• KN75

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

klyban skrev 2021-11-23 07:12:17 följande:

Ledsen, din "undersökning" är inte statistiskt säkerställd, förstår det är en djup del av din agenda.
    Dock irrelevant undersökning som inte berättar nått mer än om FB.

Och jag, trådstarten skulle vara om SVT/SR skulle inte vara opartiska.
    Men facit i tråden är att de exempel man tar upp, det visar sig de blir inte ens anmälda.
    Men det är inte konstigt heller och med tanke på att i exemplens så väljer man ignorera viss fakta som berättar att det är just opartiskt.

Det komiska är att ni aldrig kommer till skott och påvisar det heller, och det är där du är nu, påstår en sak som inte ens existerar.

Jag vet inte vad du pratar om.
    V v håll dig till trådens ämne.

Vilken skulle vara min undersökning som du pratar om?
    Jag har ingen aning om var du skulle ha funnit att jag har någon egen undersökning.
    Men om du funnit någon sådan så ber jag dig att visa mig min egen undersökning, och jag uppmanar dig att sedan strunta i den och i stället hålla dig till trådens ämne.

T ex trådens om röstning är ju verkligen något som kan vara bra för dig att reflektera över.
    Ägna dig gärna åt trådens ämne i stället för att lägga ut dimridåer och att ständigt försöka flytta fokus till något helt annat.

Som t ex att jag skulle ha en egen underökning, hå hå ja ja, vad tusan får du alla dina dimmiga irrfärder ifrån???
  • KN75
    Padirac skrev 2021-11-23 17:40:17 följande:
    Om Ivar och Chang kunde uppföra sig och i övrigt skötte sitt jobb utan att politisera och propagera på sina arbetsplatser och sina arbetsuppgifter så får de enligt min uppfattning erbjudas och accepteras på vilket jobb som helst.

Om personerna under sin anställning sprider rasism, främlingsfientlighet, falska uppgifter eller andra olämpliga beteenden på arbetsplatsen, med dina arbetsuppgifter eller i debatt så bör de däremot inte få fortsatt förtroende. 

Är det enbart PS som du vill sålla bort som möjliga arbetsgivare? 

Vad tänker du förresten om politiskt förtroendevaldas möjlighet till fortsatt anställning under och efter sin politiska karriär? 
    Alla som ideligen och upprepat fördömer nazismen och informerar om dess förskräcklighet, som har detta i sin värdegrund, är självfallet aktuella för att arbeta inom Public service.
    Att de allra flesta av dem medvetet väljer att "glömma" att fördöma kommunismen, glömmer att informera om att kommunismen har mördat fler människor, spelar ingen roll för deras chans att bli anställda. Ja, förutom att deras "glömska" sannolikt hellre är en fördel för dem.

En sak står dock utom allt rimligt tvivel, ingen person som "glömmer" att fördöma nazismen men som alltid kommer ihåg att fördöma och informera om att kommunismen har varit, och framförallt i dag är, mycket värre än nazismen, skulle någonsin kunna bli aktuell för en anställning inom Public service.

Denna skillnad är uppenbar och självklar.

Enligt vissa högljudda här representerar väl denna skillnad opartiskhet på något outgrundligt sätt och denna skillnad är ur deras synvinkel rätt ur alla perspektiv?

Denna skillnad beskriver ju precis hur de extrema högljudda i denna tråden agerar och argumenterar. Fördömer nazismen och brunsmetar så snart man får chansen.
    Men väljer medvetet att alltid "glömma", låter det alltid vara osagt, att kommunismen har mördat och förföljt många fler miljoner människor. "Glömmer" alltid att nämna att kommunismen även i dag mördar och förföljer människor, kommunismen är ett faktiskt och helt aktuellt problem, kommunismen utgör ett aktuellt hot mot mänskligheten,
    medan nazismen är i princip helt utrotad och utgör i jämförelse inget som helst faktiskt problem eller hot.

