Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
Nazism placeras längst ut på TAN skalan. Se SVDs kartläggning av var partier i det senaste EU valet placerar sig. Nynazistiska Gyllene Gryning finner man längst ut på TAN skalan.
www.svd.se/manga-partier-i-europa-ror-sig-mot-nationalismen
Främlingsfientlighet är vanligare ju längre ut på TAN skalan du kommer.
Tycker du att rapporten från Näringslivets medieinstitut känns seriös? Näringslivets medieinstitut påstår att de har granskat samtliga fällningar i granskningsnämnden de senaste 7 åren. Jag kunde genom att googla några minuter hitta fällningar under den aktuella tidsperioden som Näringslivets medieinstitut utlämnat, fällningar som visar på en TAN vinkling.
Tycker inte du att det märkligt att Näringslivets Medieinstitut kommer fram till att man inte kan placera fallet där SVT blev fällt för att kritisera KD och Ebba Busch Thor för att vilja förbjuda samröre med organisationer som Nordiska motståndsrörelsen på en GAL-TAN skala?
NMR befinner sig längst ut på TAN skalan. Jag kan lova dig att om någon på SVT argumenterat för att förbjuda samröre med SD så skulle detta ha resulterat i en fällning som sedan hade tolkats som GAL-vinkling. Nu valde SVT att argumentera för att samröre med NMR måste tillåtas i ett demokratiskt samhälle (något som jag personligen är tveksam till). SVT blev fällda men Näringslivets Medieinstitut tolkar det inte som TAN-vinklat.
Det framgår med all önskad tydlighet att rapporten från Näringslivets medieinstitut är vinklad för att passa det bild som vill förmedlas.
Du tror inte alls att signumet för partiskhet just är att vissa grupper (och tämligen större och bredare grupper än Sveriges nazister och muslimhatare) inte känner sig representerade i Public Service och exempelvis söker sig till annan media istället?
Men, men... grunda du Public Service opartiskhet på två fällningar om nynazism och muslimhatare. Det känns superrelevant och gediget.
Emellertid konstaterar jag helt enkelt att Public Service inte representerar en påtaglig grupps åsiktssfär i samhället...
...och vill mena att det är själva signumet för partiskhet.
Det är även lite speciellt när folk som anser att statlig media kan få tvingas fram genom skatter liksom stödjer förbud mot politiska samrören av särskilda slag... inte riktigt ser hur GAL/TAL integrerar/kan integrera med varandra. Sådan folkkontroll hamnar nämligen en bra bit ner på axeln, hur socialliberal man än må se/kalla sig i övrigt.
Det finns dock bättre sätt att utvärdera politik på än GAL/TAL, förslagsvis genom idéhistoria och samhällskunskap. Men jag förstår värdet ur ett kvalitativt undersökningsperspektiv.