• Anitram

första försöket RMC

Hej tjejer!

Här har ni en till som är inskriven på RMC i Malmö! Jag och min sambo var där i tisdags på vad de kallade för informationsmöte, men när vi kom därifrån hade vi redan fått alla medicinerna utskrivna och alla papper med oss hem. Jag var inte alls beredd på att det skulle gå så snabbt! 

Vi fick två stycken utomkvedshavandeskap två månader efter varandra (december 2014/januari 2015) och bägge mina äggledare sprack. Fortfarande lite oklart hur det blev som det blev eftersom de sövde mig och tittade in i buken men först hittade de inget och helt plötsligt blev jag akut opererad och förlorade äggledarna. Antar att det i vårt fall var lätt att räkna ut vad "felet" var. 

Var på Apoteket i fredags och hämtade ut allting och så snart mensen kommer ska jag börja med sprutorna! Känns så himla nervöst!! 

• Anitram
    Niaa skrev 2016-01-31 20:39:08 följande:
    Åh vad spännande Anitram! Måste kännas skönt att få komma igång så snart! När beräknas mensen komma? Och då antar jag att det är det korta protokollet ni kör?
    Ja det är det korta protokollet :) Jag tror jag ska ha mens om ca 14 dagar. Jag använder mig av P-tracker och mensen kommer aldrig tidigare än det står i appen, ibland dock en eller två dagar efter den är uträknad. Känns helt sjukt att man eventuellt kan se ett plus inom en snart framtid . . . 

Jag försöker att inte berätta om detta för för många personer, men det är såå svårt!
  • Anitram

Vi fick också vänta nästan tre månader innan vi fick komma till Malmö. Tre månader är väl det längsta man får vänta antar jag eftersom de måste ge en tid innan tre månader pga vårdgarantin. 

Innan vi fick tiden tyckte jag det tog för lång tid men nu går det nästan alldeles för snabbt! Min sambo har blivit jättestressad av detta och kan knappt tänka på det för han är så orolig, vilket tyvärr lett till att vi inte kan prata om det så mkt som jag vill och jag vill inte pressa honom heller :( Allting känns lite upp och ner för tillfället. Vi är i alla fall överens om att detta är det vi vill, men det känns lite jobbigt för jag vill prata om namn och saker och det går bara när han tar upp det på tal. 
    Jag är så klart också väldigt nervös men jag tror att allting kommer lösa sig med tiden.

Hur känner era sambos/män inför allt?

• Anitram
    Niaa skrev 2016-02-04 10:02:12 följande:
    Min sambo är lite som du Anitram. Han tittar på vagnar och vill också prata namn men jag tycker det är jättejobbigt och vågar fortfarande inte hoppas på för mycket även om det känns lite lättare sedan vi kom från RMC. Min sambo har ifrågasatt om det verkligen är detta jag vill och jag vill verkligen inget hellre, men varje gång vi pratar om det högt så känns det som att jag ska bryta ihop. Så för din vetenskap Anitram , så tror jag nog att han tänker på det minst lika mycket som du, men har ett lite annat sätt att hantera det på ????
    Ja jag hoppas det! Han är nog mest orolig för utgifter och så eftersom han studerar, men nu har vi kommit till en punkt då vi inte kan vänta längre. Man vet ju inte hur lång tid det tar innan man blir gravid eller om det ens går. Jag hoppas dock att vi blir gravida eftersom vi blivit gravida tre gånger tillsammans dock utan att få behålla någon av dem :(
  • Anitram
    Cia33 skrev 2016-02-04 17:07:55 följande:

Läkaren var nöjd med min kontroll idag och rmc i Linköping meddelade att jag ska komma på äggplock på måndag morgon. Känns jätteskönt och nervöst. Ser fram emot att få det överstökat.

Oj vad spännande! Jag blir mer och mer nervös för varje dag som går och jag ska snart "bara" börja tam mina sprutor. Känns riktigt läskigt!
  • Anitram

Gud vad jag är nervös! Blir värre och värre för var dag. Helt sjukt och jag kan inte sluta tänka på att jag eventuellt kommer vara gravid innan månaden är slut! ???? Försöker hålla min hjärna upptagen om dagarna för så fort jag tänker på allt blir jag nervös och övertänker allt.

Hur går det för er andra? Är det nån annan som känner obehag inför att ta sprutorna?

• Anitram
    Cia33 skrev 2016-02-10 17:41:52 följande:

Det har gått bra. 5 av äggen var befruktade varav 1 var av bra kvalitet och tillräckligt moget. Så de satte in det idag och odlar vidare resten för att se ifall de kan frysas in.

Det var en spännande känsla att se embryot de satte in på ultraljudsskärmen. Nu måste jag vänta 3 v och sedan testa ifall det har lyckats.

