• Niaa

första försöket RMC

Hejsan! Jag hoppar gärna in här!

Jag och sambon har försökt i lite mer än två år nu och den 25 januari är vi äntligen kallade till första mötet med läkare på RMC i Malmö.

Vi är oförklarligt barnlösa, jag har något högt tsh så medicineras med levaxin men ännu inget plus trots att mina värden nu klassas som bra!

Kommer någon av er att göra insemination först eller ni får göra IVF direkt? Jag är lite skeptisk till chanserna med insemination och känner mig så otålig nu!

• Niaa

Ja, någonstans känner man ju att det är nu eller aldrig nu. Samtidigt som jag känner mig glad och lättad att vi äntligen ska få hjälp så är man ju samtidigt mer rädd än någonsin förr :-/

Okej, har du fått reda på när första försöket blir? På kallelsen vi fick hemskickad står det att vi får vara beredda på väntetid om vi vill skippa inseminationen och köra på ivf direkt.

• Niaa

Vad roligt att höra att ni är igång ) ska bli så spännande att följa er! Jag blev rekommenderad av min doktor att testa akupunktur innan Ivf så sedan i november har jag gått en gång i veckan, vet inte om jag tror att det gör någon skillnad egentligen men man är ju verkligen villig att testa precis allt

Jag tycker ni gör rätt i att ta en date (minst!) Mitt i allt detta har vi tappat varandra och hittat tillbaka till varandra igen, men någonstans vill jag tro att det är en motgång som kommer göra oss starkare och bättre rustade för allt som komma ska.. Vi har parallellt med utredningen också varit i fart med en omfattande renovering och det blev till slut för mycket och vi var konstant irriterade på varandra. Nu kommer vi att ta hand om varandra och försöka hinna med att ta en weekend nu i vår, där vi bara ÄR ????

• Niaa
    Niaa skrev 2016-01-12 08:21:12 följande:

Vad roligt att höra att ni är igång ) ska bli så spännande att följa er! Jag blev rekommenderad av min doktor att testa akupunktur innan Ivf så sedan i november har jag gått en gång i veckan, vet inte om jag tror att det gör någon skillnad egentligen men man är ju verkligen villig att testa precis allt

Jag tycker ni gör rätt i att ta en date (minst!) Mitt i allt detta har vi tappat varandra och hittat tillbaka till varandra igen, men någonstans vill jag tro att det är en motgång som kommer göra oss starkare och bättre rustade för allt som komma ska.. Vi har parallellt med utredningen också varit i fart med en omfattande renovering och det blev till slut för mycket och vi var konstant irriterade på varandra. Nu kommer vi att ta hand om varandra och försöka hinna med att ta en weekend nu i vår, där vi bara ÄR ????

Oj, varför dessa frågetecken? :-O
  • Niaa
    believe 88 skrev 2016-01-15 13:09:02 följande:
    Tack så mycket.

Jag får fortsätta med att ta sprutorna fram till tisdag dock lite högre dos än innan. Ska göra ett till vul på tisdag och sen förhoppningsvis plock av slutet av nästa vecka... ?

Ni har fortfarande inte hört något?

Kommit iväg på en liten date?
    Imorgon är det en vecka kvar tills vi ska på första mötet på RMC, innan dess kommer det inte hända mycket här men det är i alla fall skoj att följa er under tiden ????
  • Niaa

Oj, vad spännande!

Jaa, jag är nervös och lite rädd också faktiskt. Känns ju som att man har väntat på detta så länge och nu när det äntligen är dags så är man ju så rädd att det inte ska bli något nu heller. Känns som att man alltid kommer gå och vara pessimistisk, men jag är så trött på att vara förväntansfull i "onödan".

Försöker vara positiv inför sambon men i själva verket är det ju såhär jag känner. Känns skönt att ha ett forum där jag kan vara 100 % ärlig om än lite pessimistisk kanske. Förlåt för det ??

Är du nervös inför äggplocket B?

Då kommer ni säkert också att få en tid snart! Man har ju vårdgaranti även gällande ivf eller hur är det nu igen?

• Niaa

Åh vad roligt att även du blivit kallad! känns skönt va?

