En blå väljare skrev 2021-08-03 23:22:18 följande:
Fast nu var det du som försökte dig på att mansplaina för forumet hur jag och ev. pyssel skulle beskriva ordet "opartiskt". Om någon undrar vad jag menar med opartiskt så går det bra att fråga.
En journalist som hyllar extrema ideologier som nazism, kommunism eller islamism kan jag inte se som opartisk. När man har med extremister att göra måste man kunna ställa kritiska frågor. De som gör detta får också väldigt ofta beröm.
Minns t.ex gästen som slängde ur sig: "men varför ligger man med någon som ligger med barn" -till Federley. Vilken dräpare, mitt i snyftintervjun. Sånt behöver vi mer av.
Jag behöver inte ens skriva eller tänka efter vad jag tycker utan jag kan fråga dig eller läsa dina redogörelser om det. Never mind me. Man behöver inte blanda in mig när det gäller mina åsikter
Nu gick ju islamisten inte ens med på att han var islamist. Han sa att han inte brydde sig om religion/islam. Han förnekade att han hade rekryterat ungdomar och att han hade visat islamistiska filmer för dem. Han ställde också motfrågan: "Vad är en islamistisk film?" Det fanns heller ingen som styrkte SÄPOs anklagelser, men flera som vittnade till hans fördel hade hittats bland de femtontal ungdomar som tillfrågats. Inte så konstigt. Vem mer skyldig kliver liksom fram frivilligt?
NATURLIGTVIS hade det inte hjälpt att fråga varför han gjorde något av det här när han inte ens erkänner att han gjort det. Det fanns ingen bevisning att redovisa. Därför kunde han inte ställas mot väggen. Den bevisning som finns sitter SÄPO på och de släpper inte den ifrån sig. Det enda som kunde återges i reportaget om vad SÄPO hade på honom vad deras bedömning - inte hur de hade kommit fram till den. Det är ju knappast journalistens fel. Dock kunde hon redovisa hemligstämplade delar ur Migrationsdomstolens yttrande till regeringen och man kan ju undra hur hon hade fått tag på dem.
Enskilda fall var dock inte det centrala i granskningen, det var ju flera reportage utan den fokuserade på myndigheternas agerande och bristande transparens kring tillämpningen av lagen om särskild utlänningskontroll - alltså processen som som ledde till utvisningsbesluten.
Ingen har haft något att erinra om själva granskningen av lagen, myndigheterna, och processen vilket ju var det centrala. Den kritik som har kommit genom Doku har som sagt gällt intervjudelen där kritiker menar att hon "lät Raad Al-Duhan ge en felaktig bild av det som läggs honom till last och att hans delaktighet i den islamska miljön förringades", vilket jag redan kommenterat samt att "intervjun inte stärker känslan av opartiskhet". Inget om att den ens är partisk. Det är ju hans redogörelse. Vad skulle hon ha gjort? Piskat honom tills han erkände? Alla fattar väl att det här inte handlar om någon duvunge.
Men hur man kan få detta till att journalistens reportage partiskt stöttar extremister och att hela PS är partiskt kan jag inte förstå.