Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Digestive skrev 2023-03-15 20:05:35 följande:
    Nej, det har du genomgående tillskrivit mig/min diskurs.
    Det är en del av dina påstående som jag pekar på som att stämma överens med alt-högerns, SDs fotsoldaters och konspirationsteoretikers narrativ.

Ta bara det att du påstått att PS skulle mörka FOX/TCs förra veckas utspel, inte för att de är uppenbara lögner pch propaganda  - utan av andra skäl... har  du  tillskrivt PS en diskurs
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-03-15 22:51:19 följande:
    Dina subjektiva kategoriseringar av folk är ointressanta, inte heller någonting som du har nämnt förens nu och har därmed inte stört diskursen överhuvudtaget.

Allt som följer har i något led tillskrivit mig åsikter och positioner som aldrig någonsin haft bärning i det som jag har skrivit. I kronologisk ordning:

Det Digestive och andra i tråden försöker göra är att legitimera FOX's spinn på gamla uppgifter.

Varför Digestive och andra i tråden försvarar FOX spinn är däremot helt tydligt och inget att gissa över.

(Ovanstående motsägs ironiskt nog lite senare: Vad är du egentligen ute efter med FOX spinn och ditt eget spinn på det? Att upprätthålla en röd tråd är som bekant enbart ett problem för den som hittar på.)

Vem vet . kanske kommer det på PS också... men du får nog leta på FOX och SDs kanaler för de spinn du saknar

Vad det har med ps opartiskhet att göra eller om du funnit den på tv4s nattprogram är lika outgrundligt som de spekulativa spinn du presenterar som saknade i PS.

Att du likställer rapportering om något läge i usa med någonting FOX spinner på är nog ingen annans hjärnspöken än FOXs och dina egna.

Att föra fram FOX/TCs uppfattning utan att tydligt ifrågasätta och förneka sanningahalten i såväl innehållets integritet som de argument och påståenden som förs fram är att sprida desinformation.

Det andra perspektiv du tycker är OK att föra fram som e nnyans till det du skriver är en ensidig bild av uppkoppet och stormning av CApitolium är den medvetna lögnen,propagandan.

Public service ska naturligtvis verka utifrån de premisser de har givits - opartiskhet, saklighet och demokratiparagrafen.  PS ska tex inte på nyhets eller debattplats rapportera om månen är gjord av den ena eller andra sorten av ost för att ge andra perspektiv på uppfattningar om månen.  Detta  oavsett hur mycket du skulle kunna påstå att fransmän och italienare är upprörda och att befolkningen i EU är splittrade. Det PS i så fall skulle rapportera är att galna osanningar om att månen är en ost påstås av foliehattar skapa splittring inom och mellan  EU-länder. Ser du skillnanden mellan vad du vill och vad som rimligen är en sak för PS?

Tycker du det var lågt att peka på att din första attityd till PS rapportering av FOX/TCs material inte stämmer överens med PS premisser för att rapportera?

jaha... tror du verkligen att ditt förslag till 'nyheten' är enligt PS premisser?

Det betyder så vitt jag kan förstå att du vill att PS ska sprida FOX/TCs desinformation.

Konsekvenserna för qanonshamanen beror inte på vad han inte gjort, utan på vad han gjort.  Precis som mina fortkörningsböter inte beror på att jag kört lagligt eller eskorterats av motorvägen av polis.
    Du skulle ha tagit med det du själv tillskriver andra, tex om om hjärnspöken och får samma typ av svar på. Men visst, det är inte fel.
  • Padirac

Att Ganman är en av de som skapar vinklade halvsanningar för kverulatparanoikernas hyllningkörer är väl känt.

Att SDs fotsoldater och TASS-citerande påverkansagenter är motståndare till arbetet mot fake news, troll och propaganda är också väl känt

sverigesradio.se/artikel/sr-media-development-office-sr-mdo

"Swedish Radio's Media Development Office (SR MDO) was established 1993 and is an independent department within Swedish Radio. SR MDO works with media projects aiming to strengthening the freedom of speech and democracy in the world.

