Mentat skrev 2016-01-27 21:42:10 följande:
Naturligtvis klagar inte vänstersympatisörer på SR/SVT_s partiskhet eftersom de i allmänhet får sin världsbild bekräftad då en så våldsamt övervägande majoritet som över 80% av medaarbetarna där stöder vänstern! Det är ju just det saken gäller.
Jag tror inte att vi kommer längre, argumentationen har gått på tomgång ett bra tag. Jag har förklarat varför SR/SVT är partiska i alla fall och också varför borgerliga väljare märker det mest.
Jag är själv vänster (runt socialdemokratins högerflygel) och vissa inslag i SVT/SR har ett så pass utpräglat vänsterperspektiv att även jag reagerar. Däremot har jag nog aldrig stött på ett inslag med ett utpräglat högerperspektiv, förutom någon intervju. Så jag har en viss förståelse för att de med ett mer utpräglat högerperspektiv har vissa synpunkter på SVT och SR:s opartiskhet.
Det största problemet som jag ser är att med en så pass stor slagsida åt vänster så utmanas inte min världsbild i den utsträckning den borde. Vilket är synd eftersom om man inte får sin världsbild utmanad kommer man att stagnera som människa.