• AnnaKarindenyngre

Mitt ex ber vårt barn mörka hans nya relation?

Hej!

Jag skulle behöva lite råd från er experter kring ett dilemma som uppstått med mitt ex:

Min dåvarande man berättade för mig att han ville skiljas i somras. Vi hade gått privat hos en familjeterapeut en längre tid så det var egentligen inget som kom som en chock, även om jag tyckte att vi skulle försöka jobba lite på vår relation först. Vi hade varit sambos i nästan 10 år och har en flicka som är snart 7.

Hur som helst så insåg jag att det inte var någon idé till slut. Han ville verkligen skiljas, det fanns ingen ny, men han trivdes inte längre sade han. Vi hade gradvis tappat vårt samliv också och levde mer som vänner. Dessutom grälade vi med varandra ofta och det var inte bra för vårt barn.

I samma veva som vår jurist började jobba med papper och annat så tog exet upp kontakten med en gammal kompis från förr som jag knappt träffat tidigare, vi kan kalla honom "Kalle". Kalle är gift med en yngre kvinna som pendlar i yrket och därför är Kalle ensam ganska mycket i deras hus, deras barn är utflugna som jag förstod det. Exet började ta med vår dotter till denna Kalle, de sov kvar där oftare och under hösten så kunde de vara där i flera dagar i sträck. Mitt ex berättade att Kalle var glad för sällskapet och att det fanns ett gästrum som alltid stod tomt och som de fick låna när de var där. 

Denne Kalle, fick jag veta, har en halvsyster som har ett barn i samma ålder som vår flicka. Det verkade som om systern var där ofta, för vårt barn kom ofta hem och berättade om allt roligt hon hade haft med systerns barn och så vidare. Jag var såklart glad för hennes skull även om det kändes konstigt att inte jag någon gång kunde få vara med och åtminstone hämta eller lämna henne hos "Kalle" nu när de ändå var där så pass ofta. Det hela kändes lite märkligt, som om att det var något jag inte fick reda på, men det viktigaste för mig var att vårt barn hade det bra och det förstod jag att hon hade. 

För några dagar senare, i samband med att jag flyttade ut vår gemensamma villa till mitt boende, berättade mitt barn för mig i förbigående att mitt ex och "Kalles" halvsyster sover med varandra i samma säng när de är där. Det var som att hon var orolig över att berätta det här för mig, en slags lojalitetskonflikt kanske? Jag höll en neutral mask och förklarade att vuxna som gillar varandra brukar sova ihop, men naturligtvis känner jag mig inombords sviken av exet. Vi hade lovat varandra att vara ärliga med varandra och att introducera eventuella nya partners varsamt i vårt barns liv.

Jag sitter nu med en massa frågor som jag egentligen inte vill ha svar på: Hur länge har de varit tillsammans, vad har de sagt till mitt barn, vem är den här "halvsystern" och hur friskt är det att avsluta ett långt förhållande med att direkt träffa en ny person med egna barn och fuck the world away så att säga?

Naturligtvis har jag inte med det att göra. Vi har avslutat vårt förhållande och jag vill för min dotters skull vara vän med mitt ex (jag kommer heller inte söka upp "Kalle" och slå hans huvud till en blodig massa med en hammare, som jag nu de sista dagarna så många gånger fantiserat om, eller värre), men hur ska jag få mitt ex att förstå att jag inte tycker det är okej att lägga "munkavle" på ett barn? Jag vill ju ha en relation med exet som inte innebär att vårt barn ska behöva filtrera vad hon berättar för mig när jag frågar hur hennes vecka med exet har varit?

Tips och förslag emottas tacksamt! 

• Svar på tråden Mitt ex ber vårt barn mörka hans nya relation?
  • AnnaKarindenyngre

Det finns en term inom missbruksvården som heter "enabeling". Det är kompisen eller en anhörig till en alkoholist exv. som på olika sätt faciliterar missbruket genom att låna ut pengar, skjutsa etc. Jag anser att Kalle har gjort precis det.

Visst är exet ansvarigt för sina handlingar, men en sjysst kompis beteer sig inte så här enligt mig. Sova på soffan någon natt, visst men en jävla hotellverksamhet...

Jag vill understryka att jag inte känner Kalle alls och att det fram till i somras var en person i total pereferi av vår gemensamma vänkrets.

• Anonym (Karin)
    AnnaKarindenyngre skrev 2015-12-30 14:40:08 följande:

Okej, ser att jag varit otydlig i mitt första inlägg, så jag försöker igen:

Juni: Vi börjar prata om att separera. -"Kalle" dyker upp from nowhere...

Juli, vi velar hit och dit. Då erbjuder Kalle plötsligt mitt ex att i princip flytta in hos honom. Min dotter börjar leka med halvsysterns barn i den här vevan.

Augusti, jag får dra hela pappershelvetet med juristen för exet är hos Kalle. Exet skriver i princip på pappren.

