Anghammarad skrev 2016-01-12 20:09:46 följande:
Jag har röstat borgerligt de senaste 30 åren men har ändå ägnat rätt mycket tid åt att kritisera SD. Detta beror inte på att jag är fixerad vid partiet utan för att jag finner det skrämmande att så många väljer att helt bortse från den bakgrund partiet har och röstar på dem för att visa sitt missnöje med Löfvén och Romson. För SD är, helt oavsett hur mycket de filar på sitt partiprogram, i grunden inte ett "främlingskritiskt" parti. Det är ett parti som är direkt sprunget ur rasistiska organisationer och det är fakta att när SDs nuvarande partiledare först tog kontakt med partiet så leddes det av en person med bakgrund inom uttalat nazistiska Nordiska Rikspartiet. Hur mycket de än försöker att putsa fasaden så är det väldigt tydligt att det inom partiet finns en mycket stor andel personer med extremt rasistiska åsikter.
Om man då ändå väljer att rösta på ett sådant parti är man enligt min mening en av tre saker:
1. Helt omedveten om vilket parti man röstar på
2. Korkad och tycker att det är "häftigt" att rösta på partiet. Ungefär på samma sätt som man tycker det är lite busigt sådär att säga "hö hö negerboll he he."
3. Rasist.
För om man är missnöjd med de övriga Riksdagspartiernas politik finns det ändå väldigt många andra partier man kan rösta på, som inte är rasister. Och i allra värsta fall kan man väl starta ett eget parti, istället för att rösta på en bunt BSSare.
Om man nu vill visa sitt missnöje med rådande invandringspolitik, där alla partier var för ökad invandring, så får det väl mer effekt och rösta på ett parti som finns är att rösta på ett hittepåparti som bara hamnar i övrigt procenten, utan att nån annan ens får reda på att partiet existerar, eller hur?
Jag känner ganska många som röstar på SD, och inget av ovanstående stämmer på dem.
Gemensamt för dem är att de har tröttnat på att politiker beskriver en verklighet som är helt främmande mot den som de upplever själva.
De har tröttnat på att de konsekvenser som den extremt höga invandringen helt tystas ner, och att de få som vågar öppna munnen direkt tystas med rasistkortet.
De flesta är personer som har jobbat utomlands, är inteligenta, egna företagare, lärare osv, dvs inte outbildade bönder som brukar vara nidbilden av Sverigedemokrater.
2010 och 2014 fanns det inget alternativ för den som ville se en annan invandringspolitik, idag gör det det, men nu är partiet etablerat, och många kommer aldrig att gå tillbaka.
De flesta struntar i deras bakgrund, då de problem Sverige har idag anses betydligt viktigare att lösa, och väldigt många anser idag att invandringen måste minska, för det funkar helt enkelt inte.
Men det är klart att det finns många som passar in i dina 3 alternativ, men att generalisera så om ca 1,2 miljoner människor håller inte.
Hur många nya röster tror du de fick efter nyårshelgen manifestation i kvinnoförakt? Troligen ganska många tusen.