• Anonym (äckel)

Haft löss i typ två år

Dottern gav mig löss för ett par år sedan och jag blir fanimej inte av med äcklena!!! Jag har provat flera olika lusmedel och följt instruktionerna inklusive upprepade behandlingar, har testat huskurer och även haft prevent spray mellan behandlingarna, jag tvättar ALLT och jag har luskammat varje dag de senaste två åren. Likförbannat hittar jag levande lusjävlar i håret ca varannan månad.

Kan tillägga att jag har väldigt tjockt och ganska långt hår, tanken har slagit mig att helt enkelt raka av mig skiten så jag blir av med allt.

• Svar på tråden Haft löss i typ två år
  • Butterscotch
    Anonym (Jodå) skrev 2015-12-29 12:38:10 följande:

Löss blir immuna mot lusmedel efter ett tag..

Det stämmer när det gäller kemiska preparat, bättre att använda lusmedel baserade på olja som kväver lössen. Det kan man inte bli immun mot.
  • Anonym (äckel)
    Anonym (Jodå) skrev 2015-12-29 12:38:10 följande:

Löss blir immuna mot lusmedel efter ett tag..

Har provat både med och utan kemikalier. Det vill säga sådan som egentligen enbart är olja och kväver både lus och ägg.
  • Tramptass

Om man får löss om och om igen är det oftast för att man inte fått bort alla ägg. Vi köpte en NitFree luskam som tar bort både löss och ägg. Det är inte bra att använda för mycket medel.

• riversnroads

Testa tenutex, vi hade ett helvete i en månad med barnen plus mig med hårförlängning och vi blev tipsade på Apoteket om dretlusmedel. Jag testade att ta en liten lus från min dotters hår och hade på en droppe paranix och aset levde en dag efteråt. Ringde då vädjande till vc där de sa att jag ska använda tenutex och apotekena är lite fula när de inte tipsar om detta medel. Det ligger i kylskåpet bakom disken på apoteken därav varför man inte ser dem. Vi körde en kur och alla stendog, har aldrig varit lyckligare.

• ssa123

Min dotter och hennes bästis 'smittade' varandra om vartannat i ett års tid. Tillslut klippte vi bägge tjejerna ordentligt(inte stubb men typ kort page) samt hade i lite toning. Efter det har de inte haft löss och det är typ tre år sedan

• EcceHomo

Jag tror inte dina behandlingar har varit ineffektiva, jag tror snarare att din dotter blir "smittad" av någon i sin närhet som i sin tur smittar dig. Har din dotter också långt hår? Se till att hon ALLTID har uppsatt hår, då får lössen svårare att sprida sig.

• WinterDawn
    Anonym (äckel) skrev 2015-12-29 10:42:51 följande:

Det suger verkligen! Vet fan inte vad jag skall ta mig till längre. Känner mig så förbannat ofräsch och äcklig alltså.

Förstår att du känner så, för lössen är verkligen vidriga. Men löss trivs faktiskt bäst i rent hår, så du är inte ett dugg ofräsch och äcklig.

Jag tipsar också om nitfree-kammen, som också kammar bort ägg. Men som någon ovan sa, hittar du bara någon enstaka varannan månad så är du nog omsmittad, för de förökar sig ju ganska snabbt. Har du väldigt tjockt hår kanske någon kan hjälpa dig att kamma igenom hårtest för hårtest. Det står i instruktionsboken hur man ska göra för bäst resultat.

Det är antagligen någon i din familjs närhet, kompisar till barnen eller kanske en kompis till dig, som har löss och inte behandlar ordentliget. Säg åt din dotter att aldrig låna någon annans mössa eller kam. Och försök sprida ut bland alla vänner och bekanta, jag förstår att det inte är roligt att tala om att man har löss, men det är verkligen inget att skämmas för! Så kan alla kolla sig själva och sina barn och behandlar sig samtidigt om de hittar något.

Prata med skolan också. Mina barns skola har haft stora problem med återkommande löss, pga att det finns barn vars föräldrar inte behandlar dem. Vår familj har drabbats ett antal gånger också, då vi upptäckt löss på oss allihop.
  • Anonym (Lol)

Tro de lr Ey men i mitt hemland när jag var ung så fanns de inga medel, man la bensin i håret haha och de va stendöda de där jävlarna, nu är detta inget jag rekommenderar men testa Apotekets lusschampo ska användas i några dagar linicin heter den.

• Anonym (Nyligen lusfri)

Har precis blivit av med lössen här hemma efter en ganska kort visit av dom. Jag behandlade upprepade gånger och oftare än vad bruksanvisningen sa. Jag använde mig av feta lusmedel för att kväva lössen. Dessa är medel som lössen inte är resistenta mot.

