nihka skrev 2019-02-19 02:27:29 följande:
Ole. Dole Doff. Jag vill inte betala för rehabilitering av alkoholister, för det kommer jag aldrig att få nytta av och sedan tycker jag att jag ska vara undantagen från att betala för skolan. Jag är klar med skolan och tycker att de som använder den kunde betala i proportion till hur mycket de använder dem. Jag lärde mig snabbt och de som tar lite mer tid på sig kan också betala mer
Du har nytta av rehabiliteringen eftersom kostnaden för missbrukarnas kriminalitet indirekt drabbar även dig genom högre priser, försäkringar och ett dyrare rättsväsende. En fungerande skola gör människor anställningsbar vilket leder till att fasta kostnader som till exempel infrastruktur kan slås ut på fler. Att betala för mer än en radiokanal är däremot svårt att försvara.
Pengarna som går till publik service skulle göra större nytta på andra håll. I valet mellan en skattefinansierad melodifestival och ett fungerande civilförsvar som kan möta de utmaningar som ett ändrat klimat leder till så föredrar jag det senare.
Skall vi ha en public service, utöver en radiokanal för krisinformation och möjligen en tv kanal för smalare program, så borde det ske en upphandling precis som för infrastrukturprojekt.