The work we undertake is financed exclusively through external funds, mainly from development cooperation agencies.

SR MDO draw on the expertise and knowledge of Swedish Public Service Media as a whole (including Swedish Radio, Swedish Television and the Educational Radio/TV). Working closely with partners, we contribute to enhancing professional capacities.

SR MDO’s specialty is institutional capacity development to strengthen PSM providers where capacity building in journalism and PSM values are the core.

Our services cover a broad range of support from strategic work and mentoring at management level to on-the-job-training at operational level, always in the service of the public."

• Padirac
    Rataxes skrev 2023-04-19 14:01:10 följande:

När en miljöpartist säger något opassande presenterar SVT honom som moderat.

Eftersom han är ond måste han vara moderat enligt redaktionen på (S)(V)T.

Alternativt blev "journalisterna" så förvirrade av att en MPare tydligen kan tvätta sig och klä sig propert att de per automatik utgick från att han var moderat.

Det är väl någon tekniker i studion eller på redaktionen som knackar in texten som visas i rutan. Journalister har andra uppgifter..  från Cambridge Dictionary

"someone who collects and writes news stories and articles for newspapers, magazines, radio, and television"

Men ett målande exempel på hur dina inlägg är konstruerade -  journalister är (S)(V) och vänsterdrägg enligt den logik du använder.
    Rataxes skrev 2023-04-18 08:23:07 följande:
    En radiokanal, en tv kanal och en hemsida. Rensa sedan upp bland vänsterdrägget som befolkar redaktionerna.

Men det bästa vore 

Lägg ner.

Riv skiten.

Salta marken.

• Padirac
    K Markatta skrev 2023-04-21 18:18:22 följande:

Bill kan väl om han vill leta efter reportage med en annan vinkel.

Din halalmat kan vara en vattenslukande miljöbov

www.svt.se/nyheter/din-semla-kan-vara-en-miljobov-mandeln-slukar-vatten-i-torkans-kalifornien

Förstamajdemonstration värre miljöbov än industrin

www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/majbrasan-en-miljobov

Nu börjar julfirandet - tre dagars fest väntar

www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/nu-borjar-eid-firandet

Vilken vinkel skulle du anse behövas  - som enligt dig av ospecificerad anledning är partiskt? - för dessa nyheter?

Vad är det partiskt för eller mot enligt dig?

Är vissa saker inte möjliga att rapportera om som nyheter?

Vad försöker du uttrycka genom att be om en annan vinkel på dessa reportage?

Vilken är vinkeln nu i dessa reportage menar du?  Är denna vinkel partisk eller vinklad, vad menar du?
  • Padirac

Kan du göra ett referat och förklara hans argument och visa vilka premisser de vilar på?

Jag har ingen lust att göda Jönssons youtubekonto , det finns gott om 'nyttiga idioter' som försörjer charlatanen ändå.

Mentat skrev 2023-04-23 20:44:33 följande:
    Noll sakliga argument. Bemöt det han säger i stället - om du vill tas på allvar
  • Padirac
    Mentat skrev 2023-04-24 21:54:56 följande:
    Tack, ett betydligt bättre svar än KillBills och Klybans, som båda visade att de inte är intresserade av någon diskussion. Just nu är jag på väg i säng, jag kan möjligen titta på det i morgon. Annars kanske nattuw kan göra oss båda tjänsten att leverera det du efterfrågar, det var ju trots allt han som hänvisade till HJ från början.
    Du behöver inte göda Jönsson för min skull.. 

Den som fört fram Jönssons argument får gärna berätta vad de de går ut på och vilka premisser de vilar på.   Vad jag sett och hört av Jönsson så haltar såväl argumentationen som att premisserna vilar på hans enskilda åsikter och tyckande snarare än på relevans och fakta. 

