Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

En tönt som heter gagga skrev 2020-07-15 20:02:35 följande:
    SVT har ju t.o.m erkänt att det blev fel när M inte fick chansen att bemöta påhoppen. Det var munkavle. Helt makalöst. Du ser det inte eftersom SVT var precis så partiska som du vill att de ska vara.

Ser att SVT har kritiserat polsk statstelevision för att vara partisk. Tydligen ska Polsk TV ha tagit parti för Duda. Samtidigt kunde SVT inte hitta en enda polack som skulle rösta på Duda.

SVT kallar Joe Biden för "vår vän".

Minns ni hur Marcus Oscarsson blev kölhalad i PK-media när han påpekade att Donald Trump hade en chans att vinna valet? Resten är historia.

SVT var tvärsäkra på att Storbrittanien skulle stanna kvar i EU, men återigen fick SVT fel.

It is funny becaus it is true.
    Ja, att det blev fel är väl i MJs dossier i så fall -inte PS som är skyldiga. Du måste kunna skilja på vem som är agent och vem som inte är agent i olika händelser. PS behöver bara hantera sånt inom ramen för demokratiparagrafen. Di kanske vill ha en annan paragraf,den skitnödiga PK-paragrafen där varje uttalande ska balanseras av ett motuttalande - är det den opartiskheten du säker? 

'Det kommer att regna idag - men det blir sol också' ,

'Två bilar krockade på bron över älven i rusningstrafiken i morse - *ajaj nu pekas ju bilar och bron ut partiskt*... alla bilar krockade inte på bron över älven idag, och inte heller i tunneln, inte igår heller, och lastbilar kan krocka, cyklister och båtar..  men båtar krockar inte på bron förståss, *satan jag glömde att rusningstrafiken pekades ut partiskt nu* olyckor hände och hände inte oavsett trafiken'

'För övrigt så ersätter vi från nu alla nyheter med inslag om en katt - den är i köpenham, _och_ inte'

Tänk, jag såg att SVT visade personer som skulle rösta på Duda.

De andra sakerna känner jag inte till direkt själv, annat än att MOs SDsympatier får plats i TV4 som inte är PS  - hallåå PS TV4   - och att en analys och bedömning av läget i ett val eller brexit nödvändigtvis inte är att ta sida.

Men med det som dina argument visar du åter igen att du inte vill ha opartiskhet, du vill ha politisering där alla sidor får propagera för sitt i PS - eller nej, du tycker ju inte att det är rättvist och opartiskt att M får kritisera S mer än S kritiserar M i intervjuer för då har PS tagit ställning mot M...
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-07-16 09:43:33 följande:

Du och jag har ju samma åsikter i mycket, vi båda anser ju att svt är partiska.

Mellans jag tycker det är synd att skattebetalarna ska stå för en partisk nyhetskanal, så vill du fortsätta ha en statlig fianiserad pro vänstern kannal.

Jag tycker det är bra att skattebetalarna får finansiera en opartisk PS som har demokratiparagrafen att förhålla sig till.

Om du ser någon som helst likhet mellan det och det du anser så undrar jag om du anser att demokratiparagrafen är pro vänster?
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-07-16 09:38:59 följande:

Partiska SVT gör det igen,

Sossarna är på väg att ge bort några hundra miljarder från vår välfärd till södra europa, bland annat områden som är markant mycket rikare än Sverige..

På samma gång så avecklar dom vår självständighet genom att ge EU rättigher att skapa sina egna skatter samt ta egna lån på vår bekostnad.

SVT ställer inte en kritisk fråga om detta eller infomerar svenska folket om EUs planer.

www.svt.se/nyheter/utrikes/lofven-redo-for-kompromiss-om-eu-pengar

EU:planer ec.europa.eu/info/sites/info/files/about_the_european_commission/eu_budget/2020.2139_sv_04.pdf

Jag antar utifrån din kommentar att du inte lyssnade på/såg presskonferensen som artikeln refererar till, inte har en aning om hur EUförslag godkänns i varje parlament/riksdag, vilka som sitter i Sveriges riksdag.
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-07-16 13:46:32 följande:

Men du själv hänvisar till demokrati paragraf som motivering för att man ska behandla oppositionen annorlunda än regeringen?

