KillBill skrev 2016-12-09 17:47:09 följande:
Jag håller inte inte med om att Marx kommunistiska manifest motsäger mitt påstående om att kommunismen bygger på allas lika värde. Jag har inte tillgång till Reidar Larssons bok.
Jag föreslår att nattuv presenterar belägg för att kommunismen inte bygger på/ har som grundidé att alla människor har lika värde.
Det räcker med att läsa "kommunistiskt manifest".
Det finns visserligen en del berättigad samhällskritik men inget som berör människors lika värde. En vilja att göra alla människor lika fattig har inget med lika värde att göra. Iden att kommunism på nåt sätt skulle handla om människors lika värde är ett påhitt för att försvara kommunismen och har inte mycket med verkligheten att göra.
"I vilket förhållande står kommunisterna till proletariatet i allmänhet?
Kommunisterna utgör inget särskilt parti gentemot de andra arbetarpartierna.
De har inga från proletariatets intressen skilda intressen.
De uppställer inga särskilda principer, efter vilka de vill forma den proletära rörelsen.
---
Kommunisternas teoretiska läror vilar ingalunda på idéer och principer, som uttänkts eller upptäckts av den ena eller andra världsförbättraren. De är blott allmänna uttryck för de faktiska förhållandena inom en pågående klasskamp, en inför våra ögon försiggående historisk rörelse. Avskaffandet av hittillsvarande egendomsförhållanden är ingenting för kommunismen särskilt betecknande. Alla egendomsförhållanden har alltid varit underkastade en ständig historisk växling, en ständig historisk förändring.
---
Vad som utmärker kommunismen är inte avskaffande av egendomen över huvud taget, utan avskaffandet av den borgerliga egendomen."
Ur Kommunistiskt manifest.
Det finns visserligen en passus om att slå sönder kärnfamiljen och kvinnogemenskap men inget som heller där stödjer iden om att kommunismen skulle ha något specifikt intresse av människors lika värde. Kommunism handlar helt enkelt om en omfördelning av egendom.