Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Hej SVT!

Ni glömde att tal om att statsvetaren ni intervjuar om extra-val är aktiv socialdemokrat som till och med kandiderar i kyrkovalet nu i september.

Kanske titeln "politiker" vore mer lämplig? För transparensens skull menar jag.

.
    sverigesradio.se/artikel/statsvetare-extraval-kan-leda-till-osakerhet-for-valjare
    socialdemokraternaistockholm.se/wp-content/uploads/2021/02/Katarina-forsamling-3.pdf
    .

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    KN75 skrev 2021-06-23 01:29:02 följande:
    Min generella uppfattning är att om en statsvetare är aktiv socialdemokrat så tror jag att det saknas något väsentligt gällande kompetens och/eller livserfarenhet. Det skulle kunna förklaras av att den allra viktigaste livserfarenheten saknas, därmed saknas den viktigaste kompetensen, om en särskild statsvetare bara är och alltid har varit skattefinansierad? Då saknas något mycket väsentligt.

Välutbildade politiker med yrkeserfarenhet från icke skattefinansierad verksamhet, finns det ens? Nåja, det kanske finns något enstaka exemplar, men jag lyckas inte komma på någon på rak arm och därför är det svårt att tänka något alls om sådana.
    Framförallt, eftersom att tråden handlar om public service, om en statsvetare är aktiv socialdemokratisk politiker och den som lyssnar på SR får veta om detta så kan lyssnaren själv, på ett informerat sätt, bedöma om det statsvetarens säger och påstår möjligen kan vara färgat av dennes politiska åsikter.
    .
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2021-06-29 11:43:34 följande:
    Vilken "slump" smile2.gif
    Det kan omöjligt vara så att journalisten som ställer samman reportaget innan sändning INTE googlar de människor de intervjuat.

Antingen är SVT:s personal världens sämsta på att söka på nätet eller så utelämnar de medvetet den typen av information.
  • Flash Gordon

Och det platsar i den här tråden också

SR skriver att han "riktat kritik" som SD.

Kritik?

Någon slags journalistisk omskrivning av sådant som "Fuck er SD" och "SD kan suga närmsta inavlade hästpenis", antar jag ...

• Flash Gordon
    En blå väljare skrev 2021-07-30 18:01:16 följande:
    Börja lyssna själv på vad de säger i dessa kanaler. Ställ dig på t.ex företagaren sida och lyssna ur det perspektivet. Ställ dig på den sida som får betala när Kalle snyftare återigen ska ha en massa pengar för att hantera sina egna tillkortakommanden och inte orkar jobba av 38 anledningar.
    Säg såhär: försök lyssna på en kanal som P1 en dag utan att behöva höra inslag, i positiv anda, om "genus", "könsmaktsordning", "hudfärg" och "jämställdhet".

Man kan tydligen alltid klämma in ett reportage till om samma ämne, igen.
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2021-07-30 23:37:00 följande:
    Du får det att låta som något dåligt att prata om jämställdhet, eller missförstår jag dig?
    Ja du missförstår.

Det dåliga är volymen inslag om ständigt samma ämnen OCH det faktum att dessa inslag alltid är positivt vinklade till sådant som "genus", "könsmaktsordning", "feminism" och "hudfärg".

.
    Varje gång P1 Kultur väljer att lägga ytterligare femton minuter på att tala om en undersökning om könsfördelningen bland dirigenter i tyska symfoniorkestrar så är det femton minuter som de tar från något annat ämne som skulle kunna bredda deras utbud och tilltala andra lyssnare än bara den målgrupp de alltid riktar in sig mot.

Det är dåligt.

.
    Varje gång de okritiskt instämmer i slutsatserna hos en intervjuad queer-feminist angående "toxisk maskulinitet" så sprider de en vinklad bild av ämnet och fördummar därmed sin publik, snävar in deras världsbild.

Det är dåligt.

.
    Vänstervridningen handlar om val av ämne. Vänstervridningen handlar om ensidigheten i argumentationen. Vänstervridningen handlar om avsaknaden av kritisk granskning.
  • Flash Gordon
    pyssel skrev 2021-08-02 12:09:57 följande:
    De är vinklade för att skapa sympati för säkerhetshot en. Bl.a genom reportage med ungdomar han sägs ha "hjälpt", fast hans IS-vurmande i de sammanhangen är välkända.

SR skulle ha uppvisat en helt annan transparens gentemot allmänheten och tillsatt en extern granskning när det var ett obestridligt faktum i september 2020. Egentligen skulle man tagit den interna kritiken på allvar tidigare, förstås. Men när det nu inte gjordes, att varningstexter på reportagen skulle kommit i september -20, inte först när Doku grävt fram och avslöjat det hela på senvåren 2021. Det går inte att gömma sig bakom "personalärende" när man har så pass stora skyldigheter gentemot allmänheten. Det anser inte heller andra chefer i mediabranschen är ett giltigt skäl att mörka.
    Ja, hon vinklade reportagen till islamistens fördel.

Frågan är bara varför hennes chefer släpper genom reportagen trots att de får intern kritik redan från start? Långt innan det blir känt att hon är ihop med den hon "granskar".

Men det är nog kulturen på SVT för det var påfallande hur svårt det var för dem att erkänna att de begått några fel i sammanhanget.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?