Nej, inte alls.

Du 'underförstår' massa saker som du inte kan eller vill uttrycka i klartext.

När och var och hur har detta du påstår skett verkligen skett?

Åkessons och SDs rasism lider av demokratiparagrafen, men vad annat finns det i fråga om saken menar du?

Eller är det SDs rasism du vill försvara?
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-07-16 13:46:32 följande:

Men du själv hänvisar till demokrati paragraf som motivering för att man ska behandla oppositionen annorlunda än regeringen?

Det intressanta i ditt inlägg är att du verkar motsätta sig demokratiparagrafen - och då möjligen anser att lite rasism, nazism och antidemokratiska åsikter är ok.. eller vad menar du?
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-07-20 14:29:07 följande:

Det intressanta är att du använder demokratiparagrafen som ett försvar för att diskrimera mot oppositionen

För dig så är Danmark, Japan samt Norge fruktansvärda diktatuer och hur kan partier som M samt Kd eftersträva att Sverige ska utvecklas i den riktningen.

Du säger ju själv att propogera för ett samhälle som Danmark eller Japan bryter mot allas lika värde enligt demokratiparagrafen.

Det material som kritiker mot PS presenterat i tråden visar att det inte finns någon diskriminering mot opposition eller att det finns en uttalad politisk vinkling.

Att PS har demokratiparagrafen inskriven i sina stadgar så att antidemokratiska eller odemokratiska krafter inte får utnyttja PS som megafon-media tycker jag är bra - det är ett viktigt inslag i demokratiers media.

Vad du yrar om i övrigt i inlägget är dina egna underförstådda idéer om  vad du tror att andra anser - du får står för detta själv, helt själv.
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-07-20 14:33:35 följande:
    Jo, vänstern som gynnas av PS har högt förtroende mellans oppositionen skm missgynnas har markant lägre förtroende för PS.

Förrestem visst är det intressant att både systembolage och Ikea har högre förtroende än våra opartiska PS?
    Det är ju bara antidemokratiska och odemokratiska rörelser som inte gynnas av PS som inbillar sig att andra gynnas av detta
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-07-20 17:58:39 följande:
    Återigen PS använder demokratiparagrafen på ett sätt som gynnar vänster, till och med granskningsnämnden har slagit ner på användandet.
    PS använder demokratiparagrafen på ett sätt som gynnar demokratiska värderingar.

Vilka som gynnas eller missgynnas av det är inte svårt att lista ut

Såväl höger som vänster gynnas av detta - de som inte gynnas av detta är dumma nog att inte vara för demokrati.
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-07-20 18:27:57 följande:
    Lite utdrag hur opartiska PS rapporterar senaste åren, som vanligt så är Oppositionen onda och regeringen goda i PS media värld.

1.

Så varför gör man det då? Dumhet eller ideologi? [- - -] Att kultur- ministern skippat tv-avgiften ligger helt i linje med hennes ideologiska hemvist i den Timbrohöger som alltid sett public service som en sorts förtryck. Liksom tvånget att över huvud taget betala för andras teaterbiljetter och museibesök via skatten. Nu slipper de betala för gratisfluktarna på museerna och det är nog bara början. För visst verkar det som att det är här, på kulturpolitikens lilla bakgård, som de nya Moderaterna bestämt sig för att släppa ut det gamla höger- spöket ändå.

2.

De flesta barnen i Sverige går ju i förskolan. Men det finns familjer som inte har råd att ha sina barn där. Men nu har det kommit ett förslag från Socialdemokraterna att förskolan ska bli billigare så att fler barn kan få möjlighet att gå där. Det kan nämligen hjälpa barnen att bli bättre på sitt språk och lära sig umgås med andra barn på ett bra sätt.

