Sthlmsthlm skrev 2016-04-21 12:08:06 följande:
Hej!
Också ny i tråden även om jag följt den ett tag.
Jag ska snart börja mitt sjätte IVF, men efter det blir det sannolikt ÄD. Vi har kollat runt men inte haft några möten. Jag lutar på St Petersburg utifrån mängden information man få om donatorn. Tycker också deras "live birth guarantee" verkar intressant, även om det är dyrt (300 tkr). Har dock säkert lagt 200 tkr hittills, så pengarna rullar ju snabbt ändå!!
Riga verkar många åka till, men jag blir lite skeptiskt av den anledningen. Det är ett pyttelitet land. Hur många delar på samma donator? Dock enkelt att ta sig dit.
Största knäckfrågan är den om öppen/anonym donator. Det är väl bara Finland (och Holland, men har aldrig hört om någon som åker dit) som har öppen äggdonation.
Hör gärna vad ni tänker!
Hej och välkommen!
Jag har hört mycket gott om kliniken i St Petersburg och om du tycker att det är viktigt att få mycket information om donatorn tror jag att det är det bästa valet.
Som så många andra här i tråden har jag gjort ÄD i Riga. På klinikerna där får du alla donatorns vid äggplocket, de delas inte mellan flera par. Dessutom finns det lagar som reglerar hur många gånger en person får donera och för hur många barn som får komma från en och samma donator. Vi fick veta att vår donator hade donerat tidigare och vi såg följande fördelar med det:
1) Hon skulle troligtvis ge oss många ägg eftersom en donator som tidigare donerat med dåligt resultat knappast skulle anlitas igen.
2) Om hon gjort det tidigare och sedan valt att göra det igen borde risken för att hon ska ångra sig senare i livet vara mindre, dvs det var ingen negativ upplevelse för henne. Detta kändes viktigt för mig då donatorerna är så pass unga.
3) Kliniken kunde utifrån hur donatorn stimulerats tidigare ge oss ett preliminärt datum för när vi skulle vara på kliniken mkt tidigt samt bekräfta detta datum förhållandevis tidigt.
Gällande öppen/stängd donation hade vi helt klart föredragit öppen, men pga min ålder och att vi varit ofrivilligt barnlösa i många år ville vi komma igång så snabbt som möjligt och valde en klinik utan väntetid.
Lycka till!