• lizkan

vi som planerar första barnet!

Hej allihop!

Jag är och sambon (båda 23 år) är i slutet av planeringsarbetet och snart är det dags att sätta igång att försöka! Jag slutade med p-piller i fredags och idag kom mensen. Nu tänker jag gå utan piller tills nästa mens för att se hur min cykel ser ut och i början av april tänker vi göra första försöket!

Vi är så spända! Vi vill helst inte ha barn sent på året så därför har vi väntat sen i oktober när vi bestämde oss. Nu vill jag bara att mars ska komma och gå så det börjar på riktigt.

Så jag hänger med er här nu! Ingen i vår omgivning vet om något så det ska bli skönt att kunna skriva av sig lite här! :)

• lizkan
    evins skrev 2016-03-25 14:00:59 följande:

Här gick det skit denna månad igen, igår morse kom mensen mycket punktligt. Har mått riktigt apa med magkramper och var inatt vaken 1,5 timme illamående och kräkfärdig. Jäkla mens, jag hatar dig just nu... Försök nr 11 nästa månad då alltså....

usch vad jobbigt! jag går och längtar efter mensen för att kunna börja försöka! hade sista mensdagen (efter att jag slutade med p-piller) den 25 februari. vill så gärna få igång cykeln nu så vi kan börja försöka! håller tummarna för att det tar sig för er i april! :)
  • lizkan
    evins skrev 2016-03-28 11:05:46 följande:

Tack! Ja, det känns så himla surt... och man blir ju så orolig, undrar varför det inte blir något nån gång! 

Ah, spännande! Hoppas det går snabbt för er

har ni barn sen innan eller är det här första gången ni försöker? förstår att det måste vara riktigt jobbigt!

jag har läst att det kan ta flera månader för vissa att komma igång med ÄL så är lite orolig. Ikväll tycker jag dock att jag har lite molande i kvinnomagen så håller tummarna för att det är på gång!
  • lizkan
    evins skrev 2016-03-30 09:38:16 följande:

Det är första för oss båda, så man vet ju inte vem av oss som kan vara "den svaga länken" eller om det är vi båda, eller att vi bara har otur helt enkelt...

Jo, det kan nog vara så för vissa, men jag har vänner som blev gravida veckan efter de slutade med sina P-piller typ så tror det kan vara väldigt individuellt :-P Känner du magont så är det ju ett gott tecken

Själv hade jag inget preventivmedel ca 1-2 år innan vi började så jag har ägglossningar varje månad enligt de tester jag använt + att jag tempar. Vi använde kondom då jag insåg att hormonerna jag tog gjorde mig helt asexuell och typ uttorkad! Kändes inte alls bra och när jag slutade med dem så insåg jag hur det EGENTLIGEN skulle vara... känner mig lite snuvad på mitt sexliv under majoriteten av mitt vuxna liv! :-P Men det där är ju också så individuellt, vissa mår ju hur bra som helst med p-piller, dock var jag inte en av dem! .-)

Tänk så väl man känner sin kropp! Idag kom mensen :) Så vi gör vårt första försök nu i april! Ska bli så spännande :)

Jag har mått jättebra under hela tiden jag haft p-piller så det ska bli intressant att se om det blir någon skillnad nu när jag inte tar de längre. Förstår verkligen att det känns jättesurt! Stackars dig! Håller verkligen tummarna för att du plussar den här gången! :)
  • lizkan
    evins skrev 2016-03-31 19:05:53 följande:

Spännande!

Ja, idag är första fertila dagen idag enligt NC, så nu har vi kört igång på försök nr 11 ! Känner mig positiv och peppad

Kör hårt!! Det kommer säkert bli en envis liten krabat när det väl blir ett plus! :)
  • lizkan
    evins skrev 2016-04-19 18:58:25 följande:

Tog testa-tidigt-testet i söndags morse, visade såklart negativt... lite som jag misstänkte. BIM är idag men fortfarande ingen mens, dock kände jag både igår och idag molande mage så känner mig väldigt säker på att det är på gång. Ändå sitter man och hoppas... som vanligt.. för att sedan bli besviken :-/ Nu har vi iaf redan ställt in oss på att denna månad inte heller gick, så skrev idag ut papper för egen-remiss till en fertilitetsklinik. Började försöka i april förra året så är lite less på detta nu när inget har hänt! 

usch, lider verkligen med er!!
  • lizkan
    evins skrev 2016-04-20 11:00:56 följande:

