Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

mari123 skrev 2020-06-28 11:38:45 följande:
    SJÄLVKLART ska inte public service springa NÅGONS ärenden utan vara neutral. NEUTRAL och opolitisk. Det är vad vi betalar för numer alla via skattsedeln. T EX så är kanske Trump en skitstövel(?) men svensk PS som vi betalar för ska inte ha ngn synpunkt på honom. 
    Det har man inte heller utan man rapporterar vad han gör och säger. Det är ju inte medias fel att han gör och säger så mycket klandervärt och definitivt inte medias uppgift att försöka släta över, så mycket får stå för sig självt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    mari123 skrev 2020-06-28 11:56:19 följande:

Jag är åretrunt-joggare sedan 1989 och numer STÄNDIGT i jakt på lyssning till min Mp3 SR har enormt mkt god lyssning att bjuda på och jag njuter av det mesta. T om P2 har sina poänger.  Det ENDA jag liksom inte längre ALLTID orkar med är "spanarna"! Ett gammalt favoritprogram för min del och de får ju tycka och tänka vad de vill när de "spanar".....men numer när jag laddar ner 10-15 program till min MP3 så är det att "spola" en tredjedel för de är besatta av Trump allihop? Man märker det nog inte när man lyssnar direkt i radion en gång i veckan (har inte lyssnat direkt på radion de senaste 20 åren) men när man laddar ner många program blir det tjatigt. MEN det finns så mkt annat så jag klagar inte.....men lite märkligt att alla som "spanar" har samma politiska världsbild...?

Spanarna är ett underhållningsprogram och åsikterna är personernas egna. Spaningar som hoppar över vad Trump säger och gör är som att tala om vädret utan att ta upp om det är soligt eller regnar. Han är ju trots allt en av världens mäktigaste ledare i sin kapacitet som president för USA och det är väl i den kapaciteten han omnämns. När han är ersatt kommer ingen att bry sig om honom. Han är en mycket kontroversiell president som har skapat mycket tumult både i det egna landet och internationellt. Han kommer inte precis att koras till favoritpresidenten och bli avbildad på några amerikanska sedlar. Istället stoppar han andra att avbildas:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awK9W5/trumpregeringen-stoppar-ny-20-dollarsedel
  • nihka
    mari123 skrev 2020-06-28 12:14:54 följande:
    Okej! Ja min upplevelse är ju bara min. 
    PS har väl aldrig sagt att Trump är en "skitstövel", men när de rapporterar alla skitstövliga saker han säger och gör kan jag förstå att man kan uppfatta det som att det handlar om åsikter.
  • nihka
    Padirac skrev 2020-06-28 11:47:02 följande:
    Det är ju tyvärr så att i SDs klansamhälle är härkomst avgörande för att tolka hur och varför människor gör olika saker. Det där med essens ...

SD och deras föregångare pratar om ras/etnicitet/härkomst/kultur som centrala delar för samhällsanalys och politik.
    Sedan tolkar man objektivitet som rätten att torgföra sin syn och när det inte görs som subjektivitet.
  • nihka
    Mentat skrev 2020-06-28 13:01:03 följande:
    Varför blandar du in (sd) i ett svar till mig? Deras åsikter har inte med mig att göra.
    Är det något mer som du inte anser du har med att göra så kan jag undvika att ta upp det också? Annars gällde ju diskussionen PS och om de är opartiska eller inte och det är slående ofta just SDare som anser att de inte är det. Av nämnda anledning.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2020-06-29 10:32:25 följande:
    Läser man tillbaks i tråden ser man snart att det blivit en "media i allmänhet" - tråd av det hela.

Men vill man märka ord så ska man väl så klart få göra det
    Nej, tråden handlar om Public Service och har inte blivit en "media i allmänhet" - tråd och det är inte att märka ord att påpeka det.
  • nihka
    mari123 skrev 2020-06-30 04:39:40 följande:
    Förvisso, men frågan är om svensk PS ska gaffla om hur usel han är så ofta så man blir LESS!? Jag tänker att inte ens Trump är så värdelös så han inte kan göra ett och annat som är BRA också?
    Gaffla? De rapporterar. Ska de sluta "gaffla" om Kinas ledare, Brasiliens ledare och Ungerns ledare också?

Det är ju inte medias fel att han inte gör fler bra saker som de kan rapportera om. Han har ju så fruktansvärt dåligt omdöme och går väl till historien som mannen bakom "pussygate" och det är helt och hållet hans eget göra.
  • nihka
    Mentat skrev 2020-07-01 06:30:41 följande:
    Ja, alla åsikter som jag inte ger uttryck för själv. Tack för att du frågar.
    Man behöver definitivt inte vara (sd):are för att se vänstervridningen hos PS. Det räcker bra med en allmänborgerlig inställning och för all del, förmåga att ta till sig siffror i svart på vitt.
    Och var har jag påstått att något av det jag skrev var DINA åsikter? När man diskuterar samhället kan man inte sålla bort allt den man pratar med inte själv tycker.

Där föll den teorin. Jag både röstar borgerligt och har inga problem med att tolka statistik och ser att PS är bland det mest objektiva vi har i medieväg. Har man något att erinra så finns granskningsnämnden som kontrollorgan.
  • nihka
    Mentat skrev 2020-07-02 05:57:11 följande:
    Jo, men om jag minns rätt var det du som vägrade ta till dig siffrorna i svart på vitt om PS tendentiösa rapportering som jag presenterade för evigheter sedan.
    Peka gärna på ett inlägg du har skrivit som Jonas Sjöstedt skulle ha kraftiga invändningar mot, jag kan inte minnas att jag har sett något men det måste ju finnas massvis tycker man om du har en borgerlig grundsyn.
    Det är irrelevant att ständigt komma dragande med (sd) i en diskussion med mig då jag inte stöder dem och aldrig har gjort så.
    Nej JS har troligtvis inga invändningar mot inlägg där det står att läsa att SD är ett främlingsfientligt parti. Inte så många andra partiledare för den delen heller.

Det är irrelevant att ständigt komma dragande med (V) i en diskussion med mig då jag inte stöder dem och aldrig har gjort så.

Men nu är det inte (V) som har stora problem med PS utan (SD).
  • nihka
    Mentat skrev 2020-07-02 10:36:33 följande:
    Tack för att du hävdar att "borgerlig" och (v) står lika långt ifrån varandra som "borgerlig" och (sd) - vilket de bör göra för att analogin skall vara just en sådan.

En sökning på "Mentat populister (sd)" för siten www.familjeliv.se gav 50 resultat. Jag tror inte att (sd) själva vill beteckna sig som populister utan snarare skulle ha kraftiga invändningar mot detta. Vill du nödvändigtvis ha något exakt inlägg så kan du ju göra om övningen nämnd ovan.
    Nu är det inte SD som bestämmer vad andra ser dem som. Märker du inte vad tysta SD är om invandring? De har skiftat fokus och sitt missnöje mot regeringens coronastrategi. Den gemensamma nämnaren är att de alltid är missnöjda och det lustiga är att utomlands är deras motsvarigheter precis lika missnöjda med lockdown. Anti. Oavsett. Vad. Jävla bebisar!
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?