Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Mentat skrev 2024-08-02 16:53:07 följande:
    Jag föreslår att du gör sökningar på sr.se och svt se efter begrepp som höger-/vänsterextremist och höger-/vänsterpopulist och sedan funderar på resultatet.
    SÄPO är lika partiska som PS då... Tomte
  • Padirac

Att leta efter bevis för en tes är ett exempel på confirmation bias, eller partiskhet som det faktiskt är.

Om du istället försöker att undersöka vilka data som finns och utifrån dessa formulerar en tes gör du dig inte skyldig till partiskhet.

Evalenabena skrev 2024-08-03 22:46:29 följande:
    Du kan ha rätt. Det är svårt att påvisa att svt är partiska. Dels pga att vi inte vet vad som utesluts men också att att en ideologi påverkar uppfattningen. Vill ha lite mer fakta.

Vi hade en välkänd journalist som numera är pensionerad. J.Josfsson. Vet inte om du känner till honnom?

Klippet är ca 3 minuter långt.

">

Josefson poängterar att kritiken inte får slås ifrån. Josefson har rätt. Jag letar efter något som stöder Josefsons tes, mina vänners teser och samhällsdebattens tes. Hitils har jag inte hittat något. Du kanske har rätt. Men barnen får komma först, har inte tid att leta. Ville göra det enkelt genom att fråga efter källor :)

• Padirac
    Mentat skrev 2024-08-04 10:20:38 följande:
    Tack för att du stöder min tes om att ta fram data från SR/SVT:s siter och sedan bilda sig en uppfattning utifrån det. Jag är inte van vid att du håller med mig men det är förstås välkommet när så sker.
    Ja, att ta fram datat från en källa är en uppenbar förutsättning för att ställa upp och sedan testa en tes.

Det är viktigt att föestå att en tes bygger på ett antal premisser och om dessa premisser bygger på verlkliga förutsättningar eller felaktiga slutedningar kommer tesen inte att vara belagd.

Så nör du har data, när d uhar ställt upp en tes så kan vi undersöka de premisser du har ställt upp och vilka belägg det finns för dessa.

• Padirac

Jo, att leta efter bevis för en teori bland data är confirmation bias.
    Att se om data stödjer en teorier eller inte är en annan sak.

Det finns gott om undersökningar som visar att PS inte har någon partipolitisk bias, det finns gott om undersökningar som visar att det främst är de med en politisk uppfattning som ligger hos sympatisörer med SD som finner PS partiskt, i något mindre mån gäller detta sympatisörer med M och KD men förtroendet är stort där med.

Det finns också undersökningar som tydligt visar att PS under valperioder (det är enbart då dessa undersökningar gjorts) har en större övervikt av positiv rapportering om borgerliga partier och deras förslag.ochbaty de får mer plats i nyhetsrapporteringen. Det beror på nyhetsvärdet och inte en politisk bias i PS.

Ingen av kritikerna in tråden som påstår att PS är partiska har lyckats förklara exakt vad som gör PS vänstervridet, hur ett inte vänstervridet PS skulle se ut och ha för programinnehåll och nyhetsrapportering eller ens kunnat definiera vad som skulle utgöra ett högervridet PS. Det återkommande verkar vara att grundvärderingar i opartiskhet och demokrativillkoren  inte stämmer med dessa personers grundvärderingar., men inte ens det förmår de att formulera eller diskutera. Istället har bakgrundsmusik och frånvaro av en mängd av personporträtt av grevar tagits upp som bevis för PS partiskhet ..

Beklämmande låg nivå.

Evalenabena skrev 2024-08-04 13:55:21 följande:

Bekräftelsebias är enkelt att upptäcka hos sig själv. I politiska sammanhang är det ett vanligt fenomen. Vi har oftast en bestämd åsikt. Min åsikt är inte bestämd, men kritik ska inte slås ifrån. 

Är övertygelsen stark tenderar vi att inte bry oss om en fakta pekar åt en annan riktning. Övertygelsen är inte stark hos mig, men fenomenet är lättupptäckt i tråden. Min förvåning visar att övertygelsen inte var stark, men å sidan måste en sökning göras i en överskådlig tid för  tillförlitlig statistik. Om sökningen görs varje dag under ett års tid, då är det inte en slump, i mitt fall var sökning en slump.

