Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

KN75 skrev 2023-05-04 12:45:18 följande:
    Fakta är att det är flera gånger visat, bl a i den här tråden, att Public Service verkligen inte är opartiska.

Du och/eller dina egna kompisar har ju tom själva visat på exempel där PS enligt er inte är opartiska utan är högervridna!

Det är visat flera gånger bortom allt rimligt tvivel att journalister och andra som arbetar på PS inte är opartiska.

En liten men ändå mycket viktig detalj är t ex att nyhetsprogram i PS använder sig av effektskapande bakgrundsmusik, just för att skapa effekt.
    Att i ett nyhetsinslag använda sig av effektskapande bakgrundsmusik är självfallet inte opartiskt utan det används för att på ett subtilt sätt påverka tittaren i en önskad riktning.

Det var flera i tråden som tidigare vägrade erkänna att bakgrundsmusik förekommer i nyhetsinslag.
    Men vi var flera som visade exempel på detta.
    De som vägrade erkänna, liksom de allra flesta tittare, hade inte ens blivit varse den effektskapande bakgrundsmusiken innan jag och flera påvisade dess förekomst.
    De allra mest utstuderade och framgångsrika propaganda utförs så subtilt, påverkar mottagaren utan att mottagaren själv är medveten om den.
    Vilket påvisas bl a av hur otroligt propagandastyrda vissa medlemmar är här i tråden, troligen utan att de ens själva begriper att de sprider denna propaganda vidare helt okritiskt och man blir alltmera faktaresistenta.

Fake news, och subtil propaganda, går faktiskt åt båda hållen. Den som inte inser detta blundar för fakta och väljer att lägga ut dimridåer.

Min upplevelse gällande att göra propaganda, att subtilt och obemärkt påverka tittarna, t ex genom att använda effektskapande bakgrundsmusik i nyhetsinslag, är i ökande.

Om vissa här inte är helt faktaresistenta så förmodar jag att de numera, när de blivit varse, klarar av att upptäcka den effektskapande bakgrundsmusik som förekommer, ofta bara mycket subtilt, och som uppenbarligen är till för att skapa effekt, alltså att påverka tittaren i en önskad riktning.

Min åsikt är att effektskapande bakgrundsmusik inte skulle få förekomma, borde helt enkelt vara förbjuden i nyhetsinslag.

Ja, då står vi här igen med ett nytt inlägg som bara är ord på en rad, och påvisar inte att SVT/SR är systematiskt partiska, utan opartiska.

Undrar varför det ska skriva två så långa inlägg, och inte ens försöker påvisa sin sak.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    KN75 skrev 2023-05-05 15:48:38 följande:
    SVT använder systematiskt effektskapande bakgrundsmusik i sina nyhetsinslag.
    Att använda effektskapande bakgrundsmusik har till syfte att påverka tittaren i den riktning som producenten avser.
    Att ägna sig åt detta är inte att vara opartiskt.

Om du lyckas dölja och förneka detta inför dig själv så må det stå för dig.

Om vissa här inte är helt faktaresistenta så förmodar jag att de numera, när de blivit varse, klarar av att upptäcka den effektskapande bakgrundsmusik som förekommer, ofta bara mycket subtilt, och som uppenbarligen är till för att skapa effekt, alltså att påverka tittaren i en önskad riktning.

Min åsikt är att effektskapande bakgrundsmusik inte skulle få förekomma, borde helt enkelt vara förbjuden i nyhetsinslag, eftersom det vare sig är sakligt eller opartiskt att använda den.

Jag känner sympatier för dina fantasier, och lider med dig för dom.

Dock inser vi att det blev ett inlägg till utan påvisa att SVT/SR inte skulle vara opartiska.
    Visst är det intressant, eller?

Och musik verkar trigga dig svårt, vet inte vad det ska ge oss att du berättar detta nått sånt.
    En sak är dock helt klar, SVT/SR förblir opartiska, då du glömde av att påvisa annat.

Och detta verkar vara en trend att ni aldrig ror hem det.

Musik, ROLF Solig

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    KN75 skrev 2023-05-08 17:44:53 följande:
    SVT använder systematiskt effektskapande bakgrundsmusik i sina nyhetsinslag.
    Att använda effektskapande bakgrundsmusik har till syfte att påverka tittaren i den riktning som producenten avser.
    Att ägna sig åt detta är inte att vara opartiskt.

Men du påstår alltså motsatsen, att påverka tittaren i en viss riktning, det är att vara opartisk i dina ögon?

Så musik triggar dig, det gör dock inte SVT/SR opartiska, alltså inte det minsta ens.

Och två, systematiskt är inte en gång, två ggr, eller 10ggr, utan det är när det sker var gång.
    Men det vet du redan så inte är fallet, vilket gör detta lätt komiskt istället.

Tycker du inte själv det är intressant du har en åsikt om SVT/SR, men aldrig klarar av att påvisa den?
    Borde inte det berätta för dig själv att det är något du inte riktigt greppar om SVT/SR?
    För mig berättar det att du styrs av någon agenda och narrativ, men att dessa inte överensstämmer med verkligheten, och att det blir lätt tokigt för dig istället.

