• Ebba200

vi som planerar första barnet!

Blomman94 skrev 2016-01-02 20:46:51 följande:
    Härligt o ha den möjligheten, låter helt underbart :)

Nä de är klart, att ha två stora hundar kräver ju lite mer trädgård såklart..
    Ja det är väldigt skönt. Tänker att det är skönt att stanna här nu också för att slippa behöva riskera att stå för dyra, plötsliga underhåll/reparationer när man är föräldrarledig sen.
  • Ebba200
    Blomman94 skrev 2016-01-02 20:54:26 följande:
    Oj vilka bra tips, flera låter väldigt intressanta! Ska helt klart ta mig en närmre titt, tack så mkt! :)

När har du bim ? tempar du eller något annat? :)

Varsegod! Säg till om du hittar något annat bra!

Nej jag skyddar mig fortfarande (p-piller). Min sambo har ett stort projekt fram till slutet av januari och vill inte börja försöka innan han har tid att glädjas med. I feb-mars skall vi på en 5 veckor lång resa och pillrerna jag har hemma nu räcker till mitten på mars så jag äter nog klart dom först. Sedan hade jag tänkt tempa någon månad och se så allt kommer igång innan vi börjar aktivt i maj kanske :) sååå jobbigt att vänta men vi har båda nya jobb så det känns klokt att inte vara allt för het på gröten.

• Ebba200
    Blomman94 skrev 2016-01-02 20:59:46 följande:
    Hmm, verkligen bra tänkt måste jag säga.. Så långt har inte jag tänkt riktigt :)

O som svar på inlägget du skrev ovan så håller jag helt med! Har man ett sovrum tillräckligt stort för en spjälsäng så är de alternativet helt klart guld! Vi kommer ha spjälsängen jämte våran säng :)

Har en kompis med två döttrar, henne äldsta är 2.5 år och har sovit i föräldrarnas säng sedan dag ett, medan den yngste på dryga halvåret har sovit i spjälsäng hela tiden. Så de är väl olika, sen är de väl lite på hur amningen funkar med som jag förstått.. Smidigt o ha barnet jämte sig om man kan amma! :)
    Jo precis! Vi kommer också köra på spjälsängen nära vår egen. Men detdär med att ha ett eget rum för att leka tror jag inte riktigt på. Har aldrig stött på ett barn som vill sitta och leka ensam.
  • Ebba200
    Violaemma skrev 2016-01-02 21:06:54 följande:

Vi tänker precis som er. Vi har det tillräckligt stort för att kunna ha spjälsängen inne i sovrummet och bebis kommer ändå sova inne hos oss det första åren.

sen har vi stort vardagsrum som bebis kan ha sina saker i barn vill ändå vara där föräldrarna är.

Exakt! :)
  • Ebba200
    Blomman94 skrev 2016-01-02 21:11:02 följande:
    Nä inte när dom är så små, känns som om man oavsett vill ha koll på dom även om de nu skulle leka en stund för sig själva.

Enda anledningen till att folk inreder barnrum innan barnet föds tror jag är mer längtan, liksom få pyssla lite. Vi har inte så stor yta i badrummet eftersom vi har en väldigt stor inglasad dusch.. Så skötbord o så kommer få stå i bebis blivande rum. Så visst kommer där bli ett litet barnrum. Men precis som du skriver så har jag heller aldrig sett så små barn leka själva.

Nej, precis. Jag tror absolut man har ett behov av att "ro för bo" så att säga men det tror jag man kan göra utan dedikerat rum.

Själv möblerade jag om sovrummet härom dagen för att se hur vi bäst har det för att få plats med spjälsäng osv. :) Jag tänker mig att man myser till den hörnan för barnet med en liten byrå för kläder, lampa och så. Går helt säkert att få pyssla, mysa och fixa utan att ha ett bebisrum om man inte vill dra igång den karusellen. Praktiskt med att ha skötbordet i ett eget rum! Jag kan inte riktigt bestämma om det är bäst för oss i badrum eller tvättstuga.

• Ebba200
    Violaemma skrev 2016-01-02 21:31:37 följande:
    Jag gör inget av det du skriver. Vi kör på som vanligt . Har ingen koll alls på hur min kropp fungerar har ätit mini piller i många år och slutade med dem sista november och har inte haft någon mens på många år under tiden jag åt dem. Men så fort jag slutade med dem så kom mensen.
    Hur lång tid tror/tycker du det tar innan man får lite koll på sin cykel efter att ha haft piller i flera år? Funderar lite på när jag ska sluta för att hinna få lite koll innan det är dag att börja försöka för oss.
  • Ebba200
    Violaemma skrev 2016-01-02 21:53:22 följande:
    Åh ingen aning det där verkar vara så olika för alla kvinnor. Men jag försöker att inte tänka så mycket på sånt. Utan det blir när det blir antingen går det fort eller så tar det några månader.

Men im jag vore du skulle jag sluta redan nu om du äter piller då det kan ta en stund. Vill du inte bli gravid på engång så kan ni skydda er på andra sätt.
    Okej... får prata lite med sambon och se. Har haft svårt att hitta andra preventivmetoder som vi trivs med så hade varit skönt att kunna använda pillrerna ett tag till men är lite orolig att det kommer dröja innan allt kommer igång igen.
  • Ebba200
    Violaemma skrev 2016-01-03 08:27:19 följande:
    Har du något som fungerar så ska du fortsätta med det om du känner att du inte är riktigt redo att sluta med piller nu. Man får helt enkelt inte ha bråttom att bli gravid. Man får räkna med att det tar tid.

