Xenia skrev 2024-05-17 10:50:27 följande:
Det blir farre program i Public Service i framtiden. Till gladje for alla som ar missnojda med Public Service. Eller blir ni inte nojda forran SVT, SR och UR ar helt avskaffade?
(citar)De fyra borgerliga partierna vill inte bara minska anslagen till SVT, SR och Utbildningsradion, UR. De vill också ändra företagens publicistiska uppdrag. Formuleringar kring mångfald och jämställdhet ska strykas. Satsningar på minoritetsspråk ska minska, däremot vill de se en särskild satsning på jiddisch.
Färre journalister
För SVT och SR, som redan har stora besparingsprogram, kommer utredningens förslag innebära ytterligare neddragningar.
?Rent krasst innebär det mindre pengar till journalistik och tv-program?, skriver SVT-chefen Hanna Stjärne i en kommentar till TT.
---
Historiskt sett har Sveriges riksdagspartier kunnat enas om finansiering och riktlinjer för public service. Men den här gången har Tidöpartierna främst valt att förhandla sinsemellan.
Civila försvaret hotat
De fyra rödgröna oppositionspartierna hade en samlad presskonferens på måndagsförmiddagen. Där uttryckte de skarp kritik mot utredningens slutsatser när det gäller bland annat finansieringen. De lyfte särskilt public service särställning i det civila försvaret. I en orolig tid är det viktigt med nyhetskällor som medborgarna har högt förtroende för.
Dråpslaget mot public service kunde därför inte kommit vid en sämre tidpunkt. (slut citat)
www.aftonbladet.se/ledare/a/jQdmG0/sd-ar-inte-nojda-forran-svt-blivit-en-trollfabrik
2026 får de en 3% högre budget. Sedan 2% fram till 2030 och tillsist 1% fram till 2033.
Själv så vill jag enbart att Public Service fullföljer Speglingsuppdraget ordentligt, framförallt för konservativas del - där nyanser är näst intill obefintligt.
På det viset så kanske man slipper alla nötter som stönar om SD-vurmare och lakejer så fort någon inte tycker, tänker och ser saker ur deras ögon.
Ska jag betala för andras 'folkbildning' så har jag en sådan där märklig standard att de som nu bänkar sig fram Public Service, iallafall får en basal uppfattning om vad det finns för folk och fä ute i världen.
Jag tycker inte att det är för mycket begärt.
Hur som haver så är sändningstillståndsperioden nio år lång och varje vår så görs det budgetjusteringar - 'domedagen' är alltså inte huggen i någon sten.
Jag tror snarare att Public Service får det besvärligare att effektivisera verksamheten rent praktiskt, bland annat att slå ihop olika mediahus till ett. Det är dock mer av ett huvudbry än någon katastrof.