Att leta bevis baserat på en teori är inte confirmarion bias. Att forskning eller undersökningar utgår från en teori är inget unikt, det är fastställningen och tillämpningen av metoder som är intressant.

Närvaron av bekräftelsebiss ser du tydligt i tråden. I det här läget kan jag inte hålla med någon. 
    Men händelser och fenomen tåls att undersökas och ska inte slås ifrån. Händelser är endel av utvecklingen och orsakas av dåtidens händelser och beslut.

Jag blir förfärad över att upplevelser och övertygelser slås ifrån eftersom det indikerar på en avvikelse. Ett förändrat beteendemönster ska undersökas för att uppbringa klarhet. Om vi avfärdar orsakssamband kan det få förödande konsekvenser. Värderingar måste åsidosättas för att det ska bli nyanserat

Utsäkta min anekdot, men jag är yrkesskadad . Jag måste åsidosätta mina värderingar och era värderingar för att kunna se det i ett nyktert tillstånd. Det finns en del anmärkningar i tråden och ingen i tråden är särskilt nykter. Det tar flera år att träna på att ha ett objektivt synsätt, men det går.

Det pågår en tydlig strid att få över mig till en sida, jag vill att ni slutar med det. Jag är fullt kapabel till att bilda min egna uppfattning på ett mer nyanserat sätt.

Jag vill bara se vilken information det finns att tillgå och klarar därmed av att göra den bedömningen själv. Ingen behöver övertyga mig. 

• Padirac
    Evalenabena skrev 2024-08-04 16:35:50 följande:

Instämmer, men jag resonerade utifrån min frågeställning och svarade på din uppmaning. Hoppas att det framgår tydlig vart min ståndpunkt är. Om det finns några oklarheter välkomnar jag kritik. Det vore dumt om jag inte var öppen för det.

Jag efterfrågar om någon kan påvisa min frågeställning, ingenting annat. 

PS opartiskhet har varit en het debatt, som jag nämt har jag bara sett detta vid några enstaka tillfällen och det är i samband inför val. Utöver det är det svårt för mig att urskilja om PS är partiska i sina nyhetsrapporteringar. 

Frågan är fri att ställas och du behöver inte vara orolig för min skull.Jag efterfrågar den som påstår frågeställningens existens att lägga fram sina belägg.

Du kan vara lugn, jag är inte lättpåverkad. 

Hittills har som sagt ingen i tråden kunnat ge andra belägg än att de med viss politisk övertyglse _anser_ att PS är partisk t  - och det utan att kunna specificera någoning som utgör det ena eller andra.

Det är för övrigt samma gruppering som anser att icke politiskt tillsatta tjänstemän i förvaltning och departement som förhåller sig till lagar och förordningar är politiskt partiska och skall ersättas med 'av kritikerna' politiskt tillsatta tjänstemän... 

*facepalm* 
  • Padirac
    Evalenabena skrev 2024-08-04 17:14:46 följande:

Bortsett från den tilldelade länken jag fick, är det någon som försökt bevisa/motbevisa det i tråden?

Annars är den här tråden som vilken annan tråd som helst som bara för fram åsikter fram och tillbaka.

Det finns i tråden länkar till flertalet undersökningar som visar att det inte förekommer en partipolitisk bias eller partiskhet i PS.

Men det bemöts som sagt med åsikten att PS inte är.opartiskt då det finns de som har åsikterna att PS är partiska och vänstervridna, notera att det inte finns snpgra belägg för det.

Så ja, de som hävdar att PS inte är partiskt har fört fram belägg för detta, de som hävdar att PS inte är opartiska har fört fram sin åsikter om det, utan några belägg.
  • Padirac
    Anonym (Eller hur) skrev 2024-08-04 17:24:14 följande:
    Rättelse: Ingen i tråden har lyckats övertyga dig att så är fallet. Men det är troligen inte möjligt. 
    Rättelse 2:
    Det finns de i tråden som tror att trådomröstningen är det som bevisar att PS inte är opartiskt
  • Padirac
    Evalenabena skrev 2024-08-04 18:44:04 följande:

Ska jag koncentrera mig på dina inlägg eller hela debatten?

??

Min inlägg är en del av hela debatten ... eller??
  • Padirac
    Evalenabena skrev 2024-08-04 18:44:04 följande:

Ska jag koncentrera mig på dina inlägg eller hela debatten?

Du kan läsa de länkar jag har i mina tidigare inlägg
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?