Har läst att det är normalt att det tar 7 månader till ett år för många innan dom blir gravida.

Vad äter du får piller i dag?

Ja jag tror det blir bäst för även om det kan ta tid kan det också gå fort, vilket i och för sig inte gör något men skulle inte massa just precis nu. Så tror jag väntar till mitten av mars när pillrerna är slut.

Jag äter Qlaira idag :)

• Ebba200
    Summerstriker skrev 2016-01-04 09:58:27 följande:

Ni som äter tillskott med folsyra. Vilka tabletter tar ni?

Jag läste på mycket och läste mig till att Apoteket Kvinna skall vara väldigt bra inför att skaffa barn. Handlar inte bara om mängden folsyra utan också mängden av de andra vitaminerna som verkar ihop. Den har högre doser än ex. mitt val så det räcker med en tablett om dagen vilket känns tryggt med fasta doser istället för "1-2 tabletter".. Det finns en Apoteket Gravid som man kan byta till sedan också :)
  • Ebba200
    tino01 skrev 2016-01-04 11:11:13 följande:

Nu har jag kollat med både flygbolag och försäkringsbolag. Flygbolaget godkänner att man flyger fram tills v 32. Försäkringsbolagets reseförsäkring gäller för vårdkostnader tills v 28.
    Och blir jag gravid nu i januari är jag i v 29 när vi ska resa.
    Jag tänker såhär, vi kör som vi planerat nu denna månaden, tar det sig så tar de sig, då är det meningen. Gör det inte de så skjuts veckorna fram tills avresa och då också gravidveckorna (om jag ens kommer hinna bli gravid innan vi ska resa). Så vi kommer köra på som planerat nu!
    Ni som sett att jag skrivit om detta innan, vad tycker ni? Tänker jag helt dumt? Är jag helt ute o cyklar? :)

Låter jättebra att köra på tycker jag! Man vet aldrig och ibland får man ha lite tillit till ödet tror jag :)
  • Ebba200

Den jag har är Apotekets egna. Alltså APOTEKET :) ( det gamla vanliga)

Blomman94 skrev 2016-01-04 21:00:39 följande:

Nu har den här nörden jämfört

Apoteket hjärtats kvinna/Aco kvinna

Aco innehåller liiiite mer E,K vitamin

Hjärtats innehåller dessa saker som inte Aco gör:

Tiamin- spelar en viktig roll för hjärnan och nervsystemet.

Riboflavin - samma sak som B12 vilket de båda sorterna redan innehåller.

Acos innehåller Betakaroten som gör att man blir snabbare brun i solen. Vilket inte hjärtats gör.

Aco: 89:- för 100 tabletter 2 tabletter om dagen

Hjärtat 99:- för 100 tabletter 1 tablett om dagen.

Folsyran o de andra "ingredienserna" är den samma o innehåller lika mkt utav det.

Tjejer, löp o köp hjärtats! ;)

Ni får inte tro att jag är helt knäpp som gör sånna här saker, hahah jämför alltså! Gjorde de mer för skojs skull!

• Ebba200

Eftersom kombinationen med folsyra-zink är bra så kan man ju muta i dom en multivitamin som innehållet det :) som jag gör med min sambo. I och för sig vill min äta för fertilitetens skull men man kan exempelvis säga: "Bra för immunförsvaret nu i vintertid", "bra för musklerna" (om han tränar), "bra för att undvika förkylningar", "så att du får i dig alla vitaminer du behöver" (om han äter slappt), "så du blir piggare" (om han är trött). :)

• Ebba200
    tino01 skrev 2016-01-05 12:22:25 följande:
    Det ska jag försöka med, "det är bra för musklerna" ;)
    låter bra det! :D
  • Ebba200
    Blomman94 skrev 2016-01-05 12:34:08 följande:
    Vilken sort äter din sambo? :)
    Han äter Apoteket Man, www.apoteket.se/produkt/apoteket-man-100-st-253306/

Den är tydligen väldigt bra just när man försöker skafa barn. Handlar främst om kombinationen zink-folsyra och nivåerna därimellan läste jag. Förklarade för sambon och han äter en tablett varje morgon. :)
  • Ebba200
    201405 skrev 2016-01-05 13:08:04 följande:
    Det syntes inte på bild men värdelös kamera.. Det var morgonurin. Ska försöka hålla mig och testa igen vid 6 tiden, håll tummarna! :)
    Anledningen till att de inte syns 20 min efter kan ju bero på att det inte var morgonurin längre. I början behöver det ju ligga i blåsan en stund för att ge bra utslag :D testa på morgonurinet imorgon igen.
  • Ebba200
    Blomman94 skrev 2016-01-05 17:26:26 följande:
    de går göra så med babyskyddet o chassit på brio smilen också, såg en på jobbet igår som hade så! Så himla "fint" :D

Sambon tkr jag är knäpp som kan tycka en barnvagn är fin
    Jag kan också bli sådär... Läste recensioner på barnvagnar och märkte att emmaljunga inte var bäst! Blev alldeles grinig för jag tycker dom är finast och ser mest "ombonade" ut. Haha, så onödigt egentligen för man vill ju ha den som är mest praktiskt (fast innerst inne kanske inte riktigt så ;))
Svar på tråden vi som planerar första barnet!