?

Vet inte om du fått svar? Dag 19-25 är normalt om jag kommer ihåg rätt.
  • azurea

Be kliniken du vänder dig till om en lista på samarbetsläkare i Sverige. IVF Riga vet jag raggade kunder lokalt i Sverige genom att ha mötesdagar då de kom hit och man kunde träffa dem plus svensk läkare som kunde hjälpa till. Och AVA Clinic kan tillhandahålla en lista på ett tiotal läkare i storstadsregionerna som är positiva till att hjälpa till med t ex ultraljud. Generellt sett, om du inte har en bra kontakt med din gyn/läkare i Sverige, så ska de enligt riktlinjer neka dig hjälp inom svensk vårdgaranti/högkostnadsskydd fram tills dess att du påvisar graviditet. Då kommer du in i svenska systemet. Men fram tills dess är vi ju lite "på egen hand", och måste ordna blodprov, UL mm till självkostnadspris. Och många kliniker nekar att hjälpa om de får reda på, eller misstänker, att man gör behandling utomlands. Tyvärr.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016