Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

pyssel skrev 2022-03-04 17:38:39 följande:
    Det var ju det som det inte "talade" (om fakta och forskning), så du blev ju rättad precis som vanligt, och precis som vanligt förargad när någon annan [alltid] vet bättre Solig
    Så jobbigt för dig att alltid misslyckas och hänfalla åt omskrivningar av innehåll och ad hominem Drömmer

Rättad av vad?
    Har aldrig blivit förargad på internet!

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    pyssel skrev 2022-03-04 19:42:28 följande:
    Det är jag som har korrigerat dig om forskning och praxis i vården. Åh jo, du blir väldigt förargad när du blir konfronterad med de fel du massproducerar. 
    Inte konstigt att du blir rättad när du skrev: "JAg har helt slutat att läsa och lyssna på reportagen sedan en kort tid tillbaka, och endast för anledningen att de dom påstår aldrig existerar ens.", efter att du kommit med helt osakliga påståenden om reportaget samt hur vård och forskning bedrivs. Det finns förstås ingen som tror att du har koll på vare sig fakta eller forskning i något av trådämnena du härjar runt i med hopknölade repetitiva fraser som hjälpligt kan förstås i beståndsdelar. Felaktiga beståndsdelar då förstås. Varken dina ständiga Tomte-rier eller din förargelse går att ta miste på. Ditt förhållande till forskning är endast din egen affirmation och oförtjänt självsmicker andra skrattar åt, och saknar förstås helt bäring på det som diskuteras. Det har du visat gång på gång i tråden.

Kritik mot vinklade reportage, liksom opartiskt granskande sådana, har båda sin plats i tråden om PS, oavsett om du mass-kör ditt faktalösa mantra som tillför nada av värde. 

Du glömde av att berätta vad.

Kanske det kommer denna gången om du svarar med saklighet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    pyssel skrev 2022-03-04 20:25:50 följande:
    Jag har som vanligt - och sakligt - förtydligat exakt vad som fattas ditt och dina inlägg. Att det seglar förbi ditt medvetande fast det bet dig rakt i rumpan har förstås ingenting med mig att göra på något vis, Tomte-en. 

Så inte denna gången, kanske nästa gång du svarar så berättar du vad.
    Eller, blir det en gång till ingen vet vad det är.

FDFMGA skrev 2022-03-05 09:33:49 följande:
    Inte alls.

Public service är inte neutralt - alltså precis som du själv uttrycker det.

Grunden för public service är västerländska demokratiska värderingar. Det är därför extremister av olika slag kan uppfatta utbudet som tendentiöst.

Det är verkligen ett konstigt argument de har där och där man sorterar bort extremister.

Det är också rätt lustigt hur det mest opartiska mediet i Sverige inte är opartiskt nog
    Det blir rätt konstigt när folk har agenda faktiskt.

• klyban
    nattuw skrev 2022-03-05 14:07:34 följande:
    Det hela är mycket enkelt. Det finns en Bias när det kommer till vilka som är de onda och vilka som är de goda.

Att du inte vet är föga förvånande då du, enligt egen utsaga, inte lyssnar på någon annan.

Dock denna konfirmationsbias berättar att man inte återger Sverige korrekt och när man väljer glömma av att det bra är så extremt mycket mer än de få dåliga.
    Det är vad populismen innebär här, och den vill fokusera på en punkt och i ett maktsyfte.
    Andra änden av populism så var vi ett samhälle som Nordkorea, Ryssland, Etiopien och liknande, där man stiftar lagar mot det sakliga.

Ingen som vet än vad du pratar om, då du glömde av att berätta det nu också.

• klyban
    LaviniaLetitia skrev 2022-03-31 23:35:27 följande:
    Nu blev det lite tokigt här, för jag försvarar faktiskt inte en så extrem lagstiftning. Jag vill ha en sänkning av abortgränsen till v. 12, där den går i våra grannländer samt i Tyskland. Det finns ingen anledning att vi ska vara sämst. Vid allvarliga medicinska skäl kan man förstås inte ha någon gräns, då gäller ju mammans - och en eventuell överlevande tvillings - liv före allt annat.

Det som vi tar med oss här, det är att SVT även efter den debatten är sakliga och opartiska.

Och nej, 12 veckor är för lite, bör vara ett gäng till.
    Men det är en helt annan debatt, dock konstaterar vi ytterligare en gång att SVT är opartiska.

