Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Digestive skrev 2022-05-11 20:50:06 följande:
    När du själv talar som om Pride vore den gemensamma rättighetsrörelsen för sexuella minoriteter så borde du förstå problemet med att vara exkluderande.

Nyckelordet är borde. 

Du har berättat länge nu att du är livrädd för andras människors sexualitet och att även de har rättigheter.

Dock faktumet kvarstår och att det mest opartiska mediet i Sverige,är inte opartiskt nog för populister och extremhögern.
    Och därmed ska läggas ned, och ersättas med ett mer opartiskt media?
    Snacka om ologiskt tänkande, då det faller på sin egen orimlighet.

Vi alla vet att det är just den opartiskheten som är ett hot mot en viss agenda politiskt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2022-05-11 21:29:04 följande:
    Nu gör han det igen för övrigt - likställer Pride med rättigheter för sexuella minoriteter.

Likväl ser vederbörande inte problemet med att i samma veva vara exkluderande.

Lyteskomik.

Alltid intressant med andra människors besatthet över nått de inte ens har med att göra.

Men vist arbetar RFSL för rättigheter för alla sexualiteter och inte bara hetro.
    Och det är sjukt intressant att se dessa attacker mot detta, och sen låtsas om att inte vara rädd för dom.

Är jag är alltid sjukt fascinerad över de som tror sig äga rätten över andra människors sexualitet och läggning och på nått de har inte nått med att göra, hur uppstår en sådan svår hybris?

LaviniaLetitia skrev 2022-05-12 00:48:45 följande:
    Aftonbladet har alltid en agenda. I detta fallet kan de ha överdrivit för att brottslingen var en vit, medelålders man, ja. Men å andra sidan brukar de alltid försvara HBTQ-folk, vad de än gör... Om man verkligen vill veta, går det säkert att hitta förundersökningen någon stans. 

Utan exempel, så berättar du inget.

Dock det mest intressanta, det är att även efter detta inlägg så står vi med ett SVT/SR som är opartiskt fortfarande.
    Och detta vill man ha bort för SVT/SR är inte opartiska nog, vem kommer på såna tokigheter?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2022-05-12 12:14:21 följande:
    Jag har också svårt för viss moralism och oviljan att sätta sig in i saker man kritiserar.

Det verkar dock bero på ämne för din del.

Vad mer tydligt är det på andra sexualiteter, en del är så galet rädda att de inte gör annat och pratar om andra sexualiteter som besatta.
    Har aldrig förstått den hybrisen att man tror sig äga andra människors sexualitet och läggning.
    För mig är det helt ointressant.

• klyban
    LaviniaLetitia skrev 2022-05-12 10:07:10 följande:
    Detta var ju väldigt stort när det hände, och en massa gayprofiler var ute och skrek i tidningarna om att flickan hade "rätt till sin sexualitet". Klart att även domstolen påverkades av detta. De kanske till och med var rädda för sin säkerhet, om de inte frikände..?

Domstolarna styrs av PK... Det finns även massor av exempel på där utvisning funnits i straffskalan, t.ex. vid våldtäkt, men där åklagaren valt att inte yrka på det ändå, eller domstolen röstat ner det, på grund av att "Sverige ska vara en humanitär stormakt". Sedan kommer mannen ut  och våldtar en till svensk kvinna, samt att hans tidigare offer måste se honom på stan och vara rädd för hans hämnd. Vad det nu är för humanitärt med det. 

Bara för några veckor sedan var det en åklagare som inte yrkade på utvisning av en somalisk våldtäktsman. Han förklarade det med att "i så fall kan han lika gärna våldta någon därnere i Somalia, och jag ser inte att svenska kvinnor är mer värda än somaliska kvinnor". Detta ÄR sant - jag kan söka rätt på det om du inte tror mig!

Vad är fel i vittnesmålet menar du?
    Eller är det för svårt att sakligt beskriva?

• klyban
    Digestive skrev 2022-05-12 13:26:35 följande:
    Ja, andras sexualitet är helt ointressant. Bättre att ha fullt upp med sin egen!

Ändå har vi trådarna fulla med som pratar om hemska RFSL som står upp för människors rättighet.

Det är direkt sorgligt att en del lägger så mycket tid, på något de aldrig någonsin kommer ha med att göra.

• klyban
    Digestive skrev 2022-05-12 14:09:24 följande:
    Jag kan köpa att folk kritiserar RFSL/Pride som organisationer - hur och varför saker och ting görs - det är dock bedrövligt när kritiken berör individ, grupp och sexualitet.

Att exempelvis politisera svenska Pride och börja exkludera människor, tankar och idéer var ingenting bra och fullständigt onödigt.

De som politiserar dom, det är ju dessa som är helt fixerade vid sexualiteten.
    Faktiskt ingen som jag någonsin som  är emot dessa, som inte samtidigt drar in politik i våra kön.

Men självfallet måste politik sköta så även deras rättigheter stöds, men det är då att politisera?
    Det är denna svåra fixering på något folk inte har med att göra, där det riktiga problemet finns.

