Mooki skrev 2016-03-01 15:13:13 följande:
En fråga om nedtrappning av hormoner: vad har ni ni som är gravida nu eller som varit gravida tidigare fått för rekommendationer från era kliniker angående nedtrappning av östrogen och progesteron?
Jag är i vecka 10 nu och har börjat trappa ned östrogenet. I slutet av denna vecka är det meningen att jag ska sluta helt med östrogen, och sedan ska jag få instruktioner från IVF Riga angående nedtrappning av progesteronet. Jag tycker spontant att det låter lite tidigt att sluta med östrogen redan i vecka 10, men jag kanske har fel? Och helst skulle jag nog vilja fortsätta med progesteronet till vecka 12, får se vad de säger.
Min klinik tyckte jag skulle trappa ner både progesteron och östrogen på en vecka mellan typ vecka 9 och 10. Jag tyckte det kändes tidigt, särskilt med tanke på att jag är post menopaus. Jag rådgjorde med Eva och med läkaren på mvc. Båda tycker att jag ska vänta med nedtrappning till efter vecka 12. Men de hade kanske tyckt annorlunda om jag inte hade passerat klimakteriet.
Min reumatolog ringde förresten igår. De ville att jag är inskriven på spec mödravård i Huddinge eftersom det är samarbete med reumatologerna där. Vad det innebär visste de dock inte. Eventuellt behöver jag inte infinna mig fysiskt, men högst troligt vill de i alla fall göra någon kontroll och något extra ul. Jag är redan remitterad ul i vecka 32 på SöS så det börjar kännas lite mycket. Men blir det för mycket samtidigt får jag väl avstå SöS. Hur har det gått med spec mödravård för din del, Mooki?