Behandlade första dagen och upprepade sedan behandlingen efter fyra dagar. Den nionde dagen efter första behandlingen behandlade jag igen. På så vis såg jag till att alla levande löss tog under behandling 1 och 2 och att det aldrig hann läggas nya ägg fram till behandling 3. Behandling 3 dödade alla löss som var ägg under dom tidigare behandlingarna. Fyra dagar efter 3e behandlingen behandlade jag en gång till ifall att det fortfarande fans okläcka ägg under tredje behandlingen.

Jag var NOGA under behandlingarna. Det tog en timme att få i allt medel i håret. HELA HÅRET! Alla här hemma behandlades samtidigt och på samma sätt. Vi tvättade och bytte sängkläder efter varje behandling. Vi bör till nya kläder varje dag och använde olika ytterkläder mellan behandlingarna. Låt ytterkläderna hänga fritt i 48 timmar för att försäkra dig om att inga levande löss är kvar där. Vi satt även med plastpåsar på huvudet i soffan.

Skulle detta inte fungera eller om du redan gjort detta så rekommenderar jag att du uppsäker vårdcentralen och får specialmedel mot resistenta löss. Fungerar inte det så är det säkert någon annan som har löss och som ständigt smittar dig. Kolla runt i eran bekantskapskrets. Någon har kanske samma problem och ni smittar varann gång på gång. Se till att behandlas samtidigt.

Lycka till ????

• Anonym (Tjej)

Kämpade med löss i 2-3 månader innan jag blev av med dom,det var inte lätt.Köpte lusskam ,ett måste och medel från Apoteket.Till slut en dag var dom borta.Har ofta sett mardrömmar om löss och så fort det börjar klia luskammar jag.

• Mulelen
    Anonym (äckel) skrev 2015-12-29 11:00:57 följande:

Använder aldrig produkter i håret och plattar/torkar inte med hårtork heller, kanske det jag gör fel?

Kanske borde färga det, spraya och platta det varje dag.

Nån som provat en sån dära elektrisk luskam?

Min kollega fick bleka sitt hår för att bli av med skiten
  • Anonym (Oliv)

De klarar sig 36 timmar utan hår. De finns i soffan, bilen, jackor. Vi hade detta länge, innan vi tänkte på det jag skrev ovan. Och vår hårbotten mådde sådär till slut, så vi tog raps eller olivolja med en påse över o hade i 2 timmar. De var stendöda!! Det har funkat lika bra som de andra medlen.

• Anonym (smittar varandra)

Är du den enda i familjen som har löss? För visst måste de andra också ha det? Jag tänker att ni smittar varandra?

Annars tänker jag att du inte blir luskammad ordentligt. Så den som luskammar dig gör inte sitt jobb. Man kan inte luskamma effektivt själv - särskilt inte om man har tjockt/långt hår.

Om jag hade haft löss i två år hade jag klippt alla i familjen korta. Hår växer ut, även om det tar tid. Men på två år hade håret växt en bra bit, istället för att kämpa och äcklas av att ha löss.

Så om jag var du skulle jag börja med att alla i familjen fick klippa sig, alla kör oljebaserad lusbehandling med luskamning varannan dag där det kammas ordentligt. Allt tvättas i 60 grader som går. Resten fryses in.

• Anonym (upp och hoppa)

Killarna i familjen fick klippas till 12 mm så var de rena.

Jag blev inte helt lusfri på första behandlingen så jag sov en natt med Hedrin-inpackning i håret och plast över skallen, sen var vi ok.

Att behandla varannan dag är inte mer effektivt. Nya ägg kläcks inte på 5-6 dagar och de nya lössen kan inte föröka sig förrän efter 9-12 dagar. Så vänta i alla fall 5 dagar med ny behandling och kamma hela tiden istället så ni har koll.

www.hedrin.se/information-om-loss/huvudlusens-livscykel/

• tessum

Vi hade jättestora problem med att bli av med löss men så fick jag världens bästa tips och efter det har vi varit lusfria.

Spraya hela håret med äppelcidervinäger och låt håret torka lite.

Sedan dränker du håret i kokosolja och tar på en duschmössa. Låt verka i minst 3 timmar men helst 5-8 timmar.

Tvätta håret... vi tvättade med yes för att få bort oljan.

Det luktar inte gott och det rinner lätt ut ur mössan men det är det värt.

Vinägern tränger in i äggen och förstör dem. Oljan kväver lössen. Kan det bli bättre ?

Svar på tråden Haft löss i typ två år