Åh vad spännande! Håller tummarna för er!! 

Niaa: Jag väntar med på min mens, enligt min app skulle den kommit igår men ingenting än så länge... Jag har det korta programmet så ska börja med mina sprutor andra dagen av mensen och jag längtar!
  • Anitram

Hej tjejer!

Var här inne förra veckan och skrev världens längsta inlägg som så klart försvann innan det las upp.. Jag ringde till RMC första blödningsdagen och blev uppringd dagen efter men blev nekad att starta behandling eftersom de bara kan starta 30 kvinnor per vecka. Jag ska höra av mig nästa mens igen om ca två veckor och hoppas verkligen vi får börja då!

Har ägglossning nu och fantomsmärtor i äggledarna jag inte har längre. Någon annan här som upplevt detta? En väldigt konstig känsla kan jag säga. De säger det kan pågå några år!

• Anitram

[quote=76394589][quote-nick]Niaa skrev 2016-03-01 19:06:36 följande:[/quote-nick]Men vad tråkigt att ni inte fick köra igång Anitram! Nästa gång kommer ni helt säkert att få köra igång. Det där med 30 kvinnor i veckan sa dom till oss också, kommer ihåg att jag tyckte det lät som väldigt många ändå, på något sätt blir man ju påmind om att man verkligen inte är ensam i detta... 30 kvinnor i veckan och då bara på RMC i Malmö? ...Och ändå känner man sig som ensammast i världen ibland :) "

Ja det är ju 120 kvinnor i månaden som får hjälp. Väldigt många. Blev knappt förvånad kände mest att jaha, bara att vänta lite till då.. man är van att vänta efter att ha gjort det så länge. Lättast för mig är att förtränga det lite eftersom man snöar in sig på det här med att bli med barn och sen handlar allt om det. Jag måste försöka ha ett någorlunda normalt liv annars vet jag inte vad jag hade gjort...

Jag är väldigt öppen i min omgivning om allt vad som vi ska gå igenom och det enda jag utelämnar är NÄR för det håller vi för oss själva. Börjar dock lägga märke till att det är rätt många omkring en som har liknande bekymmer med att bli gravida. Det märks verkligen att detta inte är något man pratar om förutom med andra i samma situation. Är det någon av er som upplevt detta??

• Anitram
    180611 skrev 2016-03-05 22:06:18 följande:

Då var första sticket gjort! Det gick bra, gjorde inte alls ont. Men däremot kändes det väldigt konstigt att sticka sig själv. Fick helt plötsligt en helt annan förståelse för mina patienter som många ggr sticker sig själva. Känns verkligen fel! Men i övrigt inga konstigheter och från och med nu är det Slut på hoppandet o studsandet ett tag framöver. Så passade på att ta en lite härlig dansstund med mannen här hemma och släppte loss och kände oss fria och lekte:) hoppas ni andra har det bra med!

Fick du inte provsticka på mottagningen? Jag fick sticka mig själv med koksaltlösning trots att jag förklarade att jag kunde (undersköterska med insulin-delegation). Antar att de inte tar hänsyn till det :) Jag tyckte det stack till lite grand och sved med. Men inte alls så farligt som jag trodde!

Själv har jag ringt in idag och meddelat att jag fått mens, så hoppas de ringer i morgon. Förra gången ringde de tidigt morgonen efter och då blev jag nekad men jag hoppas VERKLIGEN att få börja med sprutorna denna veckan! Orkar inte kastas mellan hopp och förtvivlan längre... :(
  • Anitram
    Niaa skrev 2016-03-14 22:09:37 följande:
    Anitram & Cia33 - hoppas ni får starta direkt båda två, isåfall borde ni följa nästan samma tidslinje väl? För båda kör ni kort protokoll eller hur var det nu? Så svårt att hålla reda på alla :)

Jooo - Inga biverkningar än så länge och det verkade inte vara någon fara med nässprayen, dom kommer ju kolla så nedregleringen verkligen har funkat med blodprov om två veckor innan dess vet vi inte. Men ingen mening att hetsa upp mig för det nu enligt RMC så försöker hålla den linjen :p om 8 dagar så gör jag er sällskap med sprutorna :) tiden går så oerhört långsamt med det långa protokollet tycker jag.. Så himla lång väntan mellan varje milstolpe.. Sen undrar jag om någon av er vet om man får ha med sig sprutorna i handbagaget på flygplan? Diabetiker får ju lov att ha sina men dom kanske har något särskilt tillstånd? Frågade RMC men dom visste inte.. Någon av er som vet?
    Jag ska köra kort protokoll iaf :) Dock inte denna gången heller. Tydligen sammanfaller allting med påsken och eftersom de har stängt då så fick jag inte börja med sprutorna den här gången heller :(
Svar på tråden första försöket RMC