Men för all del, påvisa gärna att SVT/SR inte skulle vara opartiska.
    För det var rätt länge sedan någon som ni påpeka detta i tråden och lyckades pricka rätt utan att glömma av saker som berättar att de faktiskt var opartiska.
    Och att ge fantasier och konspirationer är inte att vara partisk, utan det är en saklig granskning att det är skräp och inte hemma i ett opartisk diskussion.

• klyban
    Padirac skrev 2023-05-08 18:57:17 följande:
    Då detta diskuterades tidigare i tråden förekom det falska uppgifter om var SVT använde musik i nyhetsinslagen. Efter lite sökande hittades ETT inslag från SVTs nyheter där det förekom musik.

Hur det är nu vet jag inte, men du kanske kan länka till dessa inslag så att det går att veta vad du faktiskt refererar till.

Det sker systematiskt tydligen, och det skulle väl innebära 10-20 exempel per dag MINST.
    Ska vi se om hen lyckas producera detta eller fly tråden eller ämnet?

• klyban
    KN75 skrev 2023-05-09 09:31:28 följande:

Nu för tiden är det ganska sällan som jag väljer att titta på SVT:s nyheter.
    Förra gången detta var uppe i tråden så förnekade även den gången dessa extrema högljudda att det ens skulle förekomma.

Jag och andra kunde snabbt och enkelt finna exempel som påvisade förekomsten.
    Trots detta fortsatte de extrema högljudda att dölja och förneka förekomsten.

Alltså fullt normalt för dessa vänsterpropagandister. Fullkomligt faktaresistenta i alla de fall där fakta inte passar dem och deras propaganda-syften.

Om jag vid några tillfällen kommer kolla på SVT nyheter så är jag fullt övertygad att effektskapande bakgrundsmusik kommer att förekomma. Så var fallet förra gången som jag tittade och jag är övertygad ett det fortsätter att förekomma.
    I så fall så ska jag givetvis försöka lägga märke till det och påpeka det här i tråden.
    Men som alla redan vet så kommer det inte att spela någon roll för de extrema högljudda, de kommer även denna gången att dölja och förneka att det förekommer.

SVT själva har inget problem att erkänna att effektskapande bakgrundsmusik faktiskt förekommer och man erkänner dess syfte.

Så här skriver SVT själva om bakgrundsmusik:
    Allmänt sett brukar bakgrundsmusik användas för att skapa stämning hos tittaren på en subtil nivå.

Tomma ord på en rad gör inte att SVT/SR inte skulle vara opartiska.
    Och vad vi inser även efter detta inlägget, det är att SVT/SR förblir opartiska.

DU gillar prata om musik, men vad vi inte får reda på är hur ofta detta sker och varför ens någon ska bry sig.
    Är det vanligt du gör påståenden utan saklig grund?

• klyban
    KN75 skrev 2023-05-10 18:59:47 följande:
    Förra gången detta var uppe i tråden så förnekade även den gången dessa extrema högljudda att det ens skulle förekomma.

Jag och andra kunde snabbt och enkelt finna exempel som påvisade förekomsten.

som alla redan vet så kommer det inte att spela någon roll för de extrema högljudda, de kommer även denna gången att dölja och förneka att det förekommer.

SVT själva har inget problem att erkänna och skriver själva om bakgrundsmusik CITAT:
    Allmänt sett brukar bakgrundsmusik användas för att skapa stämning hos tittaren på en subtil nivå.

Så IGEN får vi ett inlägg som inte påvisar att SVT/SR skulle inte vara opartiska.
    Visst är det intressant?

Padirac skrev 2023-05-10 19:50:25 följande:
    Det var då ett nyhetsinslag som ni efter mycket letande kunde lägga fram.  

Vilka nya inslag har du att lägga fram nu?

Antagligen INGET, då det inte heller kom denna gången.

• klyban
    KN75 skrev 2023-05-10 23:30:52 följande:
    Du skriver flitigt i tråden, du citerar och kommenterar flitigt,
    men du läser fruktansvärt dåligt.
    Som svar upprepar jag för din skull det jag tidigare skrev:

Om jag vid några tillfällen kommer kolla på SVT nyheter så är jag fullt övertygad att effektskapande bakgrundsmusik kommer att förekomma.
    Så var fallet förra gången som jag tittade och jag är övertygad ett det fortsätter att förekomma.

I så fall så ska jag givetvis försöka lägga märke till det och påpeka det här i tråden.
    Men:
    Nu för tiden är det ganska sällan som jag väljer att titta på SVT:s nyheter.

Sakfel av dig.
    Jag behövde inte alls leta mycket förra gången. Det är en ren lögn av dig.
    Det räckte med att jag en eller två dagar följde SVT:s nyhetssändningar så dök det snabbt och enkelt upp ett mycket tydligt exempel.
    Om jag nu vid något tillfälle återigen orkar motivera mig att titta på SVT: s nyheter så kommer det säkerligen både snabbt och enkelt återigen dyka upp minst ett exempel.

