• Sara405

Vi som planerar äggdonation 2016

Hej på er,

Jag ger mig in i denna djungeln av äggdonation utomlands efter att ha misslyckats med de försök vi har rätt till på Sahlgrenska i Göteborg. Så mycket att läsa och ta till sig.

Har inte möjlighet att läsa igenom alla sidor med all input från er, men efter att läst en del så hittar jag ingenting om äggdonation i Danmark. Är det nån som testar där eller finns det nån anledning till att jag inte kan läsa om försök där?

Annars lutar det åt AVa i Riga, nån som kan ge råd om hur ni flyger och kostnader från Göteborg dit.

Tack på förhand.

• Sara405

Hej emmm28 och ni andra, tack för ditt svar.

Okej ska kolla in Finland lite mer. Vilken klinik i Åbo är ni hos?

Är det inte bökigt med resorna till Finland och Riga förresten? Hur många gånger behöver man åka? Vi är nojiga över hur vi löser det om det drar iväg massa pengar på resor.

Nån som vet om det är stor skillnad på pris på Finland, Riga, Danmark?

• Sara405

Va intressant att läsa din historia hoppfull2016!

Jag blir helt tokig av alla val. Vi har egentligen inga krav på donatorns bakgrund eller utseende och ser gärna att ett barn kan få ta reda på donatorn en dag. Tycker valet av ställe är så svårt, det praktiska i resorna från göteborg och priset är viktigt. Får man vara så fräck och fråga vad ni som varit med ett tag betalat? Är det nån som vill dela med sig av det? Tillkommer mycket kostnader under tiden som man inte vet från början?

En fråga jag har gäller kontakten med kliniker och koordinatorer? Vet ni nått ställe där man kan ha kontakt på svenska?

Hälsningar från en less Sara

• Sara405

Vill bara säga tack för att ni alla är så rara och försöker svara på alla mina frågor. Känns så bra att få lite input från verkligt folk när man känner sig så förvirrad och hur man ska göra och varvar internet efter svar. Tack!

• Sara405

Hej på er,
    Jag och min man har nu bestämt oss för att satsa på AVA Clinic Riga. Då det inte var så längesen vårt sista försök här i Göteborg gick dåligt har vi har dock bestämt att ta sommaren ledigt och satsa på nytt efter det.

Jag har begärt ut mina journaler från Sahlgrenska för att skicka till AVA. Finns det nått jag ska tänka på kring det?
    Patientkoordinatorn som jag pratat med har också sagt att vi behöver blodtester för infektioner: aids, hepatit B och C, syfilis samt blodgrupp och rhesusfaktor. Hur har ni andra gjort det för att få det gjort och sen på papper? Kan man boka tid på sin vårdcentral för det eller hur funkar det?

Är det nån ide att ha skypemöte med dem innan de har sett journalkopior och testresultat eller ska man vänta?

//Sara

• Sara405

Hej hej,

Vi har nu dragit igång ÄD processen på Ava Riga. Första kontakterna har varit superbra. Jag börjar behandling inom kort och vi planerar ET i början av september. Nervöst!

Vi är sena med att komma in med de blodprover vi ska lämna, och min fråga är var ni har tagit dem? Min vårdcentral kan inte hjälpa med det. Vi har kikat på Werlabs men det är så galet dyrt. Bor i Göteborg.

Tack på förhand för era tips!

• Sara405

[quote=76864683][quote-nick]Suncica skrev 2016-08-08 10:38:15 följande:[/quote-nick]Hej, vilka prover ska du ta? Vi tog alla på plats, men var i och för sig på AVA Peter. Kolla upp Ludmila Sokolova vid Domkyrkan, hon samarbetar med Ava Peter men vet att hon hjälper med detta, du kan göra ultraljud hos henne också. Dyrt är det, men hon hjälper vet jag. Lycka till[/

Tack så mycket! Hittade precis till Sokolova så får hoppas hon kan hjälpa.

• Sara405

Tack för tips Grukangrace! Det fick bli på Sokolova, orkar inte leta runt mer. Mycket pengar men lite i det stora hela antar jag.

Nu började jag läsa mer om hur länge embryon ska odlas. Som jag förstår har Ava Riga 3 dagar som standard och 5 dagar till blastocyst kostar extra. Hur bör man tänka här?

Jag har gott förtroende för dem så säger de 3 dagars så kör vi nog på det men jag känner mig så förvirrad och okunnig så kanske är det dumt?

När i beslutet tas beslutet om det här?

• Sara405

Tack för era svar Suncica och Grukangrace. Tolkar det som om det kan vara en intressant väg såvida man inte får väldigt få ägg.

Men om man inte bestämmer förrän man vet hur många ägg det blir betyder det då att man måste vara på plats under alla de dagarna?

Jag hade tänkt att bara åka ner under dagen för ET. Är det dumt av den eller andra anledningar?

• Sara405

[quote=76889997][quote-nick]aniiara skrev 2016-08-17 10:08:45 följande:[/quote-nick]

Jag är ordinerad Progynon 2 mg x 3 (enligt apoteksdamen är normaldosen 2 mg x 1) och Lutinus 2 vagitorier x 3 (har tagit 1x3 tidigare). Så betydligt högre doser än hemma i Sverige!

[/

Hej aniiara!

Jag är ordinerad samma som dig via Ava. Progynon dosen är samma som när jag gjort ÄD i Sverige men Lutinusbär dubblad sen dess.

Planerat äggplock för vår donator är 5/9.

• Sara405

Några veckor sen jag var inne här, så roligt att läsa ikapp om några plus! Grattis!

Det börjar närma sig för oss, min man åker imorgon och jag förhoppningsvis på på lördag. Nervigt!

Jag såg i prislistan om embryo glue, vår koordinator har inte pratat nått om det.

Är det värt? Vad är era erfarenheter?

• Sara405

God morgon allihop,

Tack för era svar om embryo glue, känns som ni säger som en rätt investering.

Sitter på Landvetter på väg till Riga nu. Vi hade hoppats på blastocyster då vi aldrig fått det innan men blev bara 3 fina embryo dag 2. Känns sämst! Får betala fullt pris, frysa, men ändå bara så få försök. Deppigt och ångest att resan kan vara över så snart igen. Pust.

Nu är valet om att sätta in ett eller två embryo, kliniken sa att det inte ökar chanserna nämnvärt att sätta in två. Är det så?

• Sara405

Så skönt det var att läsa era svar innan jag gick till kliniken idag. Tack! När jag kom dit visade det sig att bara två var toppkvalité, de fick åka in och de andra tre som inte var så bra får gå i frysen.

Känns som sjuk otur att få så få embryon men nu får jag bara peppa och hoppas på det bästa.

Kram på er alla som kämpar!

• Sara405

Det har nu gått en vecka sen vårt första plus på totalt 6 försök. Underbart, ofattbart och skrämmande. Mitt i lyckan så fick jag bara några dagar efter plusset en blödning. Hoppet försvann men efter kontroll av Hcg nivån är det tillbaka igen, det går åt rätt håll.

Ava Riga är underbara och även Dr Sokolova som jag har kontakt med i Göteborg. Kan varmt rekommendera henne för er som bor här.

Nu är det bara att hålla tummarna att det utvecklas åt rätt håll.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016