September-november, jag bor kvar i vår villa med vår dotter och exet tar henne med jämna mellanrum i några dagar.

Under hela den har tiden har jag inte fått träffa Kalle. Det går inte att ringa exet när vän är där. Det går inte att planera något eller lösa något. Exet vill till råga på allt fortsätta besöken hos vår terapeut, som ger noll eftersom det inte kan pratas om vad som händer hos "Kalle", då blir det tråkig stämning.

Jag tycker det är ett jävla svinigt sätt att ramla in mitt i en kris i vårt förhållande och se till så att vi garanterat 100% inte kunde reda upp det, genom husrum och dessutom kontaktförmedling. Jag VET att vi förmodligen hade separerat ändå, men effekten av " Kalles" agerande blev ju att mitt ex fick ett frikort på att ta något som helst ansvar för sin del av situationen, samtidigt som jag blev kvar i ett helvete både emotionellt och ekonomiskt med mera. Är det så jävla konstigt att jag blir skeptisk till att en "vän" till mitt ex agerar så? Från att i princip skickat ett julkort vartannat är till full jävla roomservice?

Nej, vet ni vad, det är fan i mig något lurt med det här.

Konstigt.

Nu ändrar du din TS helt och hållet.

Från början handlar det om att han bett dottern mörka  om en ny tjej.

Nu handlar det om Kalle som inte beter sig som du tycker en vän ska göra.

Finns inget du kan göra. Kalle fanns där och erbjöd ditt ex vad han ville ha. Du är nog bara sur för att det var så lätt för ditt ex att lämna dig.

• Anonym (Karin)
    AnnaKarindenyngre skrev 2015-12-30 15:37:02 följande:

Det finns en term inom missbruksvården som heter "enabeling". Det är kompisen eller en anhörig till en alkoholist exv. som på olika sätt faciliterar missbruket genom att låna ut pengar, skjutsa etc. Jag anser att Kalle har gjort precis det.

Visst är exet ansvarigt för sina handlingar, men en sjysst kompis beteer sig inte så här enligt mig. Sova på soffan någon natt, visst men en jävla hotellverksamhet...

Jag vill understryka att jag inte känner Kalle alls och att det fram till i somras var en person i total pereferi av vår gemensamma vänkrets.

Vad är det för missbruk du anser ditt ex lida av?

Han vill  lämna dig och du jämför Kalles beteende med hur man hjälper en alkoholist fortsätta dricka. Dålig jämförelse. Det Kalle gör är ju tvärtom, han hjälper någon att bli kvitt missbruket, i detta fall lämna ett dåligt förhållande.

Du däremot verkar vilja fortsätta detta dåliga förhållande...
  • AnnaKarindenyngre

Jag är inte sur för att mitt ex har lämnat mig, jag är sur över två saker: 1, Att min dotter som är 7 tror att hon måste mörka vad hennes pappa håller på med för min skull och 2, att en person som inte ens varit aktuell på 10 år bara dyker upp och enablar min exman att slippa allt ansvar kring att avsluta respektive lösa vår relation.

Men okej, då får jag väl inse då att om någon av era som svarat i trådens förhållande knakar och det i samma veva dyker upp en kompis från förr till er partner och erbjuder en smidig lösning som i praktiken betyder att ni inte vet vart ert barn är eller gör en 10-15 dagar i månaden, så skulle ni inte bry er så mycket?

• Anonym (Karin)
    AnnaKarindenyngre skrev 2015-12-30 16:10:04 följande:

Jag är inte sur för att mitt ex har lämnat mig, jag är sur över två saker: 1, Att min dotter som är 7 tror att hon måste mörka vad hennes pappa håller på med för min skull och 2, att en person som inte ens varit aktuell på 10 år bara dyker upp och enablar min exman att slippa allt ansvar kring att avsluta respektive lösa vår relation.

Men okej, då får jag väl inse då att om någon av era som svarat i trådens förhållande knakar och det i samma veva dyker upp en kompis från förr till er partner och erbjuder en smidig lösning som i praktiken betyder att ni inte vet vart ert barn är eller gör en 10-15 dagar i månaden, så skulle ni inte bry er så mycket?

Om jag undrar över vad mitt barn gör när det är hos exet, så pratar jag med barnet och/eller exet. Jag skriver inte ett inlägg på FL där jag snackar skit om exets kompis.
  • Anonym (m)

ditt ex träffade säkert Kalles syster tidigare än han velat att det skulle märkas. Det är mycket möjligt och att det ledde till att han tillbringat så yrket tid i Kalle hus. 

Men det spelar ju ingen roll!
    Ditt ex valde att vara där, tillbringa massor med tid i Kalls hus.Troligen har hans syster varit där mycket också. Det betyder inte att det är Kalles fel. varför drar du in "enabeling" i detta? Ditt ex har sett en möjlighet som fungerade bra för honom. Det är knappast så att Kalle har tingat ditt ex att vara där så mycket, det har han valt alldeles själv!

