Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
nattuw skrev 2021-03-03 15:00:20 följande:
Givetvis. Men den kvalité som går uppnå när drivkällan inte är antalet klick är svår att uppnå för klicksäljare. Se bara på utvecklingen för morgontidningarna. De har gått från att vara något man såg fram emot att få läsa vid frukost till något man inte vill betala för. Den utvecklingen har gått hand i hand med en utveckling från en förhållandevis stabil finansiering till en klickjakt.
Flash Gordon skrev 2021-03-01 10:33:55 följande:
Det var du som talade om att P2 sände bra musik och att det "slumpades fram" låtar. Därav min liknelse med Spotify.
Jag nämnde ingenting om "bra musik" utan bara att det var ett utmärkt val för den som inte var intresserad av reklamradioskval. Inte heller är det så att något slumpas fram utan det finns levande personer som styr innehållet. Vilket innebär att det troligen finns en tanke bakom vad som väljs ut till och med när det handlar om modern jazz.Meningen med Public Service har alltid varit att ta kontroll över innehållet. Om det kan anses gynna det demokratiska samtalet får var och en bedöma. Men man får nog vara rätt vänstervriden för att se Public Service som en gynnare av ett demokratiskt samtal.
Riksdagsdebatterna går lägga ut på privata medieföretag. Antingen genom upphandlingar eller genom villkorade sändningstillstånd. Dessutom tror jag inte att väljarna blir mer upplysta av att lyssna på Löfven eller Lööf. Då är det nog bättre att de ägnar tiden åt att lyssna på "människor och tro" eller "filosofiska rummet".
Betraktar du program i SVT t.ex. Agenda, 30 minuter med Anders Holmberg, Uppdrag granskning och Vetenskapens Värld eller SR program som Godmorgon världen, Medierna, Människor och tro, Vetenskapsradion och Plånboken som vänstervridna? Är det nyhetsprogrammen som är vänstervridna eller är det Bolibompa? Ge gärna exempel så att det finns något att bemöta och diskutera..