Mitt ex ber vårt barn mörka hans nya relation?
Hej!
Jag skulle behöva lite råd från er experter kring ett dilemma som uppstått med mitt ex:
Min dåvarande man berättade för mig att han ville skiljas i somras. Vi hade gått privat hos en familjeterapeut en längre tid så det var egentligen inget som kom som en chock, även om jag tyckte att vi skulle försöka jobba lite på vår relation först. Vi hade varit sambos i nästan 10 år och har en flicka som är snart 7.
Hur som helst så insåg jag att det inte var någon idé till slut. Han ville verkligen skiljas, det fanns ingen ny, men han trivdes inte längre sade han. Vi hade gradvis tappat vårt samliv också och levde mer som vänner. Dessutom grälade vi med varandra ofta och det var inte bra för vårt barn.
I samma veva som vår jurist började jobba med papper och annat så tog exet upp kontakten med en gammal kompis från förr som jag knappt träffat tidigare, vi kan kalla honom "Kalle". Kalle är gift med en yngre kvinna som pendlar i yrket och därför är Kalle ensam ganska mycket i deras hus, deras barn är utflugna som jag förstod det. Exet började ta med vår dotter till denna Kalle, de sov kvar där oftare och under hösten så kunde de vara där i flera dagar i sträck. Mitt ex berättade att Kalle var glad för sällskapet och att det fanns ett gästrum som alltid stod tomt och som de fick låna när de var där.
Denne Kalle, fick jag veta, har en halvsyster som har ett barn i samma ålder som vår flicka. Det verkade som om systern var där ofta, för vårt barn kom ofta hem och berättade om allt roligt hon hade haft med systerns barn och så vidare. Jag var såklart glad för hennes skull även om det kändes konstigt att inte jag någon gång kunde få vara med och åtminstone hämta eller lämna henne hos "Kalle" nu när de ändå var där så pass ofta. Det hela kändes lite märkligt, som om att det var något jag inte fick reda på, men det viktigaste för mig var att vårt barn hade det bra och det förstod jag att hon hade.
För några dagar senare, i samband med att jag flyttade ut vår gemensamma villa till mitt boende, berättade mitt barn för mig i förbigående att mitt ex och "Kalles" halvsyster sover med varandra i samma säng när de är där. Det var som att hon var orolig över att berätta det här för mig, en slags lojalitetskonflikt kanske? Jag höll en neutral mask och förklarade att vuxna som gillar varandra brukar sova ihop, men naturligtvis känner jag mig inombords sviken av exet. Vi hade lovat varandra att vara ärliga med varandra och att introducera eventuella nya partners varsamt i vårt barns liv.
Jag sitter nu med en massa frågor som jag egentligen inte vill ha svar på: Hur länge har de varit tillsammans, vad har de sagt till mitt barn, vem är den här "halvsystern" och hur friskt är det att avsluta ett långt förhållande med att direkt träffa en ny person med egna barn och fuck the world away så att säga?
Naturligtvis har jag inte med det att göra. Vi har avslutat vårt förhållande och jag vill för min dotters skull vara vän med mitt ex (jag kommer heller inte söka upp "Kalle" och slå hans huvud till en blodig massa med en hammare, som jag nu de sista dagarna så många gånger fantiserat om, eller värre), men hur ska jag få mitt ex att förstå att jag inte tycker det är okej att lägga "munkavle" på ett barn? Jag vill ju ha en relation med exet som inte innebär att vårt barn ska behöva filtrera vad hon berättar för mig när jag frågar hur hennes vecka med exet har varit?
Tips och förslag emottas tacksamt!