Padirac skrev 2024-03-12 20:39:50 följande:
SÅ din folosofi och teologi säger dig att allt kan klassifieras i motpolerna progressivt/konservativt.
Att det är motpoler betyder inte att människor inte kan omfatta båda ståndpunkterna och uppfattningarna och vara ful lav självmotsägelser, det är dessutom mycket vanligt enligt studier på mänskliga uppfattningar.
De som upptäcker sina självmotsägelser hamnar i det som kallas kognitiv dissonans och det kan tex leda till att den som ser PS som att inte representera sig själv utvecklar en föreställning om att PS är partisk och att alla journalister är vänsterliberala kulturmarxister och det är beviset för att PS är partiskt.
Filosofi kan väl anses vara studier av föreställningars innebörder och betydelser och vad de bygger på och de frågeställningar som kommer med med dessa studier.
En filosofisk fråga är att undra vad som menas med progressiv och vad som menas med konservativ - i vilka olika aspekter, varför dessa aspekter, varöfr inte vissa aspekter om så är fallet. Ytterligare frågor runt detta är på vilka grunder vissa föreställningar och idéer kan räkas som nedströms konservativ/progressiv och om det är det enda sättet att sortera och organisera föreställningar och idéer och varför det är så i sådana fall.
Det finns många filosofiska frågor runt dina påståenden om konservativ/progressiv som du kan intressera dig för.
Eller så kan du vara nöjd med att du hittat ett sätt att slippa kognitiv dissonans.
Nej, inte allt utan som jag beskrev det.
Precis, och som jag skrev:
som varelse är vi varje given dag en salig blandning utav bådadera. Men inte båda samtidigt i/om/kring en enskild sak.
Du verkar otröttlig med små 'tillbaka kakor' och det du skriver gäller alltså dig själv - som i ena stunden inte ser något fel i mina önskemål, för att i andra stunden hävda att de är en del av ett kulturellt krig, fört av strömningar som du tar spjärn emot. Kanske är det den dissonansen som gör att du inte kan se konservativas underrepresentativitet i Public Service? - för någon annan dissonans har inte du och jag att prata om.
Visst kan man återupptäcka hjulet om man så vill men det är mer lättåtkomligt att vända sig till filosofer och teologer som har brottats med sådana frågor i hundratals år liksom i nutid, och förkovra sig i dessa sinnen.
Då har man tillslut en grogrund för egna tankar - en trädgård att ansa och forma till.
Men är du enbart intresserad av att så frön i krukor som det står SD på så blir det tillslut svårt att få plats med allt som du pekar på. Krukorna är små och folk som inte tycker och tänker som du, är många.
Aja, det börjar bli svårt att hitta motivation.