3.

2016 så uppfyllde ju bara fem av de 27 medlemmarna i Nato, Sverige är ju inte Nato-medlem, gubevars, men kravet på en försvarsbudget på två procent av BNP som du var inne på.

4.

(Frilansjournalist) Världens äldste man, precis. Och man kan ju fråga sig om vi vill bli äldre till varje pris. Det är ju inte [...] (Pgl.)
    Ja, hur länge vill du jobba, [frilansjournalistens namn]? (Frilansjournalist) Ja, inte tills jag är 100 i alla fall. (Pgl.) Vill du leva till du är 116 över huvud taget? (Frilansjournalist) Jag tycker runt, strax över 80 verkar vara en bra, bra ålder att ta ner skylten. (Pgl.) Det känns ju jättejobbigt om du ska jobba ända till 70 som Fredrik Reinfeldt vill. (Frilansjournalist) Ja, jag hoppas att jag kommer slippa det. (Pgl.) Ja, okej. Det vete sjutton om du kommer slippa hör du du.

5.

Och efter det den politiska låten från Kartellen Bort med Alliansen, vilket påminner mig om att ni måste gå ut och rösta på söndag, svenska folket. Det är ert ansvar.

6.

Att Moderaterna nu är med på miljötåget beror till stor del på att det går att både tjäna och spara pengar genom att vara miljövänlig.

7.
    (Pgl.) Dagens program har handlat om rasism faktiskt. [- - -] Ett rasistiskt parti gjorde enorma valframgångar 2006 och då i framför allt...
    (Lyssnare) Sverigedemokraterna.
    (Pgl.) Ja, det var ju det jag tänkte fråga efter. Vad heter det här rasistiska partiet? Det var rätt. Sverigedemokraterna gjorde, tyvärr får jag väl säga, väldigt stora framgångar i senaste valet

8.

Men det blir kallare om nätterna och jag har börjat elda kvällsbrasor och tända många ljus igen. Det är härligt, och det behövs, av olika anledningar i Sverige efter valet. Det har blivit kallare hör ni. Framför allt på landsbygden, det är där som Sverigedemokraterna tagit flest röster, där gror missnöje, avund och rasism värst. Där knappt några invandrare finns. Jag gissar att det mesta handlar om allmänt missnöje och maktlöshet mot centralstyrning i huvudkommuner och i riksdag. Människor som är nöjda med sin tillvaro röstar inte på SD, tror jag.
    I den öppna spisen flammar dagstidningarna med de kylande val- resultaten upp för en stund innan de slocknar och förkolnar snabbt. Låt oss hoppas att det blir samma sak med rasismens utbredning. Att den kalla rasism som nu har flammat upp förkolnar kvickt när vi gemensamt värnar och argumenterar för det Sverige som står för goda värderingar.
    Nämnden uttalade att mot bakgrund av den
    Det är brukligt att ange källa till text som citeras
    Xelol skrev 2020-07-20 18:29:09 följande:
    Du menar som att spela låten Bort med alliansen och sen uppmana folk att gå och rösta?
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-07-20 18:51:23 följande:
    Granskningsnämnden.
    www.mprt.se/documents/publikationer/gok%20tem...
    Jag tror att en del av den text du citerar finns där, men annan text finns inte där.

Så frågan är var får du den text du citerar? Även om din källa är okänd och icke angiven så är enskilda händelser inte ett bevis för PS opartiskhet.

Det är också bra att inte citera enskilda meningar eller stycken utan också granskningsnämndens kommentar - det blir missvisande om du enbart gör cherry pick och inte tar med kontexten.

Men var har du plockat upp texten du citerar, för det är inte från dokumentent från granskningsnämnden som du påstår.

Är du upplurad på läktaren eller försöker du lura någon?

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?