FDFMGA skrev 2016-01-26 08:49:26 följande:
Mig veterligt fälldes vart tionde anmält program förra året. SVT fälldes ett tiotal gånger, av dessa var det något inslag som ansågs ha varit partiskt i politisk bemärkelse.
Det är väl bra att Granskningsnämnden så tydligt visar att SR och SVT klarar av att leva upp till kravet på opartiskhet samt att vi har en kontrollfunktion i Granskningsnämnden.
En lustig detalj i sammanhanget är alltså att det finns en nämnd som har till uppgift att bedriva ett arbete som FL:s främsta konspirationsteoretiker menar att endast FL:s spjutspetsdebattörer förmår att tränga igenom och genomlysa.
Så jag menar nog att Granskningsnämnden med all önskvärd tydlighet visar att svenska folkets förtroende för SR och SVT vilar på en mycket stabil grund.
Att resultatet av omröstningen i den här tråden blir ett helt annat beror enligt min uppfattning på att såväl skrikhögern som SD-krigarna är så roade av omröstningar.
Gick in och läste på Granskningsnämndens hemsida. Så sent som igår fälldes ett program från SR för att inte leva upp till kravet om opartiskhet. Beslutet kan läsas här:
www.radioochtv.se/casedecisions/218039.pdf
Programmet handlade om ett klädföretag som det kampanjats en del mot de senaste åren. I beslutet finns ett utdrag av hur en av programledarna beskriver företaget:
- Alltså, jag är inte alls förvånad över att det blir konkurs. Det är ganska fula kläder av dålig kvalitet. Det står jag för.
- Men det säger jag som konsument för jag tycker att de har också haft en i många fall lite dålig personalpolitik. Och ibland kommer ett resultat av detta.
Någon representant för företaget fick inte bemöta dessa uttalanden i programmet. Granskningsnämnden skriver så här i sitt beslut:
Granskningsnämnden konstaterar att Nordegren & Epstein är ett lättare underhållningsprogram där programledarna bland annat kommenterar aktuella händelser. Programledarskapets personliga ton som får anses vara känd för lyssnarna ger ett visst utrymme för värderande omdömen.
Även med beaktande av detta anser dock nämnden att den ena programledarens uttalanden om klädföretagets kläder och personalpolitik var alltför värderande och gick utöver vad som kan anses förenligt med kravet på opartiskhet. Inslaget strider därför mot kravet på opartiskhet. Att SR erbjöd en representant för klädmärket att uttala sig dagen efter sändningen ändrar inte den bedömningen.
----------
Vilken roll anser du att programledaren respektive SR:s ledning har i att det här partiska inslaget sändes?