Och det verkar helt hopplöst svårt för de med agenda att påvisa att SVT inte är opartiska.
    Borde inte det vara svar nog OCH att SVT/SR är det ÖVERLÄGSET mest opartiska och sakliga mediet i Sverige.
    Och detta vill man ha bort pga politisk agenda Förvånad
    Och den som börjar undra lite där, denna som undrar bör ställa fråga sig hur kommer det sig att extremhögern och SD inte vill ha sakliga och opartiska nyheter?
    Är det nått de har att dölja som inte tål granskning? Solig

Hopplöst svårt att dra en annan slutsats och när man vill ha bort det som ger en saklig och opartisk bild av Sverige.
    Och ersättas av vad som är mer sakligt och opartiskt?

• klyban
    LaviniaLetitia skrev 2022-04-01 16:35:26 följande:
    Du förstår ju inte vad man skriver. Meningslöst att diskutera med dig. Jag har ju precis beskrivit hur abortfrågan hanteras av SVT, för att ta bara ETT exempel. Det är alltid med vinkeln att fri abort är bra, och att dom som arbetar emot det är det onda patrarkatet om de är män, och fnoskiga tossor som inte förstår sitt eget bästa, om de är kvinnor. Det är inte att vara opartisk. 

Och som sagt: jag VET att dom väljer vilka åsikter som kommer med, när de frågar vanligt folk på stan en fråga. För jag har själv blivit intervjuad, och det svaret kom inte med. (Nej jag var inte påverkad eller något, och jag sa inget extremt heller.)

Det är så uppenbart att de hejdar folk och gör intervjuer, tills de har fått tillräckligt många som tycker "rätt" i en fråga. Och om de alls släpper fram någon som tycker "fel", så väljer de ut en person som ska göra ett dåligt intryck, för att få fram budskapet att "folk som vill förbjuda abort/förbjuda homobröllop/hindra att kommunen tar emot flyktingar - det är sådana här gamla, förvirrade, tjuriga, griniga, omodernt klädda människor med dåliga tänder". Genom att välja vilka klipp man sänder, styr man budskapet utan att direkt manipulera klippen eller intervjupersonerna. 

Jag läste faktiskt en uppsats, som handlade om SVT:s bevakning av EU-valet på 1990-talet. Författaren beskrev just detta, hur SVT VALDE intervjuoffer. De som var för EU, var välvårdade, väldklädda män och kvinnor med rikt språk och välmodulerade röster. De som var emot EU, var förvirrade personer med håret på ända och lantliga dialekter, som sa saker som "Jag vill inte ha EU för barna mina vill inte ha EU". Dessutom gav man flera gånger så lång tid åt JA-sidans propaganda.  

Vet du om en sak här?
    Inget du skriver där påvisar att SVT/SR skulle inte vara opartiska, vad tror du det beror på?

Det är stor komik när det överlägset mest opartiska och sakliga mediet i Sverige, så är de inte opartiska och sakliga nog enligt er.
    Tror du ingen ser detta?

Och vad är alternativet, avpixlat och sån skräp?
    Och hur blir det bättre för medborgarna i Sverige och inte få nyheter opartiskt och förklarat detta sakligt.
    Men jag vet, saklighet är det värsta extremhögern vet om, de klarar inte av att föra en diskussion om man inte för fabulera svårt, för saklighet och verkligheten, ja, det är deras värsta fiende har vi lärt oss.

KillBill skrev 2022-04-02 11:29:44 följande:

Ursäkta min franska men detta är bullshit. I folkomröstningen 1994 samlade Sverigedemokraterna bara 0,25% av rösterna. Det andra nationalistiska partiet Ny demokrati samlade 1,24% av rösterna. Sverige hade alltså inga nationalister att prata om.  Högern var i huvudsak för EU, S var kluvet och V och MP var emot. Om den rapport som du lyfter fram visar att SVTs rapportering var EU vänlig inför folkomröstningen om EU så innebär det samtidigt att SVT inte hade vänster-bias  utan i stället tog parti för den sida som framförallt högerpartierna stöttade.

Tänkte exakt samma och hur irrelevanta SD var då.
    Men det intressanta efter dessa "romaner", så står vi här ändå med att de inte ens försöker påvisa att SVT/SR inte skulle vara opartiska och sakliga.

Och Sverige överdrivet mest opartiska och sakliga media är inte opartiskt och sakligt nog.
    Så vad ska man ersätta SVT/SR, eller är det nått de inte vill berätta?
    Och vill dom inte det, så borde dom väl fråga sig denna frågan själv och inse nått.(Ingen förhoppningar där inte, då de inte ens klarar av att påvisa att SVT/SR inte skulle vara opartiska och komiskt nog ofta så existerar inte ens ett försök att påvisa detta på ens det allra minsta sätt, komiken är när de tar upp en texttv nyhet om KUba, och så är den inte opartiskt nog för man inte berättar det är en diktatur och detta har bara SVT/SR berättat hundratals ggr, kanske tusentals ggr innan.)

