Sthlmsthlm skrev 2016-03-21 16:11:46 följande:
Hej alla,
är mitt uppe i mitt femte IVF och vi funderar på hur vi ska göra. Har ett betalt försök kvar och visst hoppas vi på att det kan ta sig. Men det känns inte helt hoppfullt.
Kan ni berätta hur era beslutsprocesser gick? Hur och när bestämde ni er för att sluta försöka med IVF och andra metoder och gå på äggdonation?
Hur lång tid tog det från beslut till ni var igång?
Tacksam för input.
Vi började med IVF inom landstinget när jag var 37. Trots många jättefina embryon dröjde det till 6:e försöket innan jag blev gravid, då var jag 39. Den graviditeten gick tyvärr inte längre än till vecka 16. Vi hoppade snabbt på IVF-tåget igen, denna gång privat, och fick en chock när resultaten blev så dåliga. Jag var otroligt svårstimulerad, fick ta maxdos av allt, och det blev endast ca 4 ägg vid varje uttag. Vi fick dock tillbaka ett fint 2-dagarsembryo varje gång. På 4:e försöket blev jag gravid, men det var tyvärr ett utomkvedshavandeskap. Det var vår IVF-läkare som frågade om vi hade funderat på äggdonation, hon var mkt positivt inställd till det.
Jag gick hem och läste på, och efter ca 1-2 veckor bestämde jag och min sambo oss för att inte lägga mer pengar på IVF utan att gå över till ÄD. För oss var det ett enkelt beslut, mkt beroende på att den genetiska aspekten inte är så viktig för mig. Däremot är det viktigt för mig att följa ett barn från tidig ålder, helst som nyfödd, så adoption var inte ett alternativ för oss eftersom vi med vår ålder förmodligen skulle få ett barn i åldern 3-5 år. Vi kontaktade en klinik i Riga direkt när vi hade bestämt oss och kom igång efter ca 1 mån. Jag blev gravid på 3:e försöket och är nu i vecka 13:)