• Emmie-Lee

nykterist någon?

Någon som valt att bli nykterist och som vill dela med sig av sina erfarenheter? Hur hanterar man det? Hur hanterar man omgivningens reaktioner? Vad gör man i stället? Hur lång tid kan det ta tills att man kan sitta med andra som dricker? Hur dämpar man "suget" osv?

• Svar på tråden nykterist någon?
  • Frontline

Nä tyvärr jag är inte det iaf...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Kimmelim

Är uppvuxen med en förälder som är alkoholist och jag har på det viset, efter jag fått barn, slutat att dricka alkohol. Har egentligen aldrig sett mig som nykterist men jag antar att jag är det. Det har bara fallit mig naturligt..

Det är fruktansvärt irriterande dock att bli ifrågasatt varje tillställning, högtid eller på krogen varför man "bara" dricker vatten/läsk. Har dock inga tips på hur du ska minska suget, eftersom jag i mitt fall inte har något sådant alls.

• Aniiee

Nej, jag är inte nykterist. Men jag dricker inte sprit annat än i absoluta undantagsfall (vinprovning två gånger om året. Yrkesskada.) 

Jag "hanterar" inte det, det finns inget jag "gör istället". Jag dricker inte sprit. Ingenting med det. Precis lika lite med det som att jag inte dricker läsk eller kaffe, eller att jag har vänner som inte dricker apelsinjuice eller mjölk, eller inte äter gurka.

Krångla inte till det.

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Långbenopluto

Jag är nykterist sedan 15 år, vad skulle vara krångligt med det?

Jag sitter med på fester, men jag tar en pepsi max istället och har minst lika kul som dom andra.

• emuya

Jag har valt att bli det och har nu varit det i tre år. För mig kom det naturligt då det nu är en del av min tro. Om suget någon gång skulle komma brukar jag bara tänka på hur otroligt ohälsosamt det är, hur kasst man mår och hur odräglig man blir. Ganska enkelt Glad Som någon redan skrivit: Gör det inte så svårt för dig. Är inte konstigare än att vissa inte dricker kolsyrade drycker. Lycka till!

• SoulsWillRise

Jag är nykterist och det beror på min egen uppväxt. Jag hade ett helvete i barndomen, alkohol och tabletter var min vardag från det att jag var 2 år gammal. Jag lovade mig själv och min ofödda barn att jag skulle bryta det sociala arvet och det har jag gjort också. Min äldsta är 7 år gammal och har aldrig sett mig dricka och har aldrig sett mig vara berusad. Inte min yngsta heller. Det är busenkelt. Hatar att tappa kontrollen helt enkelt. Sen smakar alkohol så jäkla vidrigt också. Då dricker jag hellre fanta istället :) jag har inget emot att andra dricker, men när dom blir berusade i mitt sällskap eller dyker upp hemma hos mig fulla då tänder jag till direkt.

• Velmaja

Jag är inte nykterist, men dricker max 1-2 gånger per år. Jag säger som dom andra, krångla inte till det.. Jag kan gå på festar eller ut och äta med mina arbetskamrater då och då men istället för att dricka alkohol tar jag något annat till maten helt enkelt. :) Visst har det hänt att någon frågar ibland varför jag inte dricker men då brukar jag bara säga att jag inte har någon lust med det.

Tänker på alla fördelar med att inte dricka. Jag kan ta bilen på kvällen och dagen efter, det blir billigare och jag slipper alla kalorier som finns i alkoholen :P Så kan jag träna morgonen efter utan problem också. Perfekt.

• Forumdeltagaren

Jag är nästan helnykterist. Jag hade hållit uppe ca 2 år i höstas när jag drack en starköl och nu kan jag tänka mig att det dröjer 2-3 år till nästa alkoholintag. Jag känner inget sug och tycker bara det är onödiga kalorier.
    att folk tjatar på mig att jag ska dricka ibland bryr jag mig inte om, jag mår bättre utan alkohol och kan köra bil när jag vill.

• Lambda

Dricker alkohol men väldigt sällan. Går år mellan gångerna. Och blir det att jag dricker är det pga en större händelse som stor fest av något slag T ex 50 års kalas.

Inget jag tänkt ut, bara blivit så. Finns inget behov av att dricka alkohol. Får höra att man är torr och tråkig. Men låter mig inte påverkas.

Har alkoholister i familjen, växt upp med detta, valde även fel partner en gång i tiden.

