• jooo

första försöket RMC

Hej tjejer. Jag har varit på planeringssantal på rmc linköping. Jag kämpar dock med mitt tsh värde, hoppas på att ja kommit ner i rätt nivå vid nästa blodprov så ja kan starta. Tiden känns sol den kryper fram samtidigt som jag är rädd att ivf inte ska funka. Nu är de skönt att ha kvar det som alternativ. Också lite nervös för alla sprutor men hoppas att de ska gå bra. Vad sprutar ni mer? Vi verkar som vi ska ta gonal f 150 till en början när de väl är dags. Har hittills fått bra intryck av personalen :)

• jooo

180611 ja ska bli spännande o följa er :) Jag träffade elisabeth nedstrand på rmc, vi gick igenom bakgrundshistoria ( jag har sedan innan konstaterad pco och innan gjort 3 pergotimebehandlingar som misslyckats) och gjorde snabb kontroll på äggstockar. Vi fick välja på korta och långa protokollet men valde korta. Jag har dock som sagt även konstaterad hypotyreos och senast ett värde på 6,1 och måste ner under 2,5 för att få påbörja behandling. Så det är de ja väntar på ^^ har du gjort utredning och fått behandling tidigare? Kommer ni välja korta eller långa? Tycker det är klurigt o veta vad som är bäst :P

• jooo

180611 ja ska bli spännande o följa er :) Jag träffade elisabeth nedstrand på rmc, vi gick igenom bakgrundshistoria ( jag har sedan innan konstaterad pco och innan gjort 3 pergotimebehandlingar som misslyckats) och gjorde snabb kontroll på äggstockar. Vi fick välja på korta och långa protokollet men valde korta. Jag har dock som sagt även konstaterad hypotyreos och senast ett värde på 6,1 och måste ner under 2,5 för att få påbörja behandling. Så det är de ja väntar på ^^ har du gjort utredning och fått behandling tidigare? Kommer ni välja korta eller långa? Tycker det är klurigt o veta vad som är bäst :P

• jooo
    180611 skrev 2016-01-24 21:15:41 följande:

Ok var hon bra? Vi ska träffa en Karin Gunnarsdotter tror jag hon heter. Hoppas på ett bra möte där! Ok! Hur lång tid borde det ta tror dem? Äter du läkemedel nu då? Ok hur kommer det sig att ni valde korta? Vet inte alls. Låter ju smidigare med korta...? Jo vi har gjort utredning som egentligen bara visade på förhöjda prolaktinnivåer. Alltså att kroppen tror att man är gravid eller ammar. Fick göta en mr-hjärna för aTT utesluta tumör... Har ätit läkemedel för det sedan i somras och värdena är nu bra igen. Men fortfarande ingen graviditet... så det var nog inte orsaken ändå. Därav IVF. Så har inte provat pergotime eller så heller. Gjorde en spolning också men verkar inte vara problem där heller. Hur gamla är ni?

Åh ok hade karin gunnaradotter under min utredning och pergo. Första intrycket kan vara att hon är lite speciell , men hon är jättekunnig och ja kände stort förtroende för henne! :) ok hur kom det sig att ni kollade prolaktin? Kanske alla gör? Skönt att värdena är bra nu! Hur länge har ni försökt?hittar du ägglossningen? Det är mitt stora problem hittar aldrig äl på egen hand..så svårt o lyckas då :P jag är 27 min sambo 30. har ätit levaxin sedan september och ökar dosen vid varje nytt blodprov. Läkaren hoppades på att ja skulle göra en till ökning om två veckor och sedan kunna köra. Så förhoppningsvis i mars :) kanske samtidigt om ni går på första samtalet då? I vanliga fall börjar man som sagt vid första mens direkt efter planeringssamtal :)
  • jooo
    Niaa skrev 2016-01-25 09:52:02 följande:

Välkommen Joo!

Och vad spännande med återinföring idag belive! Som 180611 sa, nu kanske din bebis ligger och väntar på dig!

Idag är det dags för första mötet på RMC och jag är jättenervös! Har också högt tsh och det har pendlat lite upp och ner, men jag hoppas att det är mer "ner" än upp nu så att vi också får sätta igång så snart som möjligt för nu är man ju riktigt otålig...

Oh va spännande med ett första möte. Vrm ska du träffa? Skeiv gärna om du väljer korta eller långa protokollet och varför :) Ok sköldkörteln kan man ju få krupp på..mitt tsh pendlar också mycket ???? oerhört frustrerande. Märker du av symtom när du inte ligger bra? Har du kollat antikroppar o T4? Jag låg lite över på antikroppar men mest tsh som spökar.
  • jooo
    Cia33 skrev 2016-01-25 21:24:36 följande:

Hej, är ny här och ska också komma igång med behandling. Jag träffade Karin Gunnarsdotter i dec och idag fick jag äntligen börja med korta protokollet . Var lite nervös för sprutorna, men det känns rätt bra. Känns skönt att bara igång efter nästan tre års väntan. Hade dessutom oturen att få en hemsk läkare i Eksjö som utredde, så det var en mardröm. Fick däremot underbart bemötande i Linköping.

Hej där :) va spännande att ni kommit igång!! Är också nervös för sprutorna men de kommer väl gå bra får vi hoppas ^^ hur många enheter gonal f tar du? Talade dom om hur mycket exakt oså när du ringde för start? Ska bli jättespännande o följa!
  • jooo
    180611 skrev 2016-01-25 18:00:23 följande:

Ok bra att vara lite förberedd på att hon är lite speciell! Iofs inte helt ovanligt när det gäller en del läkare konstigt nog ;) men hur kommer det sig att ni fick byta läkare? Känns ju lite konstigt?

ja jag tror att de kollar prolaktin som rutin. Iaf gör dem det hos oss. Vi har försökt i 2.5 år ungefär. Ni då? Ja oftast Iaf. Har nog någorlunda regelbunden cykel Iaf. Ok vad kör du med för stickor då? Ok då kanske vi kommer börja strax efter er då:)

Jadu bra fråga ..undrade de också men kan tänka mig att karin kanske var upptagen eller så. Träffade henne på kvinnokliniken i motala innan så när ja blev överflyttad till rmc fick ja byta. Okok vi har försökt i 2 år ungefär..ush tiden går så långsamt /: jag kollat med clearblue men som sagt halvdör där haha.
  • jooo
    Niaa skrev 2016-01-25 19:44:34 följande:

Usch men vad jobbigt att höra... Håller alla tummar till på onsdag och stor kram på dig!

Mötet idag gick jättebra och äntligen ser vi nog båda två ljuset i tunneln efter två långa långa år! Då jag har opererat blindtarmen för flera år sedan samt haft två äggledarinflammationer + tsh värdet som varit kasst så har vi inte direkt haft oddsen med oss som läkaren sa idag. Dessutom upptäckte man på ultraljudet idag att jag har chokladcystor och de misstänker endometrios ovanpå allt... Så från att gå från "oförklarligt barnlös" känns det plötsligt som vi har många förklaringar att välja på! Nåväl enligt läkaren ska oddsen för oss att lyckas med ivf inte vara sämre än för någon annan. Hon tyckte dock att vi skulle köra långt protokoll och vi kör igång efter nästa mens som förväntas komma i mitten av februari. Från första blödningsdag förväntas det sen ta 7 veckor innan äggplock. Känns som en evighet dit!

Joo - jag känner mig lite piggare när mitt tsh ligger rätt men annars ingen direkt skillnad tycker jag. Däremot har jag gått upp 6 kg sen jag började med levaxin så nog har ämnesomsättningen saktats ner något hur är det med dig då? Märker du någon skillnad? Intressant att man förmodligen har legat högt så länge utan att egentligen ha märkt något!

Skönt att höra att mötet gick bra men som sagt konstigt att de inte hittat de tidigare ???????? ah långa protokollet tar tid men sett fler endo som kört de hoppas de blir bra! ! Ah ok..ja jag märker enorm skillnad. Inte fattat att ja haft så lite energi och varit så trött innan. Känner mig som en ny människa :P ja hoppas äl kommer igång som den ska nån ggn också. Men skulle behöva gå ner en del misstänker ja men klurigt värre /:
  • jooo
    Cia33 skrev 2016-02-01 18:14:37 följande:

Kontrollen av äggblåsorna gick bra idag, jag har 7 st som ser bra ut. Ska fortsätta med sprutorna tills torsdag och göra ny kontroll då. Sedan stämma av med Linköping på fredag. Så jag får hoppas på att äggplock blir på måndag.

Hur ser det ut för er andra, några nyheter?

Härligt att höra!! Gud va spännande...hur mår magen efter alla stick? Oroar mig lite för massa blåmärken ????
  • jooo

Hur gör ni andra med att berätta? För chef kollegor osv..misstänker att de lär bli endel frånvaro i vår med blodprover äggplock osv...

Svar på tråden första försöket RMC