FDFMGA skrev 2016-02-10 11:44:53 följande:
Jag uppfattar det som att du verkligen menar allvar och tror att du kan bevisa att SVT/SR är vänstervridna genom att söka på de negativt laddade värderingarna högerextremism respektive vänsterextremism och belägga att högerextremism är mer frekvent omnämnt i SVT/SR.
Jag roade mig att söka på ett av dina favoritord - vänstervriden och jämföra med högervriden. SVT:s teknik var som så ofta annars usel så det gick inte att söka just då men på SR var det tre gånger så vanligt med vänstervriden.
Ja, man får 30 träffar på vänstervriden och 8 på högervriden. De siffrorna är ett tveksamt statistiskt underlag, jag noterar att du inte nämner dem, de är i alla fall inte i närheten av de tusentals träffar man får på olika varianter av extremism. Dessutom är det ord som förekommer ofta när man talar om public services egen verksamhet snarare än i deras rapportering av omvärlden så det var nog inget lämpligt exempel för din tes.
Vad gäller (sd) så står de till vänster, ungefär som (s), vad gäller ekonomisk politik medan de står klart till höger vad gäller värderings- och moralfrågor. Som alla nya parter i riksdagen påstår de gärna om sig själva att de inte hör hemma på höger-vänsterskalan men kommer säkert så småningom att kunna inordnas i den, precis som för (kd) och (mp). Troligen kommer de att bli ett mer uttalat högerparti så småningom.