• Anonym (Snurrig)

Ägglossning?

Hej.

Vi håller på med syskonförsök och nu blir jag snart helt snurrig av allt det här.

Första barnet tog sig på första försöket så i min naiva hjärna trodde jag att detta skulle gå smidigt med. Jag skulle behöva stöd och pepp och gärna lite solskenshistorier i allt det här... har skrivit i lite andra trådar men jag är nog en sådan där "tråddödare" för så fort jag gör ett inlägg så slutar alla andra att skriva...

Jag slutade med hormonellt preventivmedel i september. Fick mens den 24:e. Testade med ÄL-test (clearblue dubbel hormonindikator) vilket visade positivt den 10:e oktober. Hade mycket ont i äggstocken den 11:e så antog att jag ägglossade då. Mensen kom igen den 24:e november. Innan jag började med preventivmedel hade jag en cykel på 30-31 dagar så jag antog att det återgått till detta nu då. Testade med de sista stickorna av ägglossningstestet men fick ingen stegring alls... Sedan kom mensen den 21 (?) december... nu har jag börjat tempa efter senaste mensen och min temp pendlar mellan 35.9 och 36.4. Jag borde ha ägglossning någongång mellan den 1:e och den 9:e januari enligt alla sidor (där man kartlägger äl). Den 1:e hade jag smärtor i äggstockarna så det kändes som att det kunde vara på g. Men än så länge har jag inte fått någon temperaturstigning. Jag antar att Jag vet att det kan ta upp till ett år och så vidare, men jag blir inte yngre (är över 30) och börjar känna mig både stressad och ledsen och orolig och jag skulle behöva lite pepp och stöttning i allt detta. Det är ju en jäkla cirkus med äl-tester och temp-metod och sekret (vilket jag aldrig märker av ändå)...

• Svar på tråden Ägglossning?
  • nonameleft

Hej TS!

Ni har bara försökt i två månader och du är redan väldigt stressad verkar det som. Personligen tror jag inte att ägglossningsstickor, tempmätning osv gör dig en tjänst utan snarare ökar det stressnivån hos dig.

Som du själv skriver kan det ta upp till ett 
    år innan man blir gravid. Det bästa du kan göra för att bli gravid är att se till att hålla kroppen i form, inte dricka för mycket alkohol, inte röka och leva ett allmänt hälsosamt liv.

Rekommenderar även att du slutar fokusera p
    å ägglossning och istället bara har sex regelbundet (3 ggr i veckan) så ska du se att det går bra till slut. Skulle det inte ha hänt något på ett år ja, då får ni påbörja en utredning, men försök att slappna av till dess och ge det den tid som behövs. 

Jag är själv 40 
    år och gravid med andra barnet nu. Första barnet fick jag vid 33 så att du passerat 30 är inte hela världen även om fertiliteten minskar. 

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Snurrig)

Ok, never mind. Jag söker stöd på någon annan sajt. Jag har överhuvudtaget inte nämnt utredning utan sökte stöd i att reda ut och lära mig tolka ägglossningstester och temp-metoden...

Avföljer tråden nu. Ha det gött...

• nonameleft
    Anonym (Snurrig) skrev 2016-01-14 17:30:28 följande:

Ok, never mind. Jag söker stöd på någon annan sajt. Jag har överhuvudtaget inte nämnt utredning utan sökte stöd i att reda ut och lära mig tolka ägglossningstester och temp-metoden...

Avföljer tråden nu. Ha det gött...

På vilket sätt tycker du att mitt svar inte gav stöd? Du skriver själv att du börjar känna dig stressad, ledsen och orolig efter bara två månaders försök. Jag försökte med mycket trevlig ton få dig att relativisera lite men det föll tydligen inte i god jord. Överkänslig?

Som jag skrev i mitt tidigare svar önskar jag dig lycka till.
Svar på tråden Ägglossning?