• Emmie-Lee

Mentalt sett har jag velat sluta dricka i flera år. Men vet inte hur jag ska ta mig dit. Känner inte riktigt att stödet finns i min omgivningen heller. Det är många som anser att jag inte bör dricka, inklusivt min sambo, som är ganska trött på mitt beteende kring alkohol. Men samtidigt kan han föreslå själv att vi ska dricka, kanske när hans egna sug slår in.
    När jag dricker blir jag otroligt impulsiv och dricker därmed stora mängder alkohol, fast jag till en början kanske sagt att jag bara ska ta ett glas. Sällan det sker. Sällan jag håller någonting när jag dricker alkohol. Jag kan träffa en vän och säga till min sambo att jag kommer hem om två timmar. Två timmar blir fyra, fyra blir 6 osv. Jag kommer hem full och är extremt bakfull, ångerfylld och ångestladdad dagen efter. Jag lovar mig själv att det inte ska hända igen, för bakfyllan gör att jag bara vill dö typ. Men jag glömmer bort detta till nästa gång jag dricker igen. Ibland dricker jag även för att jag har svårt för att säga nej eller inte vet hur jag ska förhålla mig till andra som dricker..vet inte hur man umgås nykter. Men jag vill lära mig, så jävla trött på skiten. Jag kan tillägga att det finns både alkoholism och bipoläritet i familjen/släkten (själv har jag bipolär typ 2)
    Bör man gå på AA-möten? Jag vet inte vad som kännertecknar alkoholism, är jag det?

• Erica01

Jag tycker att du ska ta hand om dig själv och den goda föresatsen du har att sluta dricka. Låter som helt rätt beslut och också något du vill!

Tror det är olika lätt för olika människor att sluta dricka. Precis som andra beroenden, vissa kan feströka/-snusa, andra måste antingen vara helt rökfria eller röka ett paket om dagen. Samma med godis och mat. Vissa har lättare att bli beroende och för andra är det svårt att förstå.

Om du vågar tycker jag du ska söka professionell hjälp och stöd. Har ingen egen erfarenhet att dela med mig av tyvärr, men det borde ju gå att googla, många i din sits även om alla inte är så kloka och besitter din självinsikt. Tror också att ett viktigt steg är att prata med din kille och dina nära vänner så att de verkligen förstår ditt problem och hur viktigt det är för dig att de hjälper dig i det här.

All lycka till!!!

• Velmaja
    Emmie-Lee skrev 2015-12-28 11:19:50 följande:

Mentalt sett har jag velat sluta dricka i flera år. Men vet inte hur jag ska ta mig dit. Känner inte riktigt att stödet finns i min omgivningen heller. Det är många som anser att jag inte bör dricka, inklusivt min sambo, som är ganska trött på mitt beteende kring alkohol. Men samtidigt kan han föreslå själv att vi ska dricka, kanske när hans egna sug slår in.
    När jag dricker blir jag otroligt impulsiv och dricker därmed stora mängder alkohol, fast jag till en början kanske sagt att jag bara ska ta ett glas. Sällan det sker. Sällan jag håller någonting när jag dricker alkohol. Jag kan träffa en vän och säga till min sambo att jag kommer hem om två timmar. Två timmar blir fyra, fyra blir 6 osv. Jag kommer hem full och är extremt bakfull, ångerfylld och ångestladdad dagen efter. Jag lovar mig själv att det inte ska hända igen, för bakfyllan gör att jag bara vill dö typ. Men jag glömmer bort detta till nästa gång jag dricker igen. Ibland dricker jag även för att jag har svårt för att säga nej eller inte vet hur jag ska förhålla mig till andra som dricker..vet inte hur man umgås nykter. Men jag vill lära mig, så jävla trött på skiten. Jag kan tillägga att det finns både alkoholism och bipoläritet i familjen/släkten (själv har jag bipolär typ 2)
    Bör man gå på AA-möten? Jag vet inte vad som kännertecknar alkoholism, är jag det?

Tycker du ska vara ärlig mot din sambo och förklara för honom att du mår dåligt av att dricka. (Visa honom tråden annars?) Till andra om det är jobbigt att förklara säg att du har nyårslöfte att inte dricka då bara. Om det inte funkar att hålla dig ifrån alkoholen så skulle jag kontakta vårdcentralen och få någon hjälp därifrån kanske?
  • Kompees

Jag har valt att inte dricka mig full pga min hälsa, sjukdom och ångest. Jag har druckigt alkohol vid 3-4 tillfällen efter jag drog ner på alkoholen och då har det varit 1-3 öl. Har varit nykter sedan september så jag är ganska ny med detta. Innan festade jag loss varje helg och blev jätteberusad varje gång (minnesluckor varje gång). Jag skulle uppskatta tips på alkoholfria drycker, helst 100% alkoholfritt. Det finns ju alkoholfri öl som är helt okej men det innehåller 0,5 alkohol, vilket inte är mycket men jag vill helst ha helt alkoholfritt, har ni några tips på drycker? Är 22 år och det är någon enstaka i min närhet som har dåliga tankar om att jag nästan är fjantig som inte dricker, men det skiter jag fullständigt i!

