Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
Effektskapande bakgrundsmusik används medvetet för att påverka tittaren i den riktning som producenten avser.
Att i nyhetsinslag använda effektskapande bakgrundsmusik är självfallet inte opartiskt.
Numera ser jag sällan på svt:s nyheter, men de gånger jag tittar upptäcker jag ofta att man medvetet, men ofta på ett suggestivt sätt, använder effektskapande bakgrundsmusik för att påverka tittaren.
I dag råkade jag sappa förbi mitt i ett mycket tydligt inslag med effektskapande och starkt påverkande bakgrundsmusik. Återigen.
Och det är påfallande ofta jag finner detta i förhållande till att jag så sällan kollar svt:s nyheter.
www.svtplay.se/video/e2d7434/aktuellt/ikvall-21-00&id=e2d7434
vid omkring 9:00 minuter och därefter
Men Klyban och andra extremt högljudda klarar förmodligen att lägga ut sina dimridåer även denna gången och de lyckas ljuga för sig själva och förneka förekomsten (genom att stänga ljudet eller genom att hålla för öronen???)
Kan någon hävda att ett nyhetsinslag faktiskt är opartiskt i de fall man använder effektskapande bakgrundsmusik för att påverka tittaren?
Återigen är det på sakligt sätt visat att SVT och Public Service INTE är opartiska