Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Flash Gordon skrev 2021-04-08 10:27:37 följande:
    Fast du vet ju mycket väl svaret: för att socialdemokrater är socialdemokrater och de har en intern gruppering att försvara. Islamisterna och antisemiterna som säkrar deras röster i förorten.

Alla vet att religiösa friskolor inte varit ett samhällsproblem fram tills muslimska skolor började poppa upp.

Då måste, för den politiska korrekthetens skull, kodordet "religiösa friskolor" användas även fast det bara handlar om skolor från en religion, islam.

Som Hanif Bali skriver

Kom ihåg - vi måste förbjuda alla föräldrar att få välja skolor för sina barn, judiska Hillelskolan från 1955, Tyska skolan från 1612 eller någon annan av våra 1200 friskolor för att 20 musseskolor inte kan hålla sig från att lajva arabisk 600-tal.

twitter.com/hanifbali/status/1379093221729574914
    Rope her in!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-04-07 13:36:25 följande:
    Nu har jag väldigt svårt att tro på vad socialdemokrater säger, med tanke på hur de agerar i verkligheten.
    Så därför lyssnar du hellre på konspirationsteoretiker.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-04-10 07:23:07 följande:

SR:s VD Cilla Benkö beklagar sig över att VD på Tjeckisk TV riskerar sparken. Det är en enligt henne självklart att detta har med politisk styrning inför det kommande valet att göra.

"Den (sic) är uppenbart att makten har tröttnat på rapporteringen, på de obekväma frågorna och vill ta kontroll över den bild som kablas ut."

Hotet mot VD:n utgörs av att fyra platser i Tjeckisk TV:s styrelse vars mandat går ut skall röstas om i parlamentet. Det kan bli "regimtrogna" som väljs. Enligt Benkö.

Politisk styrning!

Benkö "missar" dock att tala om att kritiken mot VD är mångårig och bland annat handlar om ekonomisk misskötsel och korruption
    newsbeezer.com/czechrepubliceng/czech-tv-boss-petr-dvorak-reaction-to-fierce-criticism-of-money-royalties-and-business-reports/

Inte heller verkar Benkö se den politiska styrningen av Public Serivce i Sverige där regeringen (inte riksdagen) utser styrelsen i den stiftelse som styr PS. En styrelse där det till och med är uttalat att alla riksdagspartier skall vara representerade.

Man har alltså politisk styrning på två nivåer. Dels en ordförande som regeringen väljer helt fritt. Dels ledamöter som också väljs av regeringen men föreslås av, och måste representera, riksdagspartierna.

Det sistnämnda betyder att om exempelvis MP och L åker ut i nästa val så försvinner deras styrelseledamöter vid nästa omval och ersätts då av partier som fått fler mandat i riksdagen.

Men Public Service är opartiskt.

Som du kanske känner till är regeringen ett resultat av hur det ser ut i riksdagen och regeringar kommer och går samt att PS står under granskningsnämndens lupp, eller har några konspirationsteorier även om det?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-04-13 10:07:14 följande:

SVT:s journalister som ett stabilt stöd för miljörörelsen

bulletin.nu/ekojordbruk-i-medial-medvind

"Svenska medier har haft stora svårigheter att hantera denna dom [...]. Samma dag som domen föll så visade exempelvis ett av SVT:s nyhetsmagasin ytterligare ett totalt okritiskt reklamreportage från en ekologisk bonde. Inte en kritisk fråga förstörde stämningen. Först två veckor senare har SVT samlat sig för att tackla ämnet. Detta sker i Aktuellt den 17 juli genom att man återigen visar scener ut den reklamfilm som Coop vid vite är förbjuden att visa [...] Den efterföljande studiotiden användes till att studiereportern försökte få en representant för Livsmedelverket att säga att ekologiskt är bra.

Återigen sitter jag där och skäms över hur dåligt pålästa och hur oförblommerat partiska mina kollegor är i denna fråga. [...] Om du inte är för ekologisk odling är du en ond människa! [...] Man delar in en bransch man inte förstår i onda och goda. När skall vi någonsin få se en reporter på statstelevisionen ställa kritiska frågor till en ekoodlare?"

Public Service - alltid till vänster om dig
    Förr i tiden var ALL odling ekologisk. Ekologiskt är ju det normala, när man inte sprutar på en massa gifter och istället lägger mer tid på att repa ogräs för hand eller mekaniskt. Eller odlar smart så olika grödor skyddar varandra.

Då var alltså 1600-tals människan en del av en röd miljörörelse för att de inte kunde spruta round-up på sitt ogräs? Jorden befolkades av kommunister och miljömuppar. Tack gode Gud när högern gjorde sitt intåg med DDT i jordbruket. Vill du ha tillbaka DDT i din morgonmacka eller?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-04-14 05:27:47 följande:

Public Service konstanta vridning åt vänster

Ständigt valet av vinkel. Valet av perspektiv. Alltid vänster. Alltid anti-vitt. Alltid feminsitiskt. Alltid HBT.