Tack Det är skit! Idag kom mensen som jag redan visste, en dag sent. Men nu har vi skrivit alla papper och lagt på lådan! Så får se när de hör av sig, och så kan man ju hoppas på att det händer något under tiden vi väntar

vad skönt att ni iaf tagit tag i det och skickat in! du har väl hört om par som har problem med att bli gravida och när de bestämmer sig för att adoptera så går det? nu när ni har bestämt er för att söka hjälp så kanske ni slappnar av och då funkar det! jag hoppas så för er skull!
  • lizkan
    evins skrev 2016-04-21 09:40:05 följande:

Jo, precis, får hoppas att det plötsligt bara händer nu Är inte så glad för sjukhusbesök och sådana miljöer så hoppas på att slippa gå dit mer än nödvändigt...! Har bestämt att använda de sista ÄL-testerna jag har nu denna kommande månad, och att därefter inte köpa fler. Tempar varje dag så tycker det får räcka, är ändå rätt exakt var månad då det bara brukar slå på en dag eller så. Sen har vi snackat om att byta taktik genom att inte ha sex precis så ofta som vi haft innan, då har vi haft sex praktiskt taget varenda dag. Tror inte att det är något som är positivt på spermiekvaliteten så vi har sagt att sex varannan dag får räcka. Kan bli mindre press på oss då också tänker vi.Hur går det själv? Visst har ni satt igång på första försöket nu?

Det låter smart :) Och som sagt, då kanske pressen släpper och det blir lättare. Min storasyster och hennes sambo försökte i ett halvår utan resultat så de bestämde sig för att gifta sig istället och började planera det. Nu är hon gravid och väntar barn i september så bröllopet är uppskjutet till nästa år!

Ja, precis! Jag fick aldrig något positivt ÄL-test den här månaden trots att jag testade varje dag från dag 8 till idag (dag 22). jag hade lite tydligare sträck på dag 10 och vi hade sex dag 11, men sen blev det faktiskt ingen mer gång den veckan pga att vi jobbade om varandra helt och hållet i 4 dagar. men jag borde ha haft ÄL där i dagarna. nu har jag haft molande värk sen i söndags kväll och är väldigt kissnödig hela tiden. så det finns ju en chans att vi prickade in det jävligt snyggt, men vi får se! jag räknar inte med att jag är gravid men det är ju inte omöjligt :) BIM borde vara 27 april så vi får se! håll tummarna för mig :)
  • lizkan
    evins skrev 2016-04-23 11:38:17 följande:
    Hehe, oj då! Rolig vändning

Aha ok! Ibland kan äl-testerna vara svåra tycker jag. Jag gick över till de digitala för jag tyckte de var mycket tydligare än de vanliga. Tips om du har svårt att hitta din äl

Hade varit helt fantastiskt om ni prickade in den! Jag håller definitivt tummarna!
    Ja, jag tyckte det var väldigt krångligt. Man vill ju inte ta flera gånger om dagen för då går ju alla åt på en gång :/ Men det var iaf då jag hade som starkast sträck så vi får se. Igår började bröstvårtorna ömma och idag tyckte jag att mitt vitaminpulver som jag drack på morgonen smakade järn. Jag googlade och det kan tydligen också vara ett symptom. Men jag vågar inte hoppas på för mycket. Idag är cykeldag 25, antagligen 11-12 dagar sen äl men vet inte om jag vågar ta ett test än. 

Nästa månad ska jag nog prova digital istället så att det blir lite tydligare, tack för tipset! :) 
    Tack! Hoppas, hoppas :)
  • lizkan
    evins skrev 2016-04-24 09:34:03 följande:
    Jo jag är väldigt nöjd med de digitala med "glada gubben" Kan man ta direkt på morgonen också, de andra brukar ju säga efter kl 10 och då är man ju oftast kanske hemifrån eller så vilket jag tycker ställer till det.

Ja nu är du i den där perioden när man bara går och väntar och väntar... såå långsam tid! Hoppas hoppas att det är symtom!

Idag har jag min sista dag av mens så nästa vecka sätter vi igång igen! Och nu hoppas jag verkligen... igår bestämde vi oss för att köpa ett hus som ska byggas, så inflytten blir om ungefär ett år. Hade varit väldigt roligt om vi kunde flytta in tre personer då!
    Ja, precis! Det är lite klurigt att ta samma tid varje dag också när jag jobbar jäkligt oregelbundet :/ 

Haha, ja det är sååå jobbigt och det här är bara första gången för mig. Kan tänka mig hur du måste ha det :/ Ni har snart försökt i ett år va? 

Nej, men åh vad roligt! Grattis!! :) Tänk vad mysigt att få inreda ett barnrum i ert nya hus. Eller så är du höggravid när det är dags att flytta in så slipper du bära lådor ;) Det här kommer bli kanon ska du se!! 

3 dagar kvar till BIM!! :D
Svar på tråden vi som planerar första barnet!