Digestive skrev 2019-11-03 07:39:32 följande:
Någonstans mellan 2-4/10 eller då 20-40% ville jag uttrycka med symbolen ~ framför.
Eh, du har högst troligt 15% redan vid gruppen religiösa. Sedan går givetvis grupperna in i varandra.
KD, SD och M? Du får nog sluta utgå från att människor från kulturer som inte har upplevt den västerländska Upplysningen - det vill säga på samma vis som västerlänningar har gjort - skulle utgöra nämnvärt progressiva grupper bara för att de röstar på S och i viss mån på V och MP (och även på andra partier såklart, men det berör inte min poäng angående progressivitet och konservatism). Och relativt för gemene svensk, eller då det svenska etablissemanget/rådande paradigm, så räknas större delen av Europa som konservativa. Det gäller även mellanting, angående relationen till den västerländska Upplysningen, som människor från Sydamerika.
Om man hårdrar det så skulle säkert ~4 miljoner svenskar kunna klassas som konservativa i relation till rådande etablissemang/paradigm. För du inser väl att någonting så smått som att se på våra könsroller som biologiskt betingade, handlar om ett uttryck för en konservativ världsbild? - och redan där på en känslig punkt i sammanhanget.
Turkar, kurder med flera folkgrupper har en väldigt stark och levande nationalism rent generellt. Nationalism som ideologisk pendel har slagit över väldigt sent (ur vårt perspektiv som västerlänningar) i många av de länder som vi har tagit emot betydande mängder immigranter ifrån. För exempelvis kurders del så startade pendeln överhuvudtaget att slå i början av 1900-talet och tog ordentlig fart så sent som på 70-talet. De lever i princip i kulmen av en nationalistisk strömning, även om det såklart inte anbelangar alla kurder. Även många från Afrikas kontinent har en nutida och högst levande relation med nationalism, där det faktiskt har inneburit en form av fredsrörelse på sina håll men även av uppenbara skäl (som att deras gränser har ritats med linjal av oförstående främlingar samt av kolonisation och imperialism överlag).
Ta Syren och syrier som ett exempel - då de i nutid ökar allra mest som folkgrupp här i Sverige - som har vävt ihop den nationalism som uppstod mot slutet av 1800-talet med sina kulturella rötter anno 1500-tal. De har alltså gjort någonting kulturellt med nationalism som vi västerlänningar inte ens kan förstå på ett intellektuellt eller emotionellt plan. Någonting som bisarrt nog kan reflekteras mot Tysklands nationalromantik under våra mörkaste epoker - fast i en, på sitt håll, god kamp för frigörelse men också med snarlika imperialistiska förtecken. Nationalism har spelat en väldigt viktig roll i Syrens konflikter/kamp med/mot arabiska, israeliska och franska intressen - ända in i modern tid and beyond. Den näst största politiska rörelsen i Syrien går under socialnationalistiskt flagg med imperialistiska ambitioner, medan den största enbart går under socialnationalistiskt flagg. Jag har tyvärr inga syrianska vänner än men som grupp, här i Sverige, kan de säkert kvala in bland landets mest nationalistiska grupper.
Du får nog redigera din bild av konservativa, nationalister och religiösa något - för nej, du hamnar knappast på 10-15% av befolkningen i dagens Sverige. Och påtagligt långt ifrån 10-15% i morgondagens Sverige... för dessa tre grupper växer högst troligt fortast här i Sverige. Genom immigrationen (på i stort sett alla punkter men främst religion och konservatism) och när missnöjet romantiseras tillsammans frontfigurernas propaganda (nationalism, konservatism och i viss mån religion).
Har du ens bekantat dig med folket i den så kallade orten och med deras (för svenska västerlänningar) exotiska idéhistorier? Du verkar inte veta mycket om folkgrupperna som ökar allra mest här i Sverige... som hänvisar till svensk partipolitik i sammanhanget. Låt mig invänta kallsupen.
Personligen kan jag många gånger trivas som fisken i vattnet bland dessa grupper till skillnad från dig, KillBill, nihka och FDFMGA - som knappt verkar vilja ta i konservativa, nationalister och religiösa med tång... då ni gestaltar dem som blekfisar ute på vishan som gillar att säga N-ordet, skrika >>FITTA!!!<< med E och hajla till Eddie Medusa. God morgon liksom.
Nu är det viss du som faktiskt tangerar generalisering av främlingar här...
Skulle inte de som fly från politiskt förtryck, avsaknad av religionsfrihet och mänskliga rättigheter ha en susning om upplysningens idéer när den araiska våren och orologheter och krig hade del av sitt urpsrung folkens krav på frihet och demokrati.