Av säkert ett hundratal nya serier på strömningstjänster som Netflix, HBO, Amazon Prime osv så väljer SVT kultur att recensera, sprida och hylla en serie om den vite mannens påstådda inneboende "rasism".
    www.svt.se/kultur/tv-recension-exterminate-all-the-brutes-stirrar-ner-i-folkmordets-avgrunder

Och serien som recenserades och hyllades innan dess var en serie om : "rasism"
    www.svt.se/kultur/recension-small-axe-ar-en-fulltraff

Och innan dess: om "rasism" och girlpower och "gay" och ...

Så ser vänstervridningen ut. Det självklara valet av tema och vinkel. Alltid. Överallt.

Jag funderar på om inte du är en closet lefty. Du ser ju vänster överallt. Och jag tittar på Belgravia på SVT, samma författare som Downton Abbey - om du känner till den "vänstersmörjan"?
  • nihka
    Rataxes skrev 2021-04-14 07:02:41 följande:
    Läs nu och begrunda visdomsorden från Den Utvalde Synkroniseraren
    Flash Gordon skrev 2021-04-14 11:25:26 följande:
    Fast jag scrollar sedan länge bara trollen. Allihop: narcissisten, antisemiten, de bägge partikontona och ... ja ...

Så det gör inget vad de nu kallar mig och skriver om mig. De beter sig som de har förstånd till och det kan jag inte göra något åt. De förlorar i alla fall eftersom jag inte bryr mig.
    Rataxes skrev 2021-04-14 12:16:54 följande:
    Det blir scroll på Den Utvalde också framöver...

Orkar

Inte

Längre
    Snart klara med att diskutera människor ni heeeelt struntar i?

Ämnet är Public Service. Här kan man läsa om PS om man har glömt vad det handlar om:

https://sverigesradio.se/artikel/5790860

• nihka
    Flash Gordon skrev 2021-04-17 17:53:46 följande:

Kul SR. Verkligen.

Raul Castro benämns enbart som ?president? på Kuba. President, ett ord som får en att tänka på folkvalda presidenter.

https://sverigesradio.se/artikel/raul-castro-bekraftar-lamnar-ledarrollen-kommunistpartiet

Ett alternativ hade ju varit att kalla honom diktator ? och den titeln behövs det inga citationstecken runt. Eller åtminstone ?ledare?. Eller ?kommunistpartiets ordförande?.

Till och med DN lyckas bättre:

https://www.dn.se/varlden/castro-slapper-greppet-om-kommunistpartiet/

Den 89-årige tidigare diktatorn är yngre bror till den numera bortgångne diktatorn Fidel Castro som styrde landet från revolutionen 1959 till sin avgång 2008.

Ord har betydelse.

Att även brodern Castro är diktator är allmän kunskap och förtydligades av Sveriges radio redan vid hans tillträde 2016 och många gånger sedan dess.

Du får hänga med bättre eller sluta betrakta världen genom ett ärtrör. 

https://sverigesradio.se/artikel/6572944

• nihka
    FDFMGA skrev 2021-04-14 22:55:48 följande:
    Jag tror att det kan vara så att vissa inte kan hantera sina tillkortakommanden med annat än att man motarbetas av troll som är partiarbetare och att man kan se på detta fenomen åtminstone med ett uns av medlidande.
    Flash Gordon skrev 2021-04-14 11:25:26 följande:
    Fast jag scrollar sedan länge bara trollen. Allihop: narcissisten, antisemiten, de bägge partikontona och ... ja ...

Så det gör inget vad de nu kallar mig och skriver om mig. De beter sig som de har förstånd till och det kan jag inte göra något åt. De förlorar i alla fall eftersom jag inte bryr mig.

Det handlar nog inte om troll, bara om personer som har en annan åsikt än du har.

Hursomhelst, en eloge till dig för att du har slutat ta tid på hur länge det dröjde innan du fick svar av "trollen" här på FLSolig
    Ja, att konspirationsteoretiker ser konspirationer överallt är väl något slags medlidsamt normalläge.
  • nihka
    Tiopoängare skrev 2021-04-27 17:04:37 följande:
    Sosse och borgerlig politiker i studion: Sossen får så gott som alltid sista ordet och använder det till att attackera de borgerliga som inte får svara.

Borgerlig politiker utsätts för grova påhopp från sosse, men tillåts inte besvara angreppen eftersom SVT bestämt att det ska vara så.
    Nä, känner jag inte igen. Skulle moderater, kristdemokrater, centerpartister och liberaler inte få svara? Nä.
  • nihka
    Tiopoängare skrev 2021-04-28 19:28:11 följande:
    Då föreslår jag att du börjar titta lite noggrannare.

Det är också vanligt att programledaren börjar prata i munnen på moderaten när denne ska svara.
    Länka. Tack.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?