Jag undrar också lite hur snabbt man kan sätta igång, på kallelsen stod det att vi kunde förbereda oss på väntetid ifall vi ville köra igång med ivf direkt, men det verkar vara så olika det där. Många får ju köra igång direkt när de väl blivit kallade

Ska på cellprov i nästa vecka med så jag är rädd att det kommer dra ut på vår ivfstart... Har haft mycket problem med cellförändringar och vid kontrollen förra året valde man att låta dem vara eftersom vi kämpade med att bli gravida. Så vi får se vad dom säger om det på måndag när vi träffar läkaren. Förhoppningsvis kommer det inte att påverka alls!

Jättestort lycka till med äggplocket imorgon! Talar nog inte för mig själv när jag säger att vi vill höra alla detaljer!

• Niaa
    jooo skrev 2016-01-24 22:39:47 följande:
    Åh ok hade karin gunnaradotter under min utredning och pergo. Första intrycket kan vara att hon är lite speciell , men hon är jättekunnig och ja kände stort förtroende för henne! :) ok hur kom det sig att ni kollade prolaktin? Kanske alla gör? Skönt att värdena är bra nu! Hur länge har ni försökt?hittar du ägglossningen? Det är mitt stora problem hittar aldrig äl på egen hand..så svårt o lyckas då :P jag är 27 min sambo 30. har ätit levaxin sedan september och ökar dosen vid varje nytt blodprov. Läkaren hoppades på att ja skulle göra en till ökning om två veckor och sedan kunna köra. Så förhoppningsvis i mars :) kanske samtidigt om ni går på första samtalet då? I vanliga fall börjar man som sagt vid första mens direkt efter planeringssamtal :)
    Välkommen Joo!

Och vad spännande med återinföring idag belive! Som 180611 sa, nu kanske din bebis ligger och väntar på dig!

Idag är det dags för första mötet på RMC och jag är jättenervös! Har också högt tsh och det har pendlat lite upp och ner, men jag hoppas att det är mer "ner" än upp nu så att vi också får sätta igång så snart som möjligt för nu är man ju riktigt otålig...
  • Niaa

Usch men vad jobbigt att höra... Håller alla tummar till på onsdag och stor kram på dig!

Mötet idag gick jättebra och äntligen ser vi nog båda två ljuset i tunneln efter två långa långa år! Då jag har opererat blindtarmen för flera år sedan samt haft två äggledarinflammationer + tsh värdet som varit kasst så har vi inte direkt haft oddsen med oss som läkaren sa idag. Dessutom upptäckte man på ultraljudet idag att jag har chokladcystor och de misstänker endometrios ovanpå allt... Så från att gå från "oförklarligt barnlös" känns det plötsligt som vi har många förklaringar att välja på! Nåväl enligt läkaren ska oddsen för oss att lyckas med ivf inte vara sämre än för någon annan. Hon tyckte dock att vi skulle köra långt protokoll och vi kör igång efter nästa mens som förväntas komma i mitten av februari. Från första blödningsdag förväntas det sen ta 7 veckor innan äggplock. Känns som en evighet dit!

Joo - jag känner mig lite piggare när mitt tsh ligger rätt men annars ingen direkt skillnad tycker jag. Däremot har jag gått upp 6 kg sen jag började med levaxin så nog har ämnesomsättningen saktats ner något hur är det med dig då? Märker du någon skillnad? Intressant att man förmodligen har legat högt så länge utan att egentligen ha märkt något!

• Niaa
    180611 skrev 2016-01-25 20:53:14 följande:
    Gott o komma igång?:) ok så du hade chokladcystor? Men är det inte konstigt att man inte sett detta innan eller gör de annorlunda VUL på nåt sätt? Gav de någon orsak till varför de valde det långa? Förstår att det känns långt!! Många frågor här - sorry!
    Jag tycker också att det är väldigt märkligt att man inte sett detta tidigare, men läkaren sa att kunskapen om endometrios fortfarande varierar även bland gynekologer. Tycker dock att man borde ha sett det under vår utredning som gjordes privat, dom gjorde ju inget annorlunda vul idag jämfört med tidigare. Mycket förvirring nu..

Hon sa att det långa protokollet tenderar att ge bättre resultat för kvinnor med misstänkt endo så vi litar på henne och hoppas att hon har rätt.

Bemötandet på RMC i Malmö var verkligen över förväntan, jag var lite rädd att dom skulle kalla in oss som på löpande band men dom tog sin tid och verkar väldigt duktiga och kompetenta ????
Svar på tråden första försöket RMC