Och slutet på dagen så står vi här med det mest opartiska och sakliga mediet i Sverige, och det är inte opartiskt och sakligt nog.
    Vad är det för konstigheter de säger?
    Fattar dom själva hur galet fel det är?(Men jag vet, det är en politisk agenda som inte klarar av saklighet och opartiskhet.)
    Tror du att vi NÅGONSIN kommer få svar?

• klyban
    LaviniaLetitia skrev 2022-04-02 17:43:26 följande:
    Folk vågade inte rösta på Sd ännu då, för att partiet svartmålades och motarbetades så enormt av etablissemanget. Men väldigt många sympatiserade. 

Det är för övrigt likadant i hela EU, att det är samma personer och partier som är invandringskritiska, som även är EU-kritiska. Storbritannien lämnade skiten, och du kan väl inte ha missat att Neil Farage (UKIP) var en av de största pådrivande personerna på Brexit-sidan..?

DÅ var SD ett nazistparti, du vet det som SD försöker förneka genom ta upp 75år gamla saker om andra världskriget och att sossar skulle vara nazister.

Och där ingen i politiken ens lever längre ifrån den tiden, i jämförelse med SD som hade det precis runt hörnet och med aktiva medlemmar kvar ifrån den tiden.

Och det allra mest intressanta är att inget av detta ändrar faktumet att SVT/SR är det mest opartiska och sakliga mediet som finns i Sverige, och argumentet är att de inte är opartiska nog och sakliga nog.
    Så varför vill man ha bort ett så bra media som är överlägset mest opartiska och sakliga i sin återgivning av verkligheten?
    Det existerar ingen logik där, och det är det enda vi tar med oss här.

• klyban
    Flash Gordon skrev 2022-04-15 10:24:02 följande:
    SVT har i alla fall bestämt sig för vinkeln på upploppen i Linköping och Norrköping.

JA, vi vet att denna verklighet inte ska få komma ut enligt viss politisk agenda, som du visar dig nu uppvisa att inneha.
    Dock det vi tar med oss, det är att även här är det opartiskt och sakligt återgivet.
    Och låtsas om att man inte vet vem man pratar om i reportaget, vad ska det ge oss?(En sak är säker dock, det säger inget om att det inte skulle vara opartiskt.)

LaviniaLetitia skrev 2022-04-15 10:45:04 följande:
    Ja, det där är typiskt SVT:

- om personerna som begår brott är invandrare och/eller vänsteraktivister, så nämns inte dessa fakta. 

- om den person som attackeras, eller som "föranleder" ett upplopp, är höger/nationalist/traditionalist - så är attacken/upploppet ursäktligt, eller i alla fall fullt förståeligt. Skulden för allt som sker (brända bilar som tillhörde helt oinblande privatpersoner, skada på statlig egendom - polisbilarna - oreda och en enormt dyr polisinsats) ligger på offret. 

Jämför med om det t.ex. hade varit en känd kommunist som hade fått föreläsa på Handelshögskolan, vilket föranlett ett upplopp av arga, vita, svenska, manliga studenter med medlemskap i M, Kd eller Sd...

Det är så enkelt att vänstervåld förekommer knappt alls, men jag vet ni vill projicera era egna saker ni vill göra på/mot andra, då ni vet att dom inte är direkt rumsrena.
    Men ovanligt enkelt se projiceringen dock.

Men slutet på dagen så inser vi även här att det varit opartiskt och sakligt.

• klyban
    LaviniaLetitia skrev 2022-04-15 13:10:21 följande:
    Va? Förnekar du att det som skedde i Östergötland igår var vänstervåld..?

Jag reagerar även på att "högerextrem" förekommer så många gånger i rapporteringen. Det ska nötas in. Det är som att de vill få folk att tro, att det var högerextremister som löpte amok. Jämför igen med om det skulle ha varit en kommunistisk föreläsare. Skulle SVT då upprepade gånger skriva: "den kommunistiske föreläsaren", "den kommunistiske aktivisten", "det kommunistiska partiet", "de kommunistiska anhängarna av föreläsaren"? Knappast...
    Jag förnekar din agenda och hur fel ute den är om SVT inte skulle vara opartiska och förnekar inte verkligheten som vissa andra.
  • klyban
    LaviniaLetitia skrev 2022-04-15 13:22:55 följande:
    Du är med andra ord helt faktaresistent..?

Inget du skriver tyder på nått sånt.
    Och faktumet är fortfarande det samma, SVT/SR är opartiska efter detta reportage.

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?