• Anad

Bältesstol

Hjälp! Jag har suttit flera dagar i timmar och forskat i bältesstolar utan att kommit nåt värt. 

1. Sonen är snart 6 år och 124cm lång. Han har en Britax Kid Plus.. problemet är att sittsen på den är inte lika djup som bilenssäte och det gör att han hasa ner i sitsen så att benen är bekvämt. Han även tycker att det är trångt i axlarna. Vad kan ni rekommendera? Någon fler med långa barn? 

2. Dottern kommer att få en bältesstol i framtiden. Hon är motsatsen av sin bror. Snart 4 år men endast 14.2kg och 92 lång. Hon kommer nog aldrig vara lång eller väger mycket. Ni som har mindre barn vad kan ni rekommendera? Jag vill gärna passa på rean och köpa nu även om hon ska inte ha det än. Jag fundera på Hauk Bodyguard men finns det andra asikter?

JAG VET ALLA REKOMMENDATION KRING ÅLDER MAN VÄNDER BARN OCH LÄNGD VIKT MM DET BEHÖVER JAG EJ RÅD OM.. men tack endå ;)

• Svar på tråden Bältesstol
  • Anad
    Rani skrev 2016-01-02 19:50:23 följande:

Jag var på info med NTF om detta. Enligt dem så är en bälteskudde lika säkert som en stol med rygg. Detta då det är barnets höfter som det primärtnska skydda. Kudden gör att bältet ligger på benen och inte på höftböjaren som kan knäckas hos barn. Ryggstödet är bara för bekvämlighet och att barnet har något att luta sig mot om det somnar. Så jag hade satsat på att köpa en bälteskudde till sinen. Alla E-märkta är säkra, så det går bra att köpa en billigare.

Kan verkligeb rekommendera att prata med NTF om du har frågor. Företagen som säljer stolar säljer alla möjliga funktioner. Men NTF har koll på vad som gäller säkerheten och vad som är annat (komfort, stil, onödigt).

Jag skulle helst att han har huvudstöd än så länge. Tröts sin storlek han är ju bara 5 år (en vecka till ;) )
Svar på tråden Bältesstol