• klyban
    RebeckaZ70 skrev 2022-05-12 14:53:35 följande:
    Det var poängen som jag ville ha fram, men då var det en som började dilla om att jag exkluderar homosexuella ( ! ) och annat svammel.

Jo, jag vet ni vill detta och politisera de som inte har samma sexualitet som oss andra.
    Och då pratar man om experters utlåtande, och sen aldrig berättar vart felet finns.

Vilken sexualitet eller läggning man har, det är inget du har med att göra.
    Och RFSL och PRIDE, de står bakom dessa rättigheter, men då väljer man attack emot dessa, det är rätt udda.

Det känns som du bara projicerar bort detta politiserande och står för det själv.

• klyban
    Digestive skrev 2022-05-12 16:26:39 följande:
    Det är inte utomstående krafter som har fått RFSL/svenska Pride att exkludera vissa människor, tankar och idéer.

Det är deras val politisera sin verksamhet och även deras ansvar.

Snacka om att attackera substanslöst och extrem kompartmentalisering med en sak som gått fel.

Och det är mycket talande att man inte kommer med råd att lösa eventuella problem, utan bara ropar politik.
    Känns som en klar projicering inser jag och vem som gör det till politik.

Men svansen av de som är livrädda för andra människors sexualitet som inte är som deras egen, den berättar nått.
    Dock inget du någonsin vill kännas vid.

• klyban

Jo, jag glömde det viktigaste, SVT/SR är fortfarande opartiska.

Och man blir frågande varför man vill ta bort SVT/SR för de inte är opartiska nog som det överlägset mest opartiska mediet i Sverige.

• klyban
    Digestive skrev 2022-05-12 17:27:29 följande:
    Lösningen på rådande exkludering är inkludering. Det säger sig självt.

Jag har ingen anledning att kännas vid någonting sådant. Har inga synpunkter överhuvudtaget angående andras sexualitet.

Det är du själv som tycker att andras konstiga sex är äcklande, på tal om att projicera.

Jag står bakom andra personers sexualitet varje och deras rättigheter.
    Och svårt och förstå att jag har svårt för sexet i sig självt och att det berör mig svårt, men jag bara låter den delen bero.
    För vem har hybrisen att äga en annan persons sexualitet och säga det är fel.
    För sm du ser, det gör inte jag.
    Men skoj du försökte lägga orden i munnen på mig och tro det har betydelse för deras rättigheter som människor.

Och låter mer som det existerar en agenda där, än se vad jag faktiskt säger.
    Och jag är helt övertygad om att det finns de som finner heterosexualitet äckligt också, och är helt okey för mig.
    Sen kommer större frågan, vad trodde du skulle säga med något som berättar att jag står bakom deras rättigheter som människor oavsett vad jag tycker om sexakten.

Mycket talande.

Digestive skrev 2022-05-12 17:34:37 följande:

Ja, som ovan, men rätt intressant att du inte inser vad jag säger om människors rättigheter oavsett vilken sexualitet de har.

Och nästa intressanta är hur du ser det som fel jag står bakom detta, och enbart för att jag äcklas över deras sexliv.

Men kärlek bryr sig inte om vad du säger eller jag, dock vet de med annan sexualitet och läggning, att de har mig i ryggen och står bakom dom.

Kan man säga samma om dig????
    En del säger nej.

AndreaBD skrev 2022-05-12 17:56:48 följande:
    Ser du inte skillnaden mellan vad man personligen känner och hur man behandlar människor som gillar annat än vad man själv gör?

Vi får förstå att användaren känner sig ansatt, och bara tittar på enskilda ord och sen tror sig säga något med detta.

Och det som udda nog inte kommer med, det är just att jag står bakom deras rättigheter.

Digestive skrev 2022-05-12 18:09:37 följande:
    Absolut men nu skrev klyban om att vara livrädd för andras sexualitet.

Det vill säga att vederbörande själv åsyftade känslor och jag gav helt enkelt svar på tal.

Alltså, min enda position i det här är att jag anser det fel av RFSL/svenska Pride att exkludera människor, tankar och idéer. Nothing more. Nothing less.

Nope, det jag sade jag äcklas över det sex de har, då det är inte min och kan inte förlika med med en kuk i röven.
    Och det jag också sade är jag står bakom deras rättigheter, men det verkar du inte gilla och med tanke det tas bort.

Och en enskild kompartmentalisering, ska radera andra personers rättigheter i RFSL och PRIDE.
    Det berättar att du inte accepterar att de får rättigheter, och med tanke du fokuserar svårt på en punkt som saknar betydelse för resten.

Mycket talande.

Digestive skrev 2022-05-12 19:16:57 följande:
    Min åsikt kvarstår. Att politisera Pride är i min mening enbart olyckligt.

Projicera inte din politisering på andra som står bakom andra människors sexualitet som avviker från hetro.

Digestive skrev 2022-05-12 20:18:31 följande:
    Ja, att bemöta relevanta åsikter i en öppen dialog är alldeles för vuxet.

Jo, vi vet om relevansen för dig är att hindra deras arbeta för rättigheter, genom en kompartmentalisering.

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?