• Violaemma

vi som planerar första barnet!

Hej! Jag hoppar in jag med här.

Jag är 23 och min sambo är 27 år. Vi båda har jobb jag jobbar på förskola och min sambo som rekondare.

Jag slutade äta mini piller 30 november.

Vi räknar inte in äl eller bim utan vi kör bara på som vanligt. Bebisen kommer när den kommer. Men vi hoppas på en bebis till slutet av 2016.

• Violaemma

[quote=76181295][quote-nick]Blomman94 skrev 2016-01-02 18:15:17 följande:[/quote-nick]Kul med alla nya! Välkomna :D

Jag har använt p-ring innan, men slutade med det för tre årsedan och sen dess har vi kört avbrutet eller med kondom.

Jobbar inom skönhetsbranschen och sambon i matbutik, jag har tjatat o tjatat länge om en liten. Dock väldigt glad att sambon hejdat mig lite så vi nu har varsitt ordentligt jobb så att säga :) idag var vi inne på ett köpcenter i närheten av där vi bor, kunde inte hålla mig från att köpa lite från newbie rean på Kappahl, haha kommer bli en lång väntan känner jag! Vill bara ha mitt plus nu nu nu! :)[/

Åh vad mysigt med lite inköp till liten.

Själv går jag och kollar på bebis kläder och drömmer men har inte köpt något än. Väntar med det tills vi får pluss. Men Gud vad jag längtar efter att få inhandla fina bebis kläder och saker.

Vad säger din sambo när du handlar saker till liten redan nu?

• Violaemma
    Blomman94 skrev 2016-01-02 18:52:45 följande:

Han säger ingenting, bara ler o tycker jag är söt :) han säger blir det ingen plus i januari blir det ett plus någon annan gång o kläder blir ju aldrig gamla ;)

Det har du rätt i , plus i kanten att kunna handla billiga kläder nu när det är rea. Plusset kommer snart ska du se. Hur länge har ni vart tillsammans du och din sambo?
  • Violaemma

Hur stort bor ni alla som planerat liten?

Jag har också några resor inplanerad men har tänkt åka även om jag skulle vara gravid. Har även tagit avboknings skydd på resorna om det skulle vara så att vi inte skulle kunna åka av någon anledning. Ett tips till er är att ta avbokningd skydd om ni ska ut och resa så ni kan avboka om det skulle behövas.

• Violaemma

[quote=76181819][quote-nick]Blomman94 skrev 2016-01-02 20:31:43 följande:[/quote-nick]Vi har en nyrenoverad trea på 80kvm, så ett rum står tomt o väntar på o bli bebisrum :)

Vi kollar lite på en större lägenhet på 107kvm, får se hur vi gör med det. Vi bor relativt billigt nu så tanken är att vi kör på där vi bor nu för att sedan kika på hus :)

Hur bor du själv? :)[/

Då har ni det lagom stort, men alltid kul att flytta till ännu större.

Vi bor i en lägenhet 2a på 65 kvadrat men letar hus men marknaden just nu på hus fronten är dyster finns inte så mycket av intresse där vi vill bo. Vi skulle kunna byta till oss en 3 lätt då vi har en attraktiv lägenhet som många är utefter.

Men vi ser inga problem i att bo kvar där vi bor i dag med en liten bebis. Då vi anser att en liten bebis inte behöver eget rum de första månaderna.

• Violaemma

[quote=76181900][quote-nick]Ebba200 skrev 2016-01-02 20:51:13 följande:[/quote-nick]Låter klokt! Spara pengarna inför föräldrarledigheten om ni ändå inte hittat drömhuset ännu.

Vi kommer ha spjälsäng inne hos oss första året oavsett så vi gör inte iordning eget rum även om vi har gott om plats för det. Första två-tre åren vill de ändå bara vara hos mamma och pappa och inte leka i eget rum så sätter nog snarare upp en hylla för leksaker i vardagsrum/kök när den dagen kommer :)[/

Vi tänker precis som er. Vi har det tillräckligt stort för att kunna ha spjälsängen inne i sovrummet och bebis kommer ändå sova inne hos oss det första åren.

sen har vi stort vardagsrum som bebis kan ha sina saker i barn vill ändå vara där föräldrarna är.