Men jag är inte särskilt motiverad.
    Jag har redan gjort det en gång. Jag skaffade ett tydligt bevis.
    Men det spelade ingen roll för de extrema högljudda, de totalt faktaresistenta,  förnekade och försökte dölja fakta den gången,
    och kommer lika självklart göra det igen.

SÅ ett YTTERLIGARE ett inlägg till och där du inte påvisar att SVT/SR inte skulle vara opartiska.

DU klarar inte heller av att påvisa det du försöker med(vad nu det är.) och två musik :eek:
    DU verkar lätt upprörd över inget.

Så vilka är alla dessa, för det verkar som du bara har en och EN, är det ett skämt?
    Undrar då en gång säger inget, kanske om man gjorde det dagligen och körde bethovens femma var gång man pratade om TDS-trumpnissar och deras fantasier.

Men dock är det bra, du för en "diskussion" om nått du inte ens klarar av att påvisa.
    Vad är det om? Solig

• klyban
    KN75 skrev 2023-05-11 10:02:41 följande:
    Jag och andra hittade snabbt och utan problem förra gången minst ett inslag som bevisade förekomsten.
    Den bevisade förekomsten har givetvis inte upphört, trollats bort eller på annat sätt försvunnit bara för att det har gått en tid.

Eller har du något belägg för att det sedan förra gången skulle ha upphört?

Jag vet att såväl jag själv som andra flera gånger under tiden som gått har kunnat konstatera att det fortfarande förekommer.
    Som sagt, om jag av en händelse återigen råkar stöta på det så ska jag självfallet uppmärksamma dig på detta, igen.
    Men du och andra extrema högljudda kommer, lika som förra gången, trots att det var enkelt att bevisa förra gången, även i framtiden vara fullkomligt faktaresistenta och vägra att acceptera ytterligare ett bevis. Det spelar ingen roll vilka bevis jag eller någon annan tar fram så döljer ni och förnekar förekomsten. Eller hur?

Därför är det omöjligt finna motivation för att resonera vettigt med dig och med dina extrema kamrater.

SVT själva har inget problem att erkänna och skriver själva om bakgrundsmusik CITAT:

Jag och andra kunde snabbt och enkelt förra gången finna exempel som påvisade förekomsten.

Men som alla redan vet så kommer det inte att spela någon roll för de extrema högljudda, de kommer även denna gången att dölja och förneka att det förekommer.

Kliniskt rent att du påvisar ditt påstående.

Och man inser en sak till och YTTERLIGARE ett inlägg till som ingen påvisad om att SVT/ST inte skulle vara opartiska.
    Tycker du inte det är rätt intressant, kan det vara så enkelt att din agenda och narrativ klarar inte av saklighet?

• klyban

Nått som jag lyft i många år nu, och att det är denna granskningen dom inte vill veta av.
    Men jag tror inte SVT/SR kommer sluta granska politiken och hitta korrupta och extremister på et bra tag.
    Som komiskt nog nästan bara är i SD idag, innan var ju de väldigt utspridda i politiken.

Det måste också vara nått med SD politik som gör att korrupta och extremister samlas där, för kan inte vara en tillfällighet att det blivit så med SD.

• klyban
    K Markatta skrev 2023-05-17 18:33:19 följande:

Skattebetalarna vinner 700 miljoner 2024:

www.svt.se/nyheter/snabbkollen/af-forlorar-700-miljoner-2024

Vad man inser med OT, det är att du bekräftar att SVT/SR är opartiska även denna gång.
    Så allting gick skrev 2023-05-17 18:46:40 följande:
    Tro du tittar på fel ställen. sedan kan du titta på migrations frågorna under 2014-2016, där alla som ville framföra något blev stämplad rasist, i princip allt som var lite negativt.
    -

Grindheim har undersökt norska och svenska journalisters partisympatier, och konstaterar att hela 70 procent av de svarande svenska journalisterna skulle rösta på Socialdemokraterna, Vänsterpartiet eller Miljöpartiet.

Här skulle man kunna diskutera studiens felmarginal eller hur journalisters arbete i regel styrs av redaktörer, chefer, verksamhetsmål och ren yrkesheder, men låt oss säga att studien stämmer till punkt och pricka och att journalisterna helst hissar röda fanor på villatomten efter varje deadline ? ser det ut att faktiskt påverka nyhetsförmedlingen?

Grindheim och Reimers vill mena det, men här har man rätt mycket mer att bevisa.

Användaren påstår saker och säger den gett detta redan, efter koll visade det sig att det inte existerade.

Så vilka ställen ska man titta på kn75 påstående som den säger den gett i tråden? :lol::lol::lol:

Vad man inser även här, det är att du ISTÄLLET börjar prata om annat igen.
    Det berättar för oss att du är medveten om att det inte ens existerar.

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?