Men, det visar sig kanske om skribenten vill och kan redogöra för argument och premisser...
  • Padirac
    Mentat skrev 2023-04-25 16:27:08 följande:
    Jag hade väl hoppats att nattuw skulle göra ett referat av vilka argument Jönsson för fram. Jag har full förståelse för att man inte har lust att titta igenom en 20+ minuters video som någon har postat utan ytterligare kommentarer, även om den är relevant för trådens ämne.
    En sak tycker jag dock är värd att uppmärksamma och det är inget Jönsson argumenterar om utan en undersökning från Kantar (f.d. Sifo) vars siffror visas vid 16:00 i videon. Den visar förtroendet för public service nedbrutet på partisympatier. Klart högst förtroende har (v)- och (mp)-väljarna. Därefter sjunker förtroendet ju längre högerut man kommer (om vi nu accepterar tesen att (sd) står längst till höger, vilket kan ifrågasättas men det är ett ämne för en helt annan tråd).
    Det är en full logisk följd av att allt fler uppfattar public service såsom havande en ständig om än inte flagrant vänstervinkling. Den som själv står till vänster får sin världsbild bekräftad och upplever givetvis SR/SVT som opartiska. Ju längre till höger man står desto mer ifrågasätter man detta, vilket också syns i den här tråden även om skribenterna här givetvis inte är något statistiskt representativt urval. Det torde dock Kantars underlag vara. Det här är väl ändå ett problem?
    Det du redogör för är att det finns en politiserad syn på PS, det du redogör för är inte om PS är vänstervinklat eller inte.

Du måste skilja på dessa två frågor - annars är du igen där jag med ditt argument kan visa att du inte ser opartiskt frågan om PS är vänstervinklat eller inte.

det här har vi varit igenom och du vägrade då att redogöra för vad som är vänstervinklat annat än det var helheten eller någonting annat ospecifierat.  Det är inget annat än din politiserade syn på vad som är vänstervinklat.

Ännu har ingen i tråden kunnat redogörta för hur de olika inslagen i PS ska vara formade för att inte vara vänstervinklade, hur de ska vara för att vara högevinklade, och på vilka kristerar det ena eller andra kan klasificeeras och kännas igen . Istället pratade du om att du inte hade nämnt olika temadagar....
  • Padirac
    Mentat skrev 2023-04-25 21:14:46 följande:
    Jag vet inte om jag skall vara imponerad eller orolig över att du tydligen har koll på vad jag kan ha skrivit för kanske åratals sedan, jag har ingen aning om vad du syftar på med att "vi har varit igenom det här".

Oavsett vilket så uppstår ju knappast en politiserad syn på PS ur intet, eller hur? Folk har haft en grund för att uppfatta PS som opartiskt om man står till vänster och partiskt om man står till höger. Jag tycker att detta är ett problem. Det finns definitivt åtminstone en stark korrelation mellan synen på PS opartiskhet och huruvida de verkligen är det även om det inte är identiska storheter.

Om det nu är så att du menar att jag inte ser opartiskt på frågan om huruvida PS är vänstervinklade eller inte så måste du ju inse att exakt samma argument kan tillämpas på din egen syn på detsamma.
    Du behöver varken vara imponerad eller orolig för att jag kommer ihåg stora delar av vad du och jag diskuterat tidigare - jag anser att det är ett respektera såväl diskussionen som deltagarna i diskussionen.

Om tillräckling många anser att månen är en ost eller jorden är platt eller att Atlantis huvudstad ligger någon halvmil norr om fyris ängar vid det som kom att kallas Östra Aros så betyder det inte på något sätt att det finns någon som helst relevans för hur det förhåller sig till sakerna i sig...  det är inte svårt att begripa.

Korrelationen kan beskriva ett faktisk sakförhållande eller en politiserad syn på sakförhållandena.   Vilka belägg finns för det ena eller för det andra?

Hittills har du inte visat några som helst belägg för det förra men använder dig av argument som bygger  på det senare, det är det som gör att din argumentation kan användas på din argumentation, men inte  på min argumentation.

