• Kalle Anka

Min katt dog, sjukt dåligt samvete

Min katt dog 16 oktober 2015. Han blev 16 år och skulle ha fyllt 17 i år. På morgonen låg han och flåsade på golvet och släpade sig fram över golvet. Jag åkte till skolan även om jag kunde stannat hemma med honom... När jag kom hem låg han under köksbordet. Död med en otäck vit hinna över ögonen... Sjukt dåligt samvete över att jag åkte till skolan och övergav honom... Han kanske hade jätteont innan han dog... Fick inte ens säga farväl till honom eller skriva klart brevet som jag skulle ge honom. ..

• Svar på tråden Min katt dog, sjukt dåligt samvete
  • Birmafröken

Jag utgår ifrån att TS är ett barn, så det är TS föräldrar som felat här eftersom det är de som bär det juridiska ansvaret för katten.

Enligt Djurskyddslagen är man som kattägare skyldig att ta katten till veterinär om den är sjuk eller skadad. Om inte annat så för att förkorta lidandet.

• Dixie
    Kalle Anka skrev 2016-01-05 02:20:34 följande:

Fick inte ens säga farväl till honom eller skriva klart brevet som jag skulle ge honom. ..

varför skulle du skriva ett brev till en katt??
    hade varit bättre att du tog katten till en veterinär och avlivade den, så den slapp lida......
  • flygrl
    Dixie skrev 2016-01-05 10:03:05 följande:

varför skulle du skriva ett brev till en katt??

hade varit bättre att du tog katten till en veterinär och avlivade den, så den slapp lida......

Håller med dig i sak. Men det där med brevet drar väl ner trovärdigheten på TS till nära noll för min del. Kanske har jag fel.
  • Fontana

Varför skulle man inte kunna skriva ett avskedsbrev till Katten? Något som han får med sig på "resan".

Det finns många sätt att hantera sin sorg på, ingenting är rätt eller fel.

• Zadre
    BCH52 skrev 2016-01-05 02:45:26 följande:
    När de föder sina ungar och när de ska dö drar de sig undan alldeles som sina vilda släktingar. Katten har mycket av sin vilda sida kvar, i motsats till hundar.
    Individuellt. Läst av uppfödare om kattor som ska till att föda som vill ha sällskap, kommer springande efter en om man går iväg osv.
    Sen spelar det ingen roll om katten vill dö i avskildhet eller ej. Det bästa vore att ge den en smärtfri död med vet. Vet kan komma hem till en om man inte vill åka iväg med katten.
    Moina föräldrars förra katt kröp iväg och gömde sej. När jag hittade honom var han medvetslös men vid liv. Tog han till vet för avlivning. Tvivlar på att han öht märkte att vi åkte iväg med honom.
  • Dixie
    Fontana skrev 2016-01-05 16:02:16 följande:

Varför skulle man inte kunna skriva ett avskedsbrev till Katten? Något som han får med sig på "resan".

men det har ju inget med katten att göra - skriva ett brev gör man ju då för sin egen skull - och om det brevet skrevs innan eller efter katten dog är ju oväsentligt för katten!
  • Anonym (mm)
    Anonym (H) skrev 2016-01-05 02:35:55 följande:

Tamkatter fungerar inte så. De vill ha sällskap när de dör.

Va? Är det verkligen så? Bra att veta! Tack :)
  • Anonym (mm)
    BCH52 skrev 2016-01-05 02:45:26 följande:

När de föder sina ungar och när de ska dö drar de sig undan alldeles som sina vilda släktingar. Katten har mycket av sin vilda sida kvar, i motsats till hundar.

Vilket stämmer? Att dom vill ha sällskap eller vill vara ifred?
  • Anonym (mm)

Jag tycker också du borde skämmas ett tag. Skolan kunde ha väntat. Sorgligt

• flygrl
    Fontana skrev 2016-01-05 16:02:16 följande:

Håller helt med dig. Visst kan man skriva ett avskedsbrev till sin katt. Jag tycker det e en fin tanke men borde man inte i ett sånt läge prioritera va hemma och ta hand om sin svårt sjuka katt?! Kanske låta den avlivas så den får dö så smärtfritt som möjligt.

Aaja, gjort e gjort och man kan liksom inte backa tiden.
  • flygrl
    Birmafröken skrev 2016-01-06 10:50:18 följande:

En 12-åring är bara ett barn, men frågan är hur föräldrarna tänkte...

Visst, men var står det TS bara e 12 år?

Enligt pres e hen 46 år.
  • Birmafröken
    flygrl skrev 2016-01-06 14:53:32 följande:
    Visst, men var står det TS bara e 12 år?

Enligt pres e hen 46 år.
    TS skrev att hon är 12 år i en annan tråd och inläggen här stämmer också betydligt bättre in på något skrivet av en 12-åring än av någon som är 46 år.
  • flygrl
    Birmafröken skrev 2016-01-06 15:13:35 följande:

TS skrev att hon är 12 år i en annan tråd och inläggen här stämmer också betydligt bättre in på något skrivet av en 12-åring än av någon som är 46 år.

Ah ok, bra och veta för det ändrar ju förutsättningarna. Då tror jag också mer på det hela och vill verkligen be TS om ursäkt för mina tvivel förut. Måste jobba nu men återkommer senare.
  • Anonym (.)

Är du ett barn ts så ör det inte du som ska må dåligt. Den vuxna person som lät katten självdö skulle lynchas!! Fy fan va vidrigt

• Anonym (H)

Visste inte heller att ts var 12 bara. Isf är det föräldrarnas fel, inte ditt ts!

Svar på tråden Min katt dog, sjukt dåligt samvete