Håll i sär sakerna nu så mår du bättre 

• AnnaKarindenyngre

Karin, om du hade frågat och inte fått svar då, vad hade du gjort då? Hindrat ditt ex från att ta barnet?

Jag har konsekvent vägrat att "pumpa" dottern på vad som händer där och jag och exet pratade specifikt om vikten att inte hamna i det här, för barnets skull. Och så blir det precis så iallafall...

Tack, (m) jag förstår ju också att ansvaret inte ligger hos Kalle, men samtidigt så stör jag mig på personer som nästlar sig in och påverkar mitt liv indirekt.

• Anonym (Karin)
    AnnaKarindenyngre skrev 2015-12-30 16:25:53 följande:

Karin, om du hade frågat och inte fått svar då, vad hade du gjort då? Hindrat ditt ex från att ta barnet?

Jag har konsekvent vägrat att "pumpa" dottern på vad som händer där och jag och exet pratade specifikt om vikten att inte hamna i det här, för barnets skull. Och så blir det precis så iallafall...

Tack, (m) jag förstår ju också att ansvaret inte ligger hos Kalle, men samtidigt så stör jag mig på personer som nästlar sig in och påverkar mitt liv indirekt.

Man behöver inte pumpa barnet, man kan väl prata som vanligt. Om ditt barn hälsat på hos en kompis eller mormor, då pratar ni väl om vad som hänt där, utan att du pumpar barnet?

Ja, det är tråkigt, att han har en ny i barnets liv redan. Men nu är det som det är.

Och vem nästlar sig in i ditt liv, enligt dig så har du aldrig träffat dom eller pratat med dom. De finns ju bara i ditt huvud. Du bestämmer om de ska vara där eller inte. Jag tror han har sårat din stolthet genom att gå vidare så snabbt. Men det är ditt problem, som du borde jobba med.

Så fokusera på dig själv och ditt eget mående, och släpp de andra.
  • Anonym (maja)

Men vänta lite här. TS, du fokuserar på helt fel sak och tar ut din ilska och besvikelse på fel person.

Kalle ställer upp för sin kompis som har lämnat ett uselt förhållande. Han har praktiska möjligheter att se till att hans kompis har någonstans att bo under skilsmässan.

Kalle känner inte dig och har ingen relation till dig. Han vill stötta sin kompis, din ex-man. Du vet dessutom inte vad din ex-man har sagt till Kalle om er relation.

Om du inte vet var din dotter är eller håller på med under tiden hon är hos sin far (trots att du först säger att hon mår bra) så är det väl en fråga mellan dig och din ex-man. Det involverar inte Kalle på något vis. Det är din ex-man som ska sköta kommunikationen med dig, inte Kalle.

Du är arg på Kalle för att han ställt upp med husrum, så att din ex-man inte var tvungen att bo hemma med dig under skilsmässan. Jag gissar att det är din ex-man som har bett om att få sova någon annanstans för att inte vara med dig.

Du är arg på Kalle för att din ex-man tydligen ligger med en annan kvinna, kort efter er skilsmässa. Din ex-man bestämmer väl själv vem han vill ligga med? Det lär ju knappast vara så att Kalle tvingar honom att ligga med den andra kvinnan?

Ts, jag förstår att du känner dig besviken och sårad och arg, och att du hellre hade velat försöka mer med din ex-man. Men ibland måste man acceptera att andra människor inte vill göra som man själv vill. I det här fallet ville din ex-man inte fortsätta försöka mer. Han har troligen bearbetat relationen och "avslutat den" långt innan han meddelade dig att han inte trivdes. 

Att rikta ilskan mot Kalle kanske lättar din situation i nuet eftersom du så gärna vill vara vän med din ex-man. Risken med att du tänker att du vill slå en hammar i huvudet på Kalle och att det är hans fel att din ex-man inte kommunicerar och inte betalar för sig, är att du inte står upp för din ex-man utan idoliserar honom och låter honom komma undan med uselt beteende.

• falukorv

Men vilken tvärvändning. Absolut ingenting är Kalles fel. Jag tycker tvärtom - det är just SÅ en siktig vän beter sig i en krissituation.  Om någon absolut vill skilja sig och m år dåligt i sitt äktenskap så stöttar man sin vän, man ger den någonstans att bo - om man kan - och man sätter vännen tusen gånger före exet oavsett vad som händer. 

Ni har separerat, det som sades innan höll tydligen inte ditt ex med om utan han verkar vilja ha dig ur sitt liv. Kanske för att du är bitter,vilket är rätt uppenbart här. (Inget fel i det, dina känslor är helt normala) . Han har också träffat en ny, kanske de träffades innan ni skildes, kanske föll han pladask första gången. 
    Tyvärr är det nog bara för dig att acceptera och gå vidare. 

Svar på tråden Mitt ex ber vårt barn mörka hans nya relation?