Jag har efter frågat belägg och argument som inte byggger åsikter - utan på faktiska förhållanden, faktiska undersökningar - såna finns det gott om och de visar om och om att det inte finns någon systematisk vänstervinkling i det PS producerar.  Däremot har PS att förhålla sig till demokratiparagrafen. Det uppfattas av alternativhöger och SD + deras fotfolk och vurmare som att PS är det de kallar vänsterliberalt kulturmarxistiskt. 

Frånvaron av rasism, främlingsfientlighet, radikalkonservativa och etnonationalistska värdeomdömmen på händelser och skeenden gör inte PS vänstervridet. 

Ännu har ingen i tråden kunnat redogöra för hur de olika inslagen i PS ska vara formade för att inte vara vänstervinklade, hur de ska vara för att vara högervinklade, och på vilka kriterier det ena eller andra kan klassificeeras och kännas igen

Vad skapar den politiserade synen - den som inte kommer ur intet... så här säger Lars Anders Johansson, kulturskribent och tidigare chefredaktör på tankesmedjan Timbros tidning Smedjan ...

www.reportrarutangranser.se/hoten-mot-public-service/  

"Kritiken mot public service har flera spår. Ett av dem handlar enligt Lars Anders Johansson, kulturskribent och tidigare chefredaktör på tankesmedjan Timbros tidning Smedjan, om snedvridning av mediemarknaden.

Digitaliseringen har lett till minskade reklamintäkter för privata medier. Därför borde public service inte med statliga medel konkurrera med nyheter på nätet eller med breda underhållningsprogram, enligt det marknadsliberala argumentet.

Ett annat kritikspår är det om en upplevd åsiktslikriktning i public service. 

? Vi har sett en slags motreaktion från konservativa, marknadsliberaler, populister och nationalister, som reagerar på vad man uppfattar som en progressiv dominans, säger Lars Anders Johansson.

Eller annorlunda uttryckt: Att public service är vänstervridet."

"Det har länge funnits stort riksdagsstöd bakom idén om att public service ska ha ett brett programutbud. Men Moderaterna och Kristdemokraterna har i dag bytt fot och förespråkar att uppdraget ska bantas. Skattemedel ska inte bekosta sport och underhållning, utan fokus bör ligga på den dyra, samhällsviktiga information som privat media inte vill eller kan erbjuda, menar de.

På Moderaternas partistämma i fjol motionerade Stockholmsmoderaterna för att helt avskaffa public service, men fick inte med sig resten av partiet. I stället tillsattes en arbetsgrupp som ska mejsla fram partiets nya mediepolitik till år 2021.

Det bör anslås ?avsevärt mindre? skattemedel till public service och kraven på opartiskhet och saklighet ska öka, med tuffare sanktioner vid överträdelser, lyder uppdraget. 

Också Kristdemokraternas partistyrelse beslutade under hösten 2019 att ta fram förslag på hur public service framöver ska smalnas av. ?Public service är viktigt, och dess trovärdighet är inte betjänt av att sända krimskrams?, svarade KD:s kulturpolitiska talesperson Roland Utbult på en enkätfråga från SR:s Kulturnyheterna."

• Padirac
    Mentat skrev 2023-04-26 07:44:11 följande:
    OK, det var tydligen svårt att se bjälken i det egna ögat. Visst kan man hänvisa till en demokratiparagraf men ett opartiskt PS borde ju i så fall tillämpa den lika mycket på (v) som på (sd), vilket definitivt inte sker. Jag vidhåller mitt resonemang om logik i inlägg #6647.

Uppenbarligen kommer vi inte längre, så vi drar väl ett streck här då.
    Ännu har ingen i tråden kunnat redogöra för hur de olika inslagen i PS ska vara formade för att inte vara vänstervinklade, hur de ska vara för att vara högervinklade, och på vilka kriterier det ena eller andra kan klassificeras och kännas igen.. istället presenteras tendentiöst tyckande utan tydliga premisser som argumenten bygger på...

Varför lämna diskussionen?

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?