• ÄnnuEnStockholmare

Jag har varit nykterist i hel mitt liv, ända från starten, då jag aldrig lyckats få i mig några större mängder alkohol trots tappra försök att vänja mig. (Jag har alltid tyckt det smakar beskt, och dricker alltid hellre vatten eller läsk.)

Jobbigast är att folk blandar sig i att man inte dricker, det lär man sig egentligen aldrig att hantera riktigt bra. Folk lägger sig i och tycker till, på ett sätt som aldrig skulle hända om någon sa att de t.ex. var allergiska mot jordnötter. Då säger man inte "Ta nu en jordnöt, och var som en människa!"

Bäst är om du smugglar med dig egen alkoholfri dryck, som ser likadan ut i glaset som den dryck som serveras.

Minns en gång på en s.k. blöt kräftfest (över hundra personer) där damen mitt emot snabbt vid ankomsten hällde över en skvätt bordsvatten i sitt snapsglas. Sedan kunde hon skåla glatt med alla "gubbarna" hela kvällen, där de senare en efter en föll ned under bordet, mer eller mindre bokstavligt. Detta kan vara ett knep. "Så smart!", minns jag att jag tänkte, och gjorde detsamma.

Det enda "sug" jag känner av är godissug. Här har jag valt att redan på förhand bestämma vad som är tillåtet och vad som inte är det. T ex är det "förbjudet" för mig att ha hemma något av nougat, jordnötssmör, hasselnötsmassa. Om dessa produkter hamnar hemma tar de snabbt och okontrollerat slut. Köper jag godis i pressbyrån har jag redan på förhand bestämt några få godissorter och andra varor (t.ex. äpple) som är "tillåtna" medan allt det andra kan jag bortse från eftersom jag inte väljer vara inne i butiken, valet har jag gjort redan innan.

I ditt fall kanske det kan vara tillåtet med t.ex. lättöl eller vad det nu kan vara. "Finns det lättöl?" "Finns det cider?" "Finns det Ramlösa?" kan du då exempelvis fråga. Du kanske på förhand bestämmer att du ska ta en apelsindrink (utan alkohol) i baren, och viskar till bartendern att det ska vara alkoholfritt. Ingen märker sedan något. Du kan också alltid skylla på att du kör bil, eller att du måste köra bil tidigt dagen därpå, om du blir provocerad av dumma påhopp, och säga så oavsett om det är sant eller inte. Om du inte har körkort kan du säga att du måste åka en bilresa tidigt dagen därpå, och vara medvetet vag med vem som kör. eller säga att du ska på en läkarundersökning för att kontrollera ditt blodsocker.

"Ramlösa" har för övrigt nackdelen att det ser tråkigt ut, det är bättre med Cocacola eller Pommac som har lite färg. Avslagen cocacola ser snabbt ut som vin i glaset, i alla fall om belysningen är lite dunkel. Om du tror att det inte kommer finnas något alternativ, kan du ha med en egen 33 cl burk i väskan, att använda vid behov.

• Fröken Apelsin

Det låter som att du har ett missbruk och kämpar för att bli nykter alkoholist. Ta kontakt med AA, där möter du andra i samma situation. Man ska inte känna ett ständigt sug efter alkohol eller inte kunna vara runt alkohol.

• Thotis90

Jag är nykterist och har varit det i hela mitt 26-åriga liv. Jag har aldrig smakat alkohol och får ofta höra att jag är imponerande som motstår. Det är endast en som har haft negativa kommentarer om mitt icke-drickande och det var en f.d. partner som var våldsam. När någon frågar varför jag är nykterist svarar jag bara att det började med att jag idrottade när jag var liten och inte tyckte att alkohol och idrott går ihop, att jag aldrig har haft något sug för det och att jag är lättroad som det är. 

Livet med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • frujeppesen

Jag dricker inget sen flera år. Innan drack jag väldigt lite..
    Min pappa drack för mycket när jag var liten. :(

Svar på tråden nykterist någon?