• Violaemma
    Blomman94 skrev 2016-01-02 20:50:35 följande:

Jo men absolut vi klarar oss jättebra som vi har det egentligen, himla bra planlösning är det på lägenheten. Skulle vi istället ta den lite större så är den 3.000kr dyrare i månaden o inte alls i samma fina skick som den nuvarande är i, visst har den öppen spis o annat som lockar men va sjutton.. Tänker lite som du gör, bebis behöver inget riktigt rum de första månaderna så då kanske jag o sambon istället ska fokusera på o spara dom slantarna o hoppas på att något mer intressant dyker upp.. Har tre hästar också så suget efter gård finns med.. Jaja, tiden får utvisa vad som händer :D nu längtar vi bara på o få bli tre i familjen! :)

Spara pengarna istället så har ni en buffert när bebis kommer. Och som du säger ni trivs i lägenheten ni har i dag. Det kommer fler möjligheter.

Som sagt boendet spelar mindre roll.

Det är en liten vi längtar som mest efter nu.
  • Violaemma
    Blomman94 skrev 2016-01-02 21:22:09 följande:

Ja så blir det :)

Tempar/älstickar du eller hur har du upplägget ? :)

Jag gör inget av det du skriver. Vi kör på som vanligt . Har ingen koll alls på hur min kropp fungerar har ätit mini piller i många år och slutade med dem sista november och har inte haft någon mens på många år under tiden jag åt dem. Men så fort jag slutade med dem så kom mensen.
  • Violaemma
    Blomman94 skrev 2016-01-02 21:35:04 följande:

Åh vad skönt att de kom igång så pass fort! Jag åt minipiller för många årsedan o när jag skulle byta till p-ring tog de ett helt år innan mensen kom :(

Min mens har varit helt knäpp senaste tiden (pga stress kring jobb osv tror jag), men hoppas på att NC stämmer ..

Vad olika det kan vara. Jag var rädd att det skulle ta lång tid. Men icke nu är det bara att starta upp bebis bakandet.

Har du regelbunden mens? Eller hoppar den?

Jobbigt när det blir så. Stress och andra faktor spelar nog in i hur kroppen beter sig tyvärr.
  • Violaemma
    Ebba200 skrev 2016-01-02 21:35:36 följande:

Hur lång tid tror/tycker du det tar innan man får lite koll på sin cykel efter att ha haft piller i flera år? Funderar lite på när jag ska sluta för att hinna få lite koll innan det är dag att börja försöka för oss.

Åh ingen aning det där verkar vara så olika för alla kvinnor. Men jag försöker att inte tänka så mycket på sånt. Utan det blir när det blir antingen går det fort eller så tar det några månader.

Men im jag vore du skulle jag sluta redan nu om du äter piller då det kan ta en stund. Vill du inte bli gravid på engång så kan ni skydda er på andra sätt.
  • Violaemma

Min sambo vill inte ta reda på könet på bebis men det vill jag. Jag vill ju veta vad det är för en liten som bor där inne så att jag kan mentalt förbereda mig på om det är en pojke eller flicka. Men ovasett vad det blir så är det välkommet såklart.

• Violaemma
    Blomman94 skrev 2016-01-02 22:56:14 följande:

Härligt när det går åt rätt håll :)

Den har varit regelbunden hela tiden. Därför blev jag så paff när jag fick min mens som vanligt i söndags, o sedan försvann den ett helt dygn o kom tillbaka. Fattar inte :( dock om jag har oskyddat samlag dagen innan mens, så har det hänt att mensen uteblivit helt, också väldigt konstigt.

Nu flyttades äl och allt i och med att mensen försvann, vet inte om jag ska räkna mensens första dag från i söndags då den kom först, eller i tisdags.. Eller om de va spottings (som jag aldrig tidigare haft)

Men men, köpt hem äl stickor nu o får se vad de visar :)

Oj vad konstigt! Men kör med äl stickor så får du lite mer koll.
  • Violaemma
    Ebba200 skrev 2016-01-02 21:58:58 följande:

Okej... får prata lite med sambon och se. Har haft svårt att hitta andra preventivmetoder som vi trivs med så hade varit skönt att kunna använda pillrerna ett tag till men är lite orolig att det kommer dröja innan allt kommer igång igen.

Har du något som fungerar så ska du fortsätta med det om du känner att du inte är riktigt redo att sluta med piller nu. Man får helt enkelt inte ha bråttom att bli gravid. Man får räkna med att det tar tid.

Har läst att det är normalt att det tar 7 månader till ett år för många innan dom blir gravida.

Vad äter du får piller i dag?
Svar på tråden vi som planerar första barnet!