Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
När jag har medverkat i medarbetarundersökningar på olika företag så har undersökningsföretagen meddelat att en svarsfrekvens under 50% inte ger ett tillförlitligt resultat. I fallet på SVT så är svarsfrekvensen strax under 8,5% men du menar alltså att en så låg svarsfrekvens ger ett tillförlitligt resultat?
Jag har som sagt inte pluggat statistik men det sunda förnuftet säger mig att man inte kan jämföra en låg svarsfrekvens i en undersökning med ett slumpmässigt urval av respondenter med en låg svarsfrekvens vid en riktad enkät till alla anställda vid ett företag.
Finns det fler än Flash Gordon som har studerat statistik som vill ge sitt perspektiv på frågan?
Det är INTE hur många av det totala antalet på arbetsplatsen som blivit tillfrågade.
.
Jobbar 1000 person på en arbetsplats och jag frågar 100 av dem har jag tillfrågat 10%. Det räcker gott och väl för att ge en bild av hur det ser ut på arbetsplatsen.
Om sedan 60 av dessa 100 faktiskt skickar tillbaka frågeformuläret så har jag en svarsfrekvens på 60%. Det är också godkänt för en statistiker.
Om mindre än hälften bryr sig om att svara - då har jag som undersökningens ansvarig problem. Precis som de förklarat för dig. Jag kommer inte ihåg nu om det är SCB eller Sifo som har så pass låg svarsfrekvens som 40% nu i sina OU - dessa blir alltså näst intill värdelösa pga detta.
.
Sedan ska man akta sig för att blanda ihop "sunt förnuft" och statistik. Inte så sällan är statistiken faktisk precis det man inte skulle tro, rent intuitivt.
.
Om du verkligen tror att det är fel på undersökningen kan du kanske mejla Kent Asp på GU själv och fråga honom om detta?