Angående latinamerikaner så har de naturligtvis del av sitt ursprung i den europeiska kolonialiseringen och västvärldens över hela jorden spridda kultur: Coca cola, Donken, Mobiltelefoner, Jeepar, Internet och sociala medier finns i stort sett överallt - likaså krav på medbestämmande och krav på att diktatorer och despoter ska störtas, kunskap om naturvetenskap, astronomi.
Trots alla kulturers olikheter och likheter så kan vi ända ha politiska åsikter som spänner från allt mellan anarkister, syndikalister och hela vägen över det som är mainstream partier till nazister, fascister eller libertarianer och anarkokapitalister för att sluta cirkeln. De olika samhällena vi lever i är präglade av dess historia och uppfattningar som i sin tur präglats av samhällen och dess historia i ett ömsesidigt växelspel med nya intryck, uppfattningar, yttre påverkan som pressar på förändringar.
Skulle inte människor från andra delar av världen ha tagit del av upplysningens idéer? Befängt och nedlåtande! Kanske rasistiskt?
https://www.so-rummet.se/extra-fakta-artiklar/nagra-av-upplysningens-ideer
"
Varför rör sig jorden?En del forskare anser att upplysningen startade år 1687. Det året utgav den engelske vetenskapsmannen Isaac Newton sin bok Principia, ett av alla tiders viktigaste vetenskapliga verk.
Nya upptäckter under 1500- och 1600-talen hade redan raserat kyrkans världsbild för gott. Vetenskapsmän som Kopernikus, Kepler och Galilei hade bevisat att kyrkan hade fel. Jorden är inte solsystemets orörliga centrum. Jorden cirkulerar runt solen och månen cirkulerar i sin tur runt jorden.
Galilei och andra vetenskapsmän hade alltså visat hur himlakropparna rör sig. Newton förklarade varför de rör sig. Han kunde visa att gravitationen är den kraft som driver solsystemet. Gravitationen får planeterna att gå runt i sina banor runt solen och månen i sin bana runt jorden.
Kritik mot kungamakten
Författare och filosofer började även ifrågasätta med vilken rätt de styrande styrde. Hittills hade kyrkan, adeln och kungamakten hängt samman. Kyrkan hade förklarat att kungar och drottningar styrde med Guds nåde. Att göra uppror mot kungamakten var därför att göra uppror mot Gud. Som tack hade kungamakten i sin tur försvarat kyrkan. Upplysningstidens filosofer frågade sig om detta verkligen var rimligt. De ansåg att enväldet med starka furstar var föråldrat.
Krav på delad makt
Fransmannen Montesquieu skrev att makten måste delas mellan den lagstiftande, den verkställande och den dömande makten. Montesquieu kunde i och för sig tänka sig att en kung eller drottning skötte det verkställande, men härskaren måste dela med sig av makten, alltså inte längre vara enväldig och bestämma allt själv. Det måste finnas makter som kontrollerade och balanserade varandra. Montesquieus maktdelningsprincip har påverkat grundlagar och statsskick över hela västvärlden.
Jean Jacques Rousseau gick ett steg längre. Han tyckte inte att det behövdes vare sig kung eller adel. Medborgarna skulle leva i en republik, utan kungar eller kejsare, där flertalets vilja skulle styra.
Tro på människans förnuft
Upplysningens bärande tanke var en stark tro på människans förnuft – att människor kunde tänka själva. Det betydde i sin tur att man inte bara skulle tro blint på vad makthavarna sade. Inte heller behövde man tro på vad kyrkorna lärde ut eller vad prästerna predikade.
Men de flesta ville inte avskaffa Gud. Fransmannen Voltaire ansåg att det nog kunde finnas en makt som var större än människan. Om Gud inte finns, skrev han, hade det varit nödvändigt att uppfinna honom.
Däremot hade Voltaire inget till övers för präster, gudstjänster eller Bibelns versioner av människans uppkomst och historia.
Idéer som kom att påverka
Flera härskare tog intryck av upplysningstidens idéer. Preussens kung Fredrik den store avskaffade tortyr och censur. Österrikes kejsare arbetade för religiös tolerans. Men ingen härskare var villig att avskaffa enväldet. Reformerna fick inte gå så långt att de hotade härskarens grepp om makten.
Upplysningstidens idéer kom att spela stor roll för två stora revolutioner i slutet av 1700-talet, först den amerikanska och sedan den franska."
Vem var det som drog upp de politiska partierna i sina ~30 % - det var DU.
För övrigt har du absolut ingen aning om hur för dig okända personer trivs i olika sällskap - det var en 'underförståddhet' som liknar det M&N kunde prestera.