• 201405

vi som planerar första barnet!

Jag vill också hoppa in! Vi är 21 (om en månad) och 25, bor i en stor tvåa radhuslägenhet hoppas vi har hunnit spara ihop till hus om ett år :)

Äl var för 9 dagar sedan, cd 27 idag och bim är mellan dag 28-32. Detta är vårt andra riktiga försök, kört kondom och säkra perioder sista året.

Funderar på att ta ett test imorgon bara för att, tappen som brukar vara låg nu är jättehög och tempen är fortsatt hög med, haft mensvärk och ömma bröstvårtor några dagar men det kan ju betyda både och ;)

• 201405
    Blomman94 skrev 2016-01-02 23:00:34 följande:

Härligt! Du är välkommen! :)

Hur la ni upp strategin kring äl? Äter du något tillskott eller så för o hjälpa till på traven? :)

Kan du de där med tempning? Vill du förklara för mig hur de funkar? Vore super! :)

Ta ett test imorgon vetja! Nu blir jag nyfiken här!

Iom att jag har sett tack vare tempningen att jag har kort luthelfas så äter jag maca rot och vitex berry. Sen har jag ätit folsyra sen i sommras :)

Först ladda ner appen fertilityfriend, den är bäst och gratis ;) sen måste du köpa en basal termometer som mäter med 2 decimaler. Sen tar du tempen samma tid varje dag och det första du gör, så sätt klockan på samma tid du går upp på vardagar på helgerna med så tar du bara tempen och somnar om :)

Men att tempa visar inte när du ska ha äl utan när du har haft, alltså tempen höjs först när ägget har släppt. Så man ska inte börja ha sex när tempen höjs utan ha sex som vanligt men ta tempen samtidigt så lär du dig din cykels mönster i efterhand och du vet när du brukar ha äl och hur lång luthelfas du har, alltså när mensen ska komma. Tempen sänks också en-två dagar innan eller samma dag mensen kommer så då har man lite koll där med :)

Bästa om man vill ha koll är att tempa och köra med äl test 2 månader, så får man bäst koll. Jag tycker det är riktigt kul att tempa, man lär sig sin kropp väldigt väl :)

Här är min graf ex:

• 201405
    Summerstriker skrev 2016-01-02 23:13:35 följande:

Jag äter inga tillskott, men har läst mycket om det här med folsyra.. ( någon här som äter tar det?)

Jag har inte tempat och har som inte riktigt någon koll på min äl.. Min cykel är väldigt kort ca 22-23 dagar, så borde ha äl direkt efter mens.

Vi kör på var och varannan dag och tänker att vi borde pricka inte det då! Och vi lyckades ju en gång så jag hoppas vi lyckas igen, väldigt snart..

Folsyra är viktigt, motverkar risk för ryggmärgsbråck. Så det ska man börja med gärna flera månader innan man börjar men åtminstone när man har plussat att börja direkt :) kan motverka mf risken med.

Varannan dag ska väl vara mest optimalt men jag blir jättestressad när jag vet att jag har äl och man hoppar över en dag, då tänker jag att "detta var säkert enda chansen" o så blir det att vi har sex flera dagar i rad i stället fast jag innerst inne vet att har man sex varannan dag kan man inte missa det och att sex varje dag kan vara mindre bra om gamla simmare stoppar upp :p

Men nu blev det ofrivilligt att vi hade sex samma dag som jag fick fullt utslag på äl test men dagen efter var julafton så då blev inget och så fick vi till det juldagen istället samt dagen innan jag fick pos.

Men hoppas det räcker ändå! :p
  • 201405
    tino01 skrev 2016-01-04 12:24:01 följande:

Tog ett ägglossningstest mest för skojs skull idag. Och det visar att jag har ägglossning nu, det var inte riktigt det jag hade räknat med. Förstår ingenting...

Det är negativt, teststrecker måste vara lika starkt eller starkare än kontrollstreket för visa pos :)
  • 201405

Vet inte vad jag ska tro, fick ett jättesvagt streck (men synligt) som kom efter 1-2 min på ett one step sticka. Äl +12 eller 13 idag. Nu en 20-30 min senare syns inte strecket längre :s eftersom det var så svagt grått nästan gissar jag på spökstreck :/

• 201405
    Blomman94 skrev 2016-01-05 12:56:38 följande:

Har du någon bild? :)

Morgonurin?

Det syntes inte på bild men värdelös kamera.. Det var morgonurin. Ska försöka hålla mig och testa igen vid 6 tiden, håll tummarna! :)
Svar på tråden vi som planerar första barnet!