• Anonym (Tillbaka?)

Hur hittade ni tillbaka från det sexlösa?

Jag tänkte egentligen fråga hur många andra som lever i sexlösa förhållanden eller äktenskap likt mitt, men man behöver ju inte läsa alltför länge i det här forumet för att se att det är rätt vanligt. Jag känner igen mig själv och min egen situation i det många andra här skriver.

Frågan är hur många som hittat tillbaka efter ett sexlöst förhållande - och vad ni gjorde för att komma dit? Det är till er jag vänder mig och hoppas få inspiration och idéer till vad jag och vi kan göra.

Jag vet att varje förhållande är unikt och att det är svårt att generalisera, men jag är inte ute efter en analys av mitt äktenskap. En beskrivning av vårt sexlösa förhållande skulle bara bli en upprepning av vad många andra här redan har skrivit.

Ni som hittat tillbaka från ett sexlöst förhållande, hur gjorde ni och vilka var framgångsfaktorerna?

Ni som inte har lyckats hitta tillbaka från ett sexlöst förhållande får gärna berätta om det också - men i en annan tråd. Det blir lätt så grötigt med alla irrelevanta inlägg som inte hör till ämnet.
  • Svar på tråden Hur hittade ni tillbaka från det sexlösa?
  • Anonym (Tillbaka?)

Puffar upp tråden lite!

• Anonym (Moi aussi)
    Jag är i en liknande situation med i princip obefintligt sexliv och vet inte heller vad jag ska göra, men väljer att tolka tystnaden i den här tråden som att det främst är dom som har problem som hänger här. Att dom som hittat tillbaka från ett dött eller dåligt sexliv inte är kvar här och just nu ägnar sig åt sitt himlastormande sex istället för att läsa våra tragiska inlägg. För det kan väl inte vara omöjligt att hitta tillbaka, med tanke på alla goda råd och förståsigpåare?
  • MAN78

Eller så är det ingen som lyckats, och antingen "gillar läget", eller bytt partner...

• Anders 386

Dom flesta har väl haft perioder med sämre sex?
    Iaf för våran del fick min fru mycket bättre humör och bättre sexlust sedan hon gått ner i vikt. Hon har väl aldrig tappat lusten helt - men under perioder som hon inte varit nöjd med sin kropp har lusten dalat betänkligt, och sexet har inte varit bra.
    Det har märkts på henne på andra sätt också, hon har varit ganska otrevlig och väldigt kritiserande under dom dåliga perioderna. Jag har haft funderingar på att lämna ibland - men nu på ålderns höst har jag blivit bättre på att "läsa" henne. Dom senaste tre åren har vi haft jättebra sex. Får se hur länge det varar...

Hennes lust har aldrig varit jättestor - men jag tror att hon har en bra grundinställning och förstått att sexet faktiskt är en viktig komponent i förhållandet.

• Anonym (Tillbaka!)

Hej.

Jag och min sambo lyckades precis med detta! Att hitta tillbaka till ett liv med mycket sex!

Hemligheten?
    Vi pratade!!! Nu var det lite andra faktorer som gjorde att vi var tvungna att sätta oss ner och på allvar PRATA! När vi hade gjort det så passade vi på att lyfta på alla gamla stenar där vårat dåliga sexliv var en av stenarna. 
    I vårt fall (och säkert väldigt ofta) så är sex-lösheten ett resultat av något annat som ligger och gnager.

Kan bara rekommendera att ni lämnar bort ungarna (om ni har några) en kväll och sätter er ner och på riktigt gräver djupt i olika frågor. Det är väldigt svårt och tungt, men jag tror faktiskt att det behövs ibland. Och ge er inte för tidigt! Gå inte från soffan undrandes över saker, utan ställ då frågan en gång till. Be att få förklaringar. Vrid och vänd till ni båda förstår problematiken HELT!

Det var så vi gjorde och det är VÄLDIGT skönt efteråt!

• Anonym (Tillbaka?)
    Anonym (Tillbaka!) skrev 2016-01-08 12:36:03 följande:

Hej.

Jag och min sambo lyckades precis med detta! Att hitta tillbaka till ett liv med mycket sex!

Hemligheten?
    Vi pratade!!! Nu var det lite andra faktorer som gjorde att vi var tvungna att sätta oss ner och på allvar PRATA! När vi hade gjort det så passade vi på att lyfta på alla gamla stenar där vårat dåliga sexliv var en av stenarna. 
    I vårt fall (och säkert väldigt ofta) så är sex-lösheten ett resultat av något annat som ligger och gnager.

Kan bara rekommendera att ni lämnar bort ungarna (om ni har några) en kväll och sätter er ner och på riktigt gräver djupt i olika frågor. Det är väldigt svårt och tungt, men jag tror faktiskt att det behövs ibland. Och ge er inte för tidigt! Gå inte från soffan undrandes över saker, utan ställ då frågan en gång till. Be att få förklaringar. Vrid och vänd till ni båda förstår problematiken HELT!

Det var så vi gjorde och det är VÄLDIGT skönt efteråt!

Vi har pratat en hel del, och jag tror definitivt att samtal är en av framgångsfaktorerna för att vända något till det bättre. Men vad gör man om samtalet mer bekräftar att man har olika nivå på lusten, men i mindre utsträckning för vara närmare varandra på det planet?

I vårt fall handlar det mer om att hitta tillbaka till någon slags lust över huvud taget, än att om den ena vill oftare än den andra. Frekvensen blir en senare fråga. Om vi kommer så långt innan jag ger upp och lämnar henne - eller löser det på annat sätt.
  • Anonym (Parkurs)

Jag och min man har dels gått i parterapi där vi lyft olika frågor där laddning och besvikelser fanns. Var svårt att få till samma diskussion mellan oss två enbart. Terapeuten såg till att vi båda fick prata lika mycket.

När vi gått två år i terapi ( i början varje vecka, på slutet varannan månad före avslut), kände vi att just sexbiten var svårt att få hjälp med i detta forum. Kändes för intimt att prata om sex i detalj. På mitt initiativ så gick vi därför en parkurs för att utveckla sexlivet. Detta hjälpte oss att hitta ett nytt språk, nya verktyg. Vi hade verkligen fastnat förut.

• Ozzy30

Som ni andra sagt, Prata med varandra! Ni kommer båda att vinna på det samt lösa underliggande problem.

• Anonym (Parkurs)

Sedan tror jag delvis att man kan prata sönder sex, om det blir samma tugg hela tiden. Att då kan sex bli laddat och negativt av den anledningen.

När vi gick på parterapi för att lösa upp andra besvikelser och knutar skulle jag säga att vi lade en bra grund. Men sexlivet stod ändå i stå, vi hade tappat bort gnistan under rätt många år. Det kändes konstgjort och blev ofta inte av.

Därför tyckte jag det var så bra med parkurs där man går direkt på verktyg och förhållningssätt för att utveckla relationen till varandra som just kärlekspartners, på ett teoretiskt och praktiskt plan. Vi gick på kursen gudomlig njutning som paret Rhebinder anordnar. Läs gärna om den. Vi är jättenöjda!

Svar på tråden Hur hittade ni tillbaka från det sexlösa?