MEE83 skrev 2016-03-23 23:57:39 följande:
Sant.
Ascher har varit drivande i mycket när det gäller socialt utsatta individer, och länge, det är hans samhällspatos, och säkert även anledningen till att han är med i ett organiserat politiskt parti, politiska partier kan användas som ett slagträ, ett sätt att förändra samhället.
Jag skulle vilja vet vad det är han har gjort som du anser har haft mycket stark påverkan på den politik som M och S fört när det gäller de migrationspolitiska frågorna dock. Bortsett då från att ha tagit chansen att säga sitt när han blivit tillfrågad av media. Ge gärna konkreta exempel. Att han har blivit en auktoritet i debatten(har han det?) på grund av sitt engagemang är inte detsamma som att faktiskt mingla, slänga käft och ta en whiskey med Fredrik och Stefan efter jobbet.
Så det är relevant att ställa kritiska frågor till personer som är politiskt engagerade(medlem i ett politiskt parti), ja, jag håller med, men jag menar, allt kan kopplas till diverse sakpolitiska frågor. Skola, näringsliv, sjukvård, glesbygd, etc etc. Ascher har valt att engagera sig i vissa frågor, och då blir hans ideologiska hemvist intressant, enligt dig, samma logik går att applicera på så många fler, och i väldigt många situationer. Många av oss har frågor vi brinner för.
Han är lokalt engagerad i ett parti som mig veterligen inte ens ställer upp i Riksdagsvalet. De fick 1862 röster i den kommun han är bosatt och verksam i. Är hans politiska engagemang relevant? För partiet han är engagerad i, är inte med på kartan. Torslandapartiet är lika relevant som Kommunistiska partiet. Men visst, man kan politisera varenda partiansluten individs åsikter och engagemang, .
Jag har absolut inget i mot det, kanske jag skall säga, men då får man vara konsekvent.
Jag tror att jag borde skrivit att han haft stor inverkan på svensk debatt om migrationspolitik. Vilket snarast var vad jag syftade på.
Exakt hur stor påverkan han motstånd mot medicinsk åldersbedömningar haft på politiken i frågan kan jag inte svara på, eller he konkreta bevis på. Men föreställ dig att han tyckt det var en bra idé. Tror du att den politiska inställningen till frågan ändrats?
Att vi öht hade en diskussion om apatiska barn och huruvida de skulle få uppehållstillstånd beror till stor del på Ascher och Tramas skulle jag säga. Jag har inget "bevis" för det. Här kan man naturligtvis ha olika uppfattning.
Ett kommunistiskt parti är inte vilket parti som helst. Det räknas till "extrema partier" tillsammans med exempelvis SvP. Hade en barnläkare varit medlem i SvP och förordat medicinsk åldersbedömningar så är jag övertygad om att det på något sätt diskuterats.
Jag har heller inget emot att de som ger sig in i den offentliga debatten om olika sakfrågor, och som samtidigt är valbara för ett parti, får denna partibeteckning utsatt i media. Jag tror faktiskt det vore bra.
Jag håller med om att konsekvens infrågan är bra.