För ordningens skull vill jag påpeka att jag tycker det är helt rätt att fördöma nazismen.
    Men samtidigt är det lika fel och ännu allvarligare att inte fördöma kommunismen och att inte informera om att kommunismen faktiskt har mördat och förföljt många miljoner fler människor och att kommunismen faktiskt utgör ett aktuellt hot mot mänskligheten i dag.
    Alltså skulle jag aldrig kunna få en anställning inom Public service, detta helt oberoende av min kompetens och mina meriter...
  • KN75
    nihka skrev 2021-11-23 17:06:31 följande:
    Det måste väl gälla en ytterst liten del av journalisterna och de det gäller ska väl ändå inte stängas ute från delar av arbetsmarknaden pga sina politiska åsikter. Förmågan till objektivitet är en färdighet och inte kopplat till personer utan åsikter.
    En ytterst liten del av journalisterna,
    men kanske den lilla del som tillåts höras och synas allra mest? De kanske är extrema och lyckas överrösta den stora majoriteten och lyckas göra att den stora majoriteten inte syns och hörs?
    Sådant kan faktiskt hända,
    det lär ska finnas exempel på att en ytterst liten del (21%) lyckas överrösta den stora majoriteten (79%)...

F ö vågar jag påstå att du alls inte skulle uttala dig så att en journalist inte ska utestängas från arbetsmarknaden pga sina politiska åsikter,
    om det var en journalist som var SD:are.
    Jag är rätt övertygad att du skulle vara beredd, om du fick den möjligheten, båda säga och agera mycket för att utestänga en sådan journalist från arbetsmarknaden.
  • KN75
    nihka skrev 2021-11-23 20:59:41 följande:
    Du utgår (felaktigt) från att personer med åsikter inte kan vara objektiva. 
    Då följer på dina inlägg två berättigade frågor till dig nihka,
    Betraktar du dig själv som en person med åsikter?
    Betraktar du dig själv som objektiv?

F ö, har du noterat att trådstarten handlar om ifall du anser att Public service är opartiska?

(Trådens ämne handlar inte om ifall vissa journalister är objektiva. Den frågeställningen sysslar du väl med mest bara för att försöka flytta fokus från trådstarten, trådens ämne och resultatet från trådens omröstning?)
  • KN75
    Padirac skrev 2021-11-23 23:18:58 följande:
    Jaha, vem drog in rekryteringen av enskilda journalister från tidningar i tråden om PS är opartiska eller inte då?

Kan inte PS vara opartiskt om vissa journalister från vissa tidningar rekryteras till olika roller och befattningar?

Från vilka yrkesgrupper med vilka erfarenheter  tänker du dig att det ska vara OK att rekrytera från?

Vilka krav menar du ska vara uppfyllda för att få olika anställningar inom PS?  Vill du ha en politiserad och åsiktskontrollerad grupp av anställda?

Har du i så fall någon tanke på hur detta skulle kontrolleras och regleras?  Finns det lagar som står i vägen för hur du tänker dig att det skulle fungera?

Är det chefer som skall ha en politisk tillsättning inom PS? I så fall vilka politiska strömningar anser du skall få vara representerade? Illiberala, antidemokratiska, nazistiska, fascistiska politiska strömningar? 

Vilka chefer med vilka politiska övertygelser låter detta genomsyra sitt arbete menar du? 
    Vare sig du eller cheferna eller medarbetarna på Public service kan anses vara opartiska.
    Jag har i mitt förra inlägg givit exempel på krav som ska vara uppfyllda för att komma ifråga vid rekrytering.

Du och de på Public service agerar och argumenterar på så sätt att ni ständigt fördömer nazismen och brunsmetar så snart du/ni får chansen.
    Men du och de allra flesta (alla?) på Public service väljer medvetet att alltid "glömma", låter det alltid vara osagt, att kommunismen har mördat och förföljt många fler miljoner människor.
    "Glömmer" alltid att nämna att kommunismen även i dag mördar och förföljer människor, "glömmer" att kommunismen är ett faktiskt och helt aktuellt problem i världen i dag, låtsas glömma att kommunismen utgör ett aktuellt hot mot mänskligheten,

medan nazismen är i princip helt utrotad och utgör i jämförelse inget som helst faktiskt problem eller hot.

