Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
Det förekommer lite då och då att SVT nyheter använder sig av musik i sina nyhetsinslag. Till stort förtret för hörselskadade och, lite otippat, personer som hänger på "Min Hembio".
Ett par citat från Min Hembio angående bakgrundsmusik:
Citat 1:"Bakgrundsljudet som läggs på allt fler teveprogram gör mig galen. Musik och rytmiskt dunk-dunk tillåts dränka dialogen. Detta blir för mig helt outhärdligt."
Citat 2:"När till och nyhetsprogrammen har bakgrundsmusik, troligtvis för att skapa känslor hos tittaren, då vet man att det inte är en teknisk fråga längre. All musik och fåniga swoosh-ljud är för att påverka dig."
kontakt.svt.se/guide/videoklipp-pa-svt-online
" SVT Nyheter har rörlig bild som sitt huvudsakliga medium. Vi ser att publiken i allt högre utsträckning nu befinner sig online och vill ha sina nyheter där. För SVT Nyheter, som har sin grund i TV, är det naturligt att behålla bildberättandet även online.
Det här kräver att vi specialproducerar videoklipp. Vi har sett på publikens beteende att de vanliga TV-reportagen sällan fungerar digitalt eftersom berättande är för långsamt.
Olika sätt att titta
För traditionella TV-nyheter har publiken ofta avsatt tid och har ett mer tillbakalutat tittande. Digitala nyheter konsumeras mer upphackat under dagen och kräver ett mer direkt tilltal.
Många ser också nyheter i mobilen i kollektivtrafik eller i någon annan slags miljö som delas med andra. Därför ska alla våra nyhetsklipp kunna ses utan ljudet påslaget. För att det inte ska bli helt tyst för de som tittar med ljud använder vi då ofta musik. Musiken ska vara neutral och inte försöka förstärka en känsla hos tittaren. "