• linnhe

vi som planerar första barnet!

Hej! Är det okej om vi också hoppar in? Följt denna tråd ett tag nu och tycker det är jätte roligt att läsa allas planer osv. Jag är 21 år och min sambo är 23 och vi har nu äntligen bestämt oss för att försöka skaffa barn! Jag pluggar men har jobbat innan så föräldrar penning räknas på mitt jobb jag hade innan och min sambo jobbar heltid. Är det någon mer här som pluggar och ska skaffa barn? Min plan är att ta studieuppehåll när väl barnet kommer.

Vi har köpt folsyra och ägglossningstest, slutade med mina p-piller i slutet av november, min mens är dock jätte konstig så har inte räknat ut min cykel än. Ska till barnmorskan på måndag för att få lite tips samt kolla så att äggstockarna är okej pga olidliga smärtor och illamående.

Jag fick tips att köpa Apotekets egna märke på folsyra av min storasyster, hon åt den under sin graviditet.

• linnhe
    Oktober23 skrev 2016-02-04 21:01:13 följande:

Hoppar också in här. Fick missfall i vecka 11 den 29 dec. Blöder fortfarande.. Men hoppas på att vi kan börja bebisverkstaden efter mars eller april mensen. Vi vill helst inte ha november och decemberbarn därför väntar vi tills dess.. Någon mer som tänker så?

Tråkigt att höra om missfallet. Hoppas det känna bättre nu!

Ja min sambo vill helst inte ha barn på hösten/vintern för han tycker det blir synd om barnet pga att fylla år sent på året, haha! Jag är själv född i oktober så för mig spelar det inte sån stor roll :)
  • linnhe
    Makintoch skrev 2016-02-07 11:15:43 följande:

En fråga till alla er som planerar barn.. Jag har inte berättat för någon (förutom min bästa vän) att vi försöker bli med barn. Detta pga att jag inte vill ha någon "press" från utomstående samt eftersom jag gärna vill överraska nära och kära när det väl blir ett plus. Min mamma är barnmorska och frågade för ett tag sedan om vi planerar barn snart. Jag ljög och sa att så inte var fallet. Vi satt och drack vin under samtalets gång och då nämnde hon att man inte heller ska dricka alkohol när man försöker bli med barn. Tänkt höra med er andra hur ni gör? Jag har nämligen bestämt att jag ska undvika alkohol i möjligaste mån. Dricker därför inte vin när jag är hemma med sambon. Men vid sociala tillställningar så dricker jag alkohol för annars skulle alla mina vänner reagera och förstå att vi försöker bli med barn. Hur gör ni andra?

Min sambo kan ta ett glas vin men jag dricker inte. Har hört att när man har mens kan man dricka men inte annars om man försöker skaffa barn, men är nog upp till var och en! Jag är inte så jätte förtjust i alkohol så jag avstår helt nu när vi bestämt oss för att försöka :)
  • linnhe

Vad kul att höra om alla plus, grattis till er!!

Själv väntar jag på att få börja en utredning för att kolla bla endometrios pga utebliven mens och ägglossning i över 6 månader och "mensvärk" ifrån helvetet. Går inte så bra för våran del alltså, men vi håller tummarna att vi ska få hjälp av gynekologen nu.

Hoppas alla får en trevlig helg :D

• linnhe

För oss går det framåt, jag fick vad vi tror min mens förra veckan vilket är stora framsteg då jag inte haft mens sedan jag slutade med p-piller för 8 månader, för oss har det inte varit lätt. Försöker nu ta ägglossningstest samt NC med temp för att se om det kommit igång riktigt vilket vi inte riktigt våga hoppas på än. Jag har varit några svängar på akuten pga smärta men ingen mens. Men nästa vecka är det äntligen dags att börja en utredning, får hoppas vi får hjälp då! Hört ifrån olika gynekologer att det kan vara endometrios eller pco vilket vi inte hoppas det är, förhoppningsvis är det bara min kropp som glömt bort hur det fungerar och det hjälper med tabletter som får igång ägglossningen.

Är jobbigt att se alla bli gravid när man själv inte kommer någon vart, min syster samt min bästavän är gravida och man är jätteglad för deras skull men samtidigt kan man inte låta bli att vara lite avundsjuk då vi försökt i över 8 månader men min magkänsla säger att det snart kommer bli våran tur att få en liten skatt!

Svar på tråden vi som planerar första barnet!