Kan man i allmänhet anse att du och Public service skulle vara opartiska?
    Pyttsan!!!
  • KN75
    klyban skrev 2022-01-04 17:54:18 följande:

Hört talas om frilandsjournalister?

Nej, sådana har jag aldrig hört talas om. 
    Kan det möjligen vara de journalister som arbetar i fria länder eller vad?
  • KN75
    Padirac skrev 2022-01-12 11:59:27 följande:
    Det var kanske inte kontroversiellt en gång i tiden att SD var (och fortfarande är) ett främlingsfientligt parti grundat av nazister,fascister och rasister?

Vi får väl se vad SDs vitbok kommer att lägga fram i frågan - om det blir fakta eller alternativa fakta och om vitboken kommer som utlovat
    Suck...
    Och vilken motsvarande skrivning gör du gällande V (VPK) och kommunismen, hur var det "en gång i tiden"?
  • KN75

Självfallet är det omöjligt att Public service skulle kunna vara opartiska. 

Att inte bita den hand som föder en är bara mänskligt och en grundläggande självklarhet och därför kan Public Service omöjligt vara opartiska.

Flera personer som arbetar på PS har visat att man många gånger struntar i att följa det uppdrag man har fått av Sveriges Riksdag och av medborgarna. Fakta är att Public Service har upprepade gånger blivit fällda i Granskningsnämnden. Det är flera gånger visat, bl a i den här tråden, att Public Service verkligen inte är opartiska.

Det är visat flera gånger bortom allt rimligt tvivel att många journalister och andra som arbetar på PS inte är opartiska.
    Den som försöker påstå något annat sysslar med fake news och ren propaganda, detta oavsett hur mycket vissa ständigt försöker dölja och förneka sanningen.

En av de absolut enklaste förklaringarna är alltså att man biter inte den hand som föder en.
    Public Service har en budget på 54 miljarder kronor.
    Den förra beslutade budgeten är alltså på ofantliga och för de flesta helt ofattbara 54 tusen miljoner kronor!

(På förekommen anledning: Den förra beslutade budgeten är på 54 tusen miljoner kronor och sträcker sig över 6 år, vilket motsvarar omkring 9 tusen miljoner kronor av medborgarnas pengar varje år!)

• KN75
    klyban skrev 2023-04-17 17:47:37 följande:

Vi ser hur sällan de får det fel, men visst är det så, 100% kan det inte vara.
    Men komiskt nog för tråden har de inte lyckats påvisa en enda gång de senaste halvåret minst.

Ja, vi vet att en del av politiken är livrädd för en opartisk och objektiv granskning av politiken.

Och SVT/ är det med ÖVERDRIVET mest opartiska mediet i Sverige, så vad är det du yrar om?
    Och vad ska ersätta menar du, för ingen kommer ens i närheten, och varför är det så viktigt att få bort så opartiska nyheter?

Ser du ljuger om budgeten, varför gör du det för?

?Public service-företagen anslås 9,08 miljarder kronor nästa år, en uppräkning med två procent från 2022.?
    Källa: Google, public service budget?

PS budget sträcker sig över sex år och det förra 6-års beslutet omfattade ca 54 tusen miljoner kronor.
    Med 2022 års uppräkning skulle det alltså motsvara ännu mera! 

I vad menar du att jag skulle ljuga?

Man biter inte den hand som föder en.
    Och mot den hand som föder en är man självfallet inte opartisk. Det vore helt enkelt ett omänskligt beteende.
    Det borde tom du klara av att begripa.

• KN75

Hur självklart som allra helst är inte den feta katten opartisk och den feta katten biter inte den hand som föder den.

De människor som får sin lön genom att jobba för den feta katten biter givetvis inte den hand som föder dem.

Den som inte vågar erkänna det är indoktrinerad och förblindad av ensidig vänsterpropaganda,
    och försöker bara dölja och förneka sanningen.

En fetare katt än Public Service får man nog leta efter,

och vem kan klandra den feta katten för att den blir både tjock och partisk när man vet att den har mer än 54 tusen miljoner kronor att äta för och att spendera under sex år!

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?