100kgpappa skrev 2016-01-13 12:33:50 följande:
Så vi ska ta in de 87 miljoner människor som befinner sig på flykt till Sverige alltså. Eftersom alla i hela världen har rätt att bo här?
Nu har vi en verklighet att förhålla oss till, och inte en fantasivärld där alla kramas.
Har ganska bra argument för varför ditt resonemang inte håller, men FL kommet att blockera mig om jag skriver dem, då det är väldigt lågt i tak här, så det är svårt att föra en vettig debatt, tyvärr.
Inte alls, utan precis som jag
massor med ggr tidigare påpekat, vi måste hjälpas åt, och man löser inte problem med att vältra över dom på andra, som de flesta länder i EU gör i dag, när det gäller flyktingarna.
Utan ett alltmer utbrett samarbete så kommer vi ingenstans, och det gäller idag långt mer än nånsin tidigare, då inget land med en någorlunda utvecklad ekonomi kör sitt eget race.
Och jag pratar inte om nåt enskillt område, utan det gäller nästan allt vi gör idag.
Utan omvärlden så blir det tvärstopp för Sverige, så den flumpolitik som högerextremisterna så gärna vill se, den kan inte ens fungera i praktiken, den försvann för över 50 år sen, och kommer aldrig nånsin att komma tillbaka.
Ett land byggs med hjälp av, och tillsammans med omvärlden, för så ser verkligheten ut idag.
Inget land har enbart en egen inhemsk ekonomi, den sträcker sig över hela Världen, inget land har enbart en egen inhemsk arbetsmarknad, vård, utbildning, kommunikation, ja vad du vill, allt sitter ihop globalt, och det kommer att bli ännu mer av det i en nära framtid.
Så jo, vi kommer, vare sig du vill eller inte, att "kramas" långt mer i framtiden, och det är inget som du eller dina bakåtsträvare kan göra nåt åt, eftersom den absoluta majoriteten idag vill se en långt mer enad värld.
En syn som delas av de flesta över precis hela Jorden.
Och därmed så borde de flesta förstå, varför vi ser bakåtsträvare agera som dom gör.
Svaret är givetvis att dom känner sig hotade, vi ser det hos islamisterna/Daesh, vi ser det hos högerextremisterna, vi ser det i princip hos alla grupper som ser sitt revirpissande hotat.
Det här kommer givetvis att vålla problem under en tid, det gör det alltid när en större omställning börjar ta form.
Men det kommer att dra förbi, precis som det alltid tidigare gjort.