Fakturor som kommer flera dagar efter fakturadatum...
Alltså, jag är lite nyfiken på hur det går ihop med fakturor och fakturadatum osv.
Brukar ofta få fakturor på saker som är fakturerade flera dagar efter att brevet nått min postlåda, då ofta försänt som B-post. Nu senast fick jag en faktura som var fakturerad över en vecka innan jag ens fick det, tack och lov med 1 månads betalningstid.
Finns ju dock fakturor som har 14 dagars betalningstid och då är det lite kinkigt om man får den några få dagar innan den ska ha betalats, eller kanske försent, särskilt med tanke på betalningstid för Bankgiro och Postgiro. Eller lägg till de som inte har internetbank och måste ta sig till bankkontor (om det nu finns något som erbjuder betalning).
Vad finns det för regler egentligen? Finns det någon undre gräns för betalningstid?
Har ju hört skräckhistorier om t.ex. Klarna som skickar ut fakturor med väldigt kort betalningstid och satt i system att skicka ut påminnelse och inkasso flera dagar innan sista betalningsdag för att de förväntar sig att folk ska betala försent. Nu vet jag inte hur sant det är så låter det tas med en nypa salt.