• Mammatrams

Egen baby cot på flyget

Vi har precis bokat en resa med Norwegian till Thailand. Nu börjar detaljplaneringen  som inkluderar att lista ut hur vi får vår då 11 månaders kille att sova på flygplanet. Norwegian erbjuder inte lån av "baby cot", så det blir vi tvungna att fixa själva. Vilka tips har ni? Hur får ni en ettåring att sova på långflygning samtidigt som ni själva får lite sömn?

Mammatrams. En glatt ärlig mammablogg.
  • Svar på tråden Egen baby cot på flyget
  • Anonym (F)

Om barnet fortfarande använder babyskydd kan ni ha med det och ställa barnet antingen på golvet (om ni har extra benutrymme) eller i ett extra säte (om det finns). Är det inte fullt på planet och ni kan få ett extra säte kan ni fälla upp armstöden och låta barnet ligga mellan er. Det finns också ett tyg man kan köpa som man fäster i bordet när det är uppfällt och sedan runt sig själv och så kan barnet ligga där men jag tror det är för mindre barn. Lägg barnet på filtar på golvet vid era ben. Kanske inte så mysigt men då får ni händerna fria. Annars får ni helt enkelt leva med att en av er får sitta med det sovande barnet i famnen medan den andra sover och sedan bytas av. Trevlig resa!

• Vaniljkex

Har aldrig akt langt med Norwegian, men att lata barnet sova pa golvet brukar inte accepteras, eftersom det inte gar att spanna fast dar. Baby cot skulle formodligen inte hjalpa mycket, for de brukar vara urvuxna vid ca 10 manader, och de kraver oxa pa att ni far platser dar en sadan kan anvandas. Nar vara barn var i er sons alder fick de sova bredvid mig nar vi inte kunde fa en cot, min man ar for stor for att en bebis skulle fa plats bredvid, och det var forbaskat trangt och verkligen ingenting jag saknar. Minns att jag med gladje betalade en egen stol till barnen nar de blev tva! Att ni turas som att ha barnet i knat verkar vara den basta losningen. Kan tipsa om att be om nagra extra kuddar att ha under armen som barnet ligger mot, sa blir det oftast lite bekvamare. Hoppas ni far en harlig resa!

• Dixie

en 11 månaders hade nog varit för stor för en baby cot ändå. 

ni får nog räkna med att ha honom i knät - för är det turbulens måste alla ju sitta fastspända - vi har flugit med baby cot och varje gång det blev turbulens fick vi lyfta upp barnet och spänna fast i knät..... det kan säkert vara olika för olika flygbolag dock. 

om ni inte har bokat eget säte till babyn tror jag inte ni får ta med babyskydd in och att räkna med lediga säten är ju svårt, lågprisbolag brukar ju fylla planen till bristningsgräns.

• Mellanmjölkens land

Om ni bokat plats till bebisen kan ni ta med en riktig bakåtvänd stol. Vet andra som fått med Axkid Minikid ombord på Norwegian. Man får montera den framåtvänd (ej godkänd i bil så men det finns öppningar i ryggen så att man kan trä igenom bältet). Skönt att ha en stol på plats oxå

Annars valde vi att boka en egen stol till vår då 20 mån som då sov på sitt och mitt säte medan jag sov på golvet (jag kan inte sova sittande så det var den enda lösningen som gav mig nån sömn) men kan man själv sitta och sova så skulle jag föredragit varianten med en bilbarnstol

• Lena

Mei Thai eller bärsele går att sova med utan problem.

Svar på tråden Egen baby cot på flyget