Jag har varit nykterist i hel mitt liv, ända från starten, då jag aldrig lyckats få i mig några större mängder alkohol trots tappra försök att vänja mig. (Jag har alltid tyckt det smakar beskt, och dricker alltid hellre vatten eller läsk.)
Jobbigast är att folk blandar sig i att man inte dricker, det lär man sig egentligen aldrig att hantera riktigt bra. Folk lägger sig i och tycker till, på ett sätt som aldrig skulle hända om någon sa att de t.ex. var allergiska mot jordnötter. Då säger man inte "Ta nu en jordnöt, och var som en människa!"
Bäst är om du smugglar med dig egen alkoholfri dryck, som ser likadan ut i glaset som den dryck som serveras.
Minns en gång på en s.k. blöt kräftfest (över hundra personer) där damen mitt emot snabbt vid ankomsten hällde över en skvätt bordsvatten i sitt snapsglas. Sedan kunde hon skåla glatt med alla "gubbarna" hela kvällen, där de senare en efter en föll ned under bordet, mer eller mindre bokstavligt. Detta kan vara ett knep. "Så smart!", minns jag att jag tänkte, och gjorde detsamma.
Det enda "sug" jag känner av är godissug. Här har jag valt att redan på förhand bestämma vad som är tillåtet och vad som inte är det. T ex är det "förbjudet" för mig att ha hemma något av nougat, jordnötssmör, hasselnötsmassa. Om dessa produkter hamnar hemma tar de snabbt och okontrollerat slut. Köper jag godis i pressbyrån har jag redan på förhand bestämt några få godissorter och andra varor (t.ex. äpple) som är "tillåtna" medan allt det andra kan jag bortse från eftersom jag inte väljer vara inne i butiken, valet har jag gjort redan innan.
I ditt fall kanske det kan vara tillåtet med t.ex. lättöl eller vad det nu kan vara. "Finns det lättöl?" "Finns det cider?" "Finns det Ramlösa?" kan du då exempelvis fråga. Du kanske på förhand bestämmer att du ska ta en apelsindrink (utan alkohol) i baren, och viskar till bartendern att det ska vara alkoholfritt. Ingen märker sedan något. Du kan också alltid skylla på att du kör bil, eller att du måste köra bil tidigt dagen därpå, om du blir provocerad av dumma påhopp, och säga så oavsett om det är sant eller inte. Om du inte har körkort kan du säga att du måste åka en bilresa tidigt dagen därpå, och vara medvetet vag med vem som kör. eller säga att du ska på en läkarundersökning för att kontrollera ditt blodsocker.
"Ramlösa" har för övrigt nackdelen att det ser tråkigt ut, det är bättre med Cocacola eller Pommac som har lite färg. Avslagen cocacola ser snabbt ut som vin i glaset, i alla fall om belysningen är lite dunkel. Om du tror att det inte kommer finnas något alternativ, kan du ha med en